RELATIONAL PSYCHOMOTRICITY AND TEACHING LEARNING IN CHILD EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Junea Graciele Rodrigues Dantas de Brito
  • Vania Alves de Barros

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1944

Keywords:

Relational psychomotricity, Child, Interaction, Learning

Abstract

This paper presents the theme of Psychomotricity and Teaching Learning in Early Childhood Education, addressing the need for the insertion of Relational Psychomotricity, but it is through interaction that children can solve their problems and learn to deal with frustrations. In Early Childhood Education, Relational Psychomotricity can guide the appropriation capabilities and cognitive, affective, emotional, and ethical knowledge for the formation of independent and secure individuals, providing their school progress. Involving playing and learning, Relational Psychomotricity is reinforced as a preventive way in the child's integral development, where the body is articulated with motor skills, enabling psychomotor experiences, raising self-esteem and motivating the search for new knowledge.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Junea Graciele Rodrigues Dantas de Brito

Formada no CEFAM de Carapicuíba-Centro de Formação para o Magistério; graduada no Curso Normal
Superior- Uniararas / Fundação Hermínio Ometto; graduada em Artes Visuais pela FAMOSP- Faculdade
Mozarteum de São Paulo; pós-graduada em Psicopedagogia Institucional, na área da Educação pela FALC - Faculdade da Aldeia de Carapicuíba e Educação Especial com Ênfase em Deficiência Mental, na área da Educação pela FALC- Faculdade da Aldeia de Carapicuíba e Mestranda em Educação pela Fundação Universitária Iberoamericana – Porto Rico.

Vania Alves de Barros

Graduação em Tecnologia em Gestão de Moda e Estilo pela Universidade Paranaense - UNIPAR , graduação em Moda Bacharel pelo Centro de Ensino Superior de Maringá- Unicesumar e graduação em Artes Visuais pelo Centro Universitário Internacional UNINTER. Coordenadora e professora do Centro Estadual de Educação Profissional Cianorte - CEEP. Tem experiência na área de Educação, com ênfase Educação Superior. Especialista em Docência no Ensino Superior, MBA em Design de Moda, Educação Profissional e Tecnológica e em Gestão Escolar: Orientação e Supervisão e mestranda em Educação pela UNINI - Porto Rico.

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Published

29/09/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., Graciele Rodrigues Dantas de Brito, J., & Alves de Barros, V. . (2022). RELATIONAL PSYCHOMOTRICITY AND TEACHING LEARNING IN CHILD EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(9), e391944. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1944