INTERACTION AND INVOLVEMENT BETWEEN BLACK AND NON-BLACK STUDENTS IN THE MATHEMATICS CLASSES OF THE TANCREDO NEVES STATE SCHOOL

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Lenir Santos de Freitas
  • Cicera Alindomaria Monteiro Silva

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.1931

Keywords:

Interaction and involvement among black students

Abstract

This paper discusses the interaction and involvement of Black and non-Black students in the classroom, considering mathematics classes. These interactions were constructed through questionnaires about cultural aspects of the students, class observation, and the records to analyze the performance of these students in class. These contrasts considered the students' school trajectories, their ethnic, social class, and race-ethnic belonging. Through the analysis of events and discourse sequences, it can be evidenced that the processes of inclusion/exclusion of black and non-black students are not given, but are constructed in the classroom day by day and are articulated with the students' sociocultural belongings and with their school trajectories. In this construction, the role of teachers as mediators of the process is fundamental, whether by guiding the work in small groups, or by providing diversified teaching-learning methodologies of mathematics, interacting all in one context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Lenir Santos de Freitas

Graduada em Pedagogia pela Universidade Anhanguera - Uniderp. Pós-Graduada lato senso em Educação Especial com Ênfase em práticas Inclusivas - Centro de Ensino Superior Dom Alberto, Neuropsicopedagogia - Centro Universitário Leonardo da Vinci e mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores-Universidade Europea del Atlântico – Espanha (UNEA).

Cicera Alindomaria Monteiro Silva

Graduada em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará. Professora efetivada Prefeitura Municipal de Conceição -PB. Graduada em Pedagogia para Formação Docente pela FAC. Especialista em Ensino de Matemática, pela Universidade Cândido Mendes, Especialista em Gestão Escolar, pela Faculdade João Calvino, pós graduada em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade de Ciências Administrativas e de Tecnologia de Rondônia. Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores pela Universidad Internacional Iberoamericana - UNINI México.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CARVALHO, Marília – Quem é negro, quem é branco: Desempenho Escolar e classificação racial de alunos. Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação. Acessado em 05/05/2015.

CAVALLEIRO, Eliane. Racismo e antirracismo na educação- repensando nossa Escola. – org, São Paulo: Summus, 2003.

COSTA, J.F. A ética e o espelho da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5ed. São Paulo: Atlas, 1999. 202 p. ISBN: 8522422702.

GONÇALVES, Vanda Lúcia – O racismo e o desempenho escolar de crianças – UFMT, GT: Afro-Brasileiro e Educação / nº.21.

GUIMARÃES, Antonio Sérgio – Preconceito de cor e racismo no Brasil. Acessado em 28/04/2015.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Acultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, DF. Out. 2015.

NASCIMENTO, Cleonice Ferreira, MARQUES, Zilma Maria silva. Relações Raciais e a História da Educação de Jovens e Adultos. Cuiabá - MT. UAB/NEPRE/ UFMT. Vol. 05, 2014. p. 24.

PASSOS, Joana Célia - As desigualdades educacionais, a população negra de Jovens e Adultos. Acessado em 02/05/2015.

RIBEIRO, Álvaro. SOUZA, Barbara. Souza Edleuza. RIBEIRO, Eglê. (Org). História e Cultura Afro-Brasileira e Africana na Escola. Brasília: Agare. 2008.

ROSA, Maria Virgínia de Figueiredo Pereira do Couto; ARNOLDI, Marlene Aparecida Gonzalez Colombo. A entrevista na pesquisa qualitativa: mecanismos para a validação dos resultados. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2006. 112 p.

SANTANA, MalseteArestides – Gestão Escolar, Relações Raciais na Educação de Jovens e Adultos. Cuiabá - MT. UAB/NEPRE/ UFMT. Vol. 13, 2014. p. 17.

SANTOS, Cleito Pereira (Org); VIANA, Nildo (Org.). Raça e Etnia. Capitalismo e Questão racial. 1. ed. Rio de Janeiro: Corifeu, 2009. p. 08 – 22.

Sexualidade e afetividade na escola. Revista Presença Pedagógica, julho/agosto/ 2013, págs. 49 a 55, Aratangy, Claudia, Claudia Aratangy; Altmann Helena, Helena Altmann; Vilela, Helena Maria, Maria Helena Vilela.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de Identidade: uma introdução a teorias do currículo. 2ª edição. Belo Horizonte: Autentica. 2004.

Published

17/10/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., Santos de Freitas, L. ., & Alindomaria Monteiro Silva, C. . (2022). INTERACTION AND INVOLVEMENT BETWEEN BLACK AND NON-BLACK STUDENTS IN THE MATHEMATICS CLASSES OF THE TANCREDO NEVES STATE SCHOOL. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(10), e3101931. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.1931