EDUCATIONAL TECHNOLOGIES TO PROMOTE ORAL HEALTH IN THE ELDERLY IN BRAZIL: A SCOPING REVIEW PROTOCOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.1991

Keywords:

Tecnologia Educacional, Promoção da Saúde, Saúde Bucal, Idosos

Abstract

The objective of this research is to perform a scoping review protocol to map the educational technologies for oral health promotion in the elderly in Brazil. This is a research protocol based on the recommendations of the Joanna Briggs Institute (JBI) manual, following the checklist of the Preferred Reporting Items for Meta-Analyses- Extension for Scoping Reviews (PRISMA- ScR). The search and data collection will be performed with the descriptors of Health Science (DeCS), Medical Subject Heading (MeSH) and in gray literature. The selection of studies will be done by two researchers independently. This review will be previously registered in the Open Science Framework (OSF) repository. Published and unpublished bibliographic materials will be considered, according to the following inclusion criteria: elderly(population), educational technologies and oral health promotion (concept), and Brazil (context). Data sources will be: Web of Science, BVS, SCIELO, PUBMED, and Google academic. Two independent reviewers will develop the analysis of article relevance and data extraction. The synthesis and discussion will be performed using Bardin's Content Analysis technique.

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Author Biographies

Maria Amélia Capelo Barroso

Universidade Estadual do Ceará

Samuel Miranda Mattos

Professor de Educação Física, Mestre e Doutorando em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). MBA em Gestão de Academias e Negócios em Esporte e Bem-Estar pelo Centro Universitário Farias Brito (FFB). Membro do Grupo de Pesquisa Epidemiologia, Cuidado em Cronicidade e Enfermagem (GRUPECCE-CNPq).

Lidia Andrade Lourinho

Pós-doutora em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Doutora em Saúde Coletiva (UECE/UFC/UNIFOR). Mestre em Educação em Saúde (UNIFOR). Pedagoga. Fonoaudióloga. Psicopedagoga. Pesquisadora do Laboratório de Saúde nos Espaços Educacionais com foco na Educação em Saúde e na Formação em Saúde, ligado ao Doutorado em Saúde Coletiva da Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Doutorado da Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FUNCAP). Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE) da CAPES na Universidade de Massachusetts em Amherst.  Docente dos Cursos de Mestrado Profissional Ensino na Saúde, Gestão em Saúde e Saúde da Criança e do Adolescente da Universidade Estadual do Ceará. Professora do curso de Enfermagem e Psicologia e presidente da Comissão Própria de Avaliação da Faculdade Luciano Feijão.

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Published

12/10/2022

How to Cite

Capelo Barroso, M. A. ., Miranda Mattos, S., & Andrade Lourinho, L. (2022). EDUCATIONAL TECHNOLOGIES TO PROMOTE ORAL HEALTH IN THE ELDERLY IN BRAZIL: A SCOPING REVIEW PROTOCOL. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(10), e3101991. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.1991