HISTORY OF PHYSICAL EDUCATION IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • José Olímpio dos Santos
  • Sibele Selvina de Oliveira Rodrigues Moniz

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.1943

Keywords:

society goes through a decade that favors youth

Abstract

Today society is going through a decade that favors a sedentary lifestyle and consequently the development of various diseases such as high blood pressure, cholesterol, diabetes, among others related not only to poor nutrition but also to bad lifestyle habits and the non-practice of physical activities. The performance of physical activities at school is considered crucial to the quality of life and inclusion of children. With that in mind, this paper proposes to reflect on some problems faced by teachers regarding the practice of physical activities in Physical Education and the promotion of physical and mental health development that it would provide. Therefore, this study is a bibliographic research of a qualitative and descriptive nature with the purpose of presenting the importance of school Physical Education in individual development. It concludes that it is necessary and important for Physical Education to narrow the relations between theory and practice and to innovate pedagogically, in order to continue contributing to the students' integral formation and to the critical appropriation of the body culture of movement.

 

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

José Olímpio dos Santos


Bacharel em Análise de Sistemas/Informática pela Fundação Educacional do Baixo São Francisco Dr. Raimundo Marinho junto ao Centro da Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas de Penedo/Alagoas; licenciado em Matemática  pela Universidade Tiradentes, Aracaju/SE; Licenciatura Plena em Letras Português/Inglês pelo Instituto Ibra de Caratinga/MG; Licenciatura em Educação Física pelo Instituto Ibra de Caratinga/MG; Cursando Pedagogia pela Faculdade Campos Elisios/SP; Pós-graduação em Gestão Escolar pela UFS/SE; Pós-graduado em Gestão Escolar pelo Centro Universitário Unifaveni (UNIFAVENI); e pós-graduado em Gestão de Redes e Segurança da Informação pela Faculdade de Negócios de Sergipe - FANESE. Pós-graduações Lato Sensu em: Didática e Metodologia o Ensino Superior,  Pedagogia Empresarial,  Didática e Metodologia do Ensino de Matemática,  respectivamente, pela Faculdade São Luís de França, em Aracaju/SE; Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e da Língua Inglesa, Educação Física Escolar  e Tecnologia da Informação,  ambos, pelo Instituto Ibra de Caratinga/MG; Cursando pós graduação em Avaliação de Sistemas Educacionais pela Faculdade Campos Elisios/SP. Mestrando em Educação em Formação de Professores pela Universidad Europeia del Atlántico - UNEATLÁNTICO (ESPANHA), mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação na Must University (USA) e mestrando em Educação em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Sergipe - (UFS/SE).

Sibele Selvina de Oliveira Rodrigues Moniz

Graduada em Letras: Português e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). Pós graduada em Administração escolar, Supervisão e Orientação pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci, Educação Especial Inclusiva Histórico Profissional Formação Acadêmica pela Faculdade Avantis, Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Universidade Castelo Branco e mestranda em Educação – Especialização em Organização e Gestão de Centros Educacionais pela UNIB – Porto Rico.

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Published

17/10/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., Olímpio dos Santos, J. ., & Selvina de Oliveira Rodrigues Moniz, S. . (2022). HISTORY OF PHYSICAL EDUCATION IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(10), e3101943. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.1943