SUPERVISED BIOLOGY INTERNSHIP IN A POST-EMERGENCY REMOTE TEACHING CONTEXT: AN EXPERIENCE REPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.1927

Keywords:

Covid-19 pandemic was decreed

Abstract

INTRODUCTION: On January 30, 2020, the COVID-19 pandemic was decreed, so that as a measure to combat the Coronavirus, educational institutions replaced their in-person classes with emergency remote teaching, however, in 2021 classes gradually resumed to the face-to-face. OBJECTIVE: To describe the experience of a biology major in a supervised internship period in a post-pandemic context. MATERIAL AND METHODS: This is an experience report, with a descriptive character, based on the trainee's experiences. The present work was carried out by a degree student in Biological Sciences during his internship period. RESULTS AND DISCUSSION: A total of 19 classes were taught between the second and third year classes, distributed between the morning and afternoon shifts. The main methodology used was dialogued expository classes, in order to encourage student participation, contributing to meaningful learning. The intern also developed extracurricular activities, so that these experiences were an important contribution to the professional training of the intern student. FINAL CONSIDERATIONS: It becomes evident the importance that the internship represents for the licentiate, offering moments in which the intern can get to know the reality of the classroom, observe problems and reflect on possible ways to mitigate these challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Richard Tarcísio de Lima Alves

Universidade Federal de Campina Grande - Centro de Educação e Saúde (UFCG/CES)

 

Micaelle Thaís Barros de Sousa

Universidade Federal de Campina Grande - Centro de Educação e Saúde (UFCG/CES)

Thiago Anderson Oliveira de Azevedo

Escola Estadual de Ensino Médio Felipe Tiago Gomes (EEEMFTG)

Lilian Arruda Ribeiro

Doutora em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Universidade Federal de Campina Grande - Centro de Educação e Saúde (UFCG/CES)

References

DALTRO, M. R.; FARIA, A. A. Relato de Experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e Pesquisas em Psicologia. Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 223-237, 2019.

DIAS, G. N.; VOGADO, G. E. R.; BARRETO, W. D. L.; JUNIOR, W. L. S.;

BARBOSA, E. S.; RODRIGUES, A. E. Retorno às aulas presenciais no sistema educacional do estado do Pará – Brasil: Obstáculos e desafios durante a epidemia de Covid-19 (Sars-CoV-2). Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 6, p. 37924-37924, 2020.

GIL, R. L.; BRUM, A. A. A importância do estágio docente de biologia como fonte de mudanças. Didática Sistêmica, v. 14, n. 1, p. 113-126, 2012.

LOPES, T. O. Aula expositiva dialogada e aula simulada: comparação entre estratégias de ensino na graduação de enfermagem. Dissertação de Mestrado – Escola de Enfermagem. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. 125 p.

MEINHARD, T. S.; LIMA, R. A. O estágio supervisionado no ensino de ciências, biologia e química em escolas públicas no sul do Amazonas, Brasil. EDUCAmazônia, vol. 12, n. 1, p. 192-205, 2019.

MENEZES, J. B. F.; SILVA, H. D. A. Relevância e contribuições do estágio supervisionado para o exercício da profissão docente na percepção de licenciandos em Ciências Biológicas. Iniciação & Formação Docente, v. 5, n. 2, p. 36-49, 2018.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.

OPAS - ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. Histórico da pandemia de COVID-19. Brasil; 2020.

SANTANA, F. J. S. O gênero textual apresentação em PowerPoint na sala de aula: um estudo de caso. Polifonia, v. 23, n. 33, p. 203-225, 2016.

SANTANA, I. C. H.; SANTOS, F. A.; SILVEIRA, A. P. Formação inicial de professores de Biologia: o estágio supervisionado como momento de reflexão sobre a prática. Educação, Psicologia e Interfaces, v. 4, n. 2, p. 22-34, 2020.

SCHETTINO, M. E. P. G. O.; MENDES, A. N. F. Uso do Power Point como ferramenta para o desenvolvimento de jogos visando contribuir com o ensino de eletroquímica na educação básica. Brazilian Journal of Developmente, v. 7, n. 4, p. 39460-3948, 2021.

SILVA, M. C. C. L.; LIMA, R. A. Estágio supervisionado: uma oportunidade de reflexão na formação inicial de professores de biologia. Journal of Basic Education, v. 2, n. 2, p. 134-142, 2015.

SOUSA, L. M.; INDJAI, S.; MARTINS, E. S. Formação inicial de docentes de biologia: limites e possibilidades do Estágio Supervisionado no ensino médio. Revista do PEMO, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2020.

SOUZA, I. S.; FERREIRA, R. S. Algumas reflexões sobre a formação inicial do professor de matemática: vivências do estágio supervisionado. Ensino de Matemática em Debate, v. 5, n. 2, p. 127-141, 2018.

VOLKWEISS, A.; LIMA, V. M.; FERRARO, J. J. S.; RAMOS, M. G. Protagonismo e participação do estudante: desafios e possibilidades. Educação por Escrito, v. 10, n. 1, p. 1-24, 2019.

Published

03/10/2022

How to Cite

Alves, R. T. de L., Sousa, M. T. B. de, Azevedo, T. A. O. de, & Arruda Ribeiro, L. (2022). SUPERVISED BIOLOGY INTERNSHIP IN A POST-EMERGENCY REMOTE TEACHING CONTEXT: AN EXPERIENCE REPORT. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(10), e3101927. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.1927