HISTORY OF PHYSICAL EDUCATION IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.1943Keywords:
society goes through a decade that favors youthAbstract
Today society is going through a decade that favors a sedentary lifestyle and consequently the development of various diseases such as high blood pressure, cholesterol, diabetes, among others related not only to poor nutrition but also to bad lifestyle habits and the non-practice of physical activities. The performance of physical activities at school is considered crucial to the quality of life and inclusion of children. With that in mind, this paper proposes to reflect on some problems faced by teachers regarding the practice of physical activities in Physical Education and the promotion of physical and mental health development that it would provide. Therefore, this study is a bibliographic research of a qualitative and descriptive nature with the purpose of presenting the importance of school Physical Education in individual development. It concludes that it is necessary and important for Physical Education to narrow the relations between theory and practice and to innovate pedagogically, in order to continue contributing to the students' integral formation and to the critical appropriation of the body culture of movement.
Downloads
References
ALMEIDA, A. D.; TONIOLO, M. G.; CASTRO, R. M. P. Educação Física Escolar: ensino, vivência e aprendizagem do esporte nos 6° e 7° anos do ensino fundamental 11. 2011. 49f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação Física Escolar)-Faculdade de Educação Física Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.
ALTET, M.; CHARLIER, É.; PAQUAY, L.; PERRENOUD, P. Formando professores profissionais: Quais estratégias? Quais competências?.Trad. Fatima Murad e Eunice Gruman. 2.ed. Porto Alegre: Artimed editora, 2001.
ASSUNÇÃO, A. À. O professor, as condições de trabalho e os efeitos sobre sua saúde. Educação e Pesquisa, V. 31, n° 2, 2005.
ARANHA, M. L. A. Filosofia da Educação. 3. ed. rev. e aum. São Paulo: Ed. Moderna, 2009.
BETTI, M. Educação física escolar: ensino e pesquisa-ação. Ijuí: Unijuí, 2009.
BOGDAN, R. S.; BIKEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. 12.ed. Porto: Porto, 2003.
BORGES, C. M. F; A Educação Física na Vida das Crianças: significados. Revista da Educação Física UEM, v. 3, n. I, 1992.
BERTHOLD, M. História mundial do teatro. Trad. Maria Paula Zurawski, J. Guinsburg, Sérgio Coelho e Clóvis Garcia. São Paulo: Perspectiva, 2000.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Subsídios para a elaboração de diretrizes e normas para a educação infantil. Brasília, DF: MEC/SEF/DPE/COEDI, 1998.
BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: nº 9394/96. – Brasília: 1996.
CARMO, A. A. do. Educação Física: Competência Técnica e Consciência Política: em busca de um movimento simétrico. Uberlândia: UFU, 1985.
DAOLIO, J. Da cultura do corpo. Campinas, Papirus, 1995.
DARIDO, S. JUNIOR, O. M. Para ensinar educação física: possibilidades de intervenção na escola. papirus editora,Campinas,SP, 2007.
DIETRICH, K. DURWACHER, G. SCHALLER, H. Os grandes jogos. Metodologia e prática. tradução: Renate Sinderman,Rio de Janeiro, ao livro técnico,1984.
FREIRE, P. Educação e mudança. Tradução de Moacir Gadotti e Lilian Lopes Martin. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.
GALLARDO, J. S. P.; OLIVEIRA, A. A. B. de; ARAVENA, C. J. O. Didática de Educação Física: a criança em movimento: jogo, prazer e transformação, São Paulo: FTD, 1998.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIUGLIANI, E. R. J. Obesidade, práticas alimentares e conhecimentos de nutrição em escolares. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 39, n. 4, 2005.
GONÇALVES, M. A. S. Sentir, pensar, agir: corporeidade e educação. Campinas: Papirus, 1997.
KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí, RS: Ed. Da Unijuí, 2001
LIBÂNEO, J. C.; PIMENTA, S. G. Formação dos profissionais da educação – visão crítica e perspectivas de mudança. Educação e Sociedade, Campinas, n. 68, 1985.
OLIVEIRA, V. M. de. O que é Educação Física. São Paulo: Brasiliense, 1994.
PAES, R R. Educação física escolar: o esporte como conteúdo pedagógico do ensino fundamental. Campinas, 1996. Tese (Doutorado)- UNICAMP, 1996a.
PELLEGRINI, A. M. A formação profissional em educação física. In: Educação física na universidade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de educação física e desportos, 1988.
SILVA, E. L. da; MENEZES, E. M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. Florianópolis: UFSC, 2005.
STIGGER, M. P.; LOVISOLO, H. Esporte de rendimento e esporte na escola. São Paulo: Autores Associados, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.