LEARNING DIFFICULTIES AND DISORDERS - A PSYCHOPEDAGOGICAL APPROACH
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.2026Keywords:
Learning difficulties in the literacyAbstract
Learning difficulties in the literacy process is a disorder manifested in children and is characterized by difficulties in cognitive processes, that is, in reading, writing and performing calculations. This process negatively influences the development process of children in the learning phase, causing the probability of emotional, social and even physical problems to grow. The purpose of this work is to draw an overview of the disorders existing in the individual when there is difficulty in the teaching process learning and its interferences in social life. For the creation of this article, a bibliographic research on the theme was carried out, with an exploratory character and qualitative method.
Downloads
References
BEAR, Mark, F. Connors, B.W. Paradiso, M.A. Neurociências: desvendando o sistema nervosa. Porto Alegre, RS, Artemd, 2002.
BEE, Helen. A criança em desenvolvimento. Porto Alegre: Artmed, 2003.
BELSKY, J. Desenvolvimento humano: experienciando o ciclo de vida. Trad. Daniel Bueno. Porto Alegre: Artmed, 2010.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 2003.
COLE, M., COLE, S. R. O desenvolvimento da criança e do adolescente.
Porto Alegre: Artmed, 2003.
FONSECA, R. M. R. M. da. O desenvolvimento da competência linguística na Dislexia. Especialização em Psicopedagogia Institucional. Universidade Cândido Mendes. Rio de Janeiro: RJ. 2011. Disponível em: http://www.avm.edu.br/docpdf/monografias_publicadas/G200735.pdf. Acesso em: 03/09/2022.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HERZBERG, E. Desenvolvimento intele ctual: período sens ório-motor. In:
RAPPAPORT, C. R.; FIORI, W. R. e DAVIS, C. Psicologia do Desenvolvimento:
A infância inicial: o bebê e a sua mãe. São Paulo: EPU. v.2, 1981.
IDE, S. M. Dificuldades de aprendizagem: Uma indefinição? Revista FAEEBA – Educação e contemporaneidade, Salvador, v.11, n.17, 2002.
LENT, Roberto. Cem bilhões de neurônios: conceitos fundamentais. Atheneu: São Paulo, 2002.
MARSILI, Mira Allil. Dislexia no contexto da aprendizagem. Especialização em Controladoria e Finanças. Universidade Cândido Mendes. Rio de Janeiro: RJ. 2010. Disponível em: http://www.avm.edu.br/docpdf/monografias_publicadas/c205242.pdf. Acesso em: 05/09/2022.
MÓL, D. A. R.; WECHSLER, S. M. Avaliação de crianças com indicação de dificuldades de aprendizagem pela bateria Woodcock-Johnson III. Psicologia escolar educacional, 2008.
MOURA, Suzana Paula Pedreira Tavares de. A dislexia e os desafios pedagógicos. Especialização em Orientação Educacional e Pedagógica. Universidade Cândido Mendes. Niterói: RJ. 2013. Disponível em: http://www.avm.edu.br/docpdf/monografias_publicadas/N205864.pdf. Acesso em: 05/09/2022.
MUNIZ, Iana. Neurociências e os exercícios mentais: estimulando a inteligência criativa. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2014.
PALACIOS, J., MORA, J. Desenvolvimento fí sico e desenvolvimento psicomotor até os 2 anos. In: COLL, C. MARCHESI, A. PALACIOS, J. (Orgs). Desenvolvimento psicológico e educação: psicologia evolutiva. Porto Alegre: Artm ed, 2004.
PIAGET, J. INHELDER, B. A psic ologia da cri ança . São Paulo: Bertrand
Brasil, 1995.
SCOZ, B. Psicopedagogia e realidade escolar, o problema escolar é de aprendizagem. Petrópolis: Vozes, 1994.
SANTOS, N. M. Problematização das dificuldades de aprendizagem. 2009. 24f. Trabalho de conclusão de curso – Universidade Estadual de Londrina. Paraná, 2009.
SILVA, E.L. da; MENEZES, E.M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. Florianópolis: Laboratório de Ensino à Distância da UFSC, 2005.
SHORT, De Graf. M. Human development. New York: John Wiley, 1988.
THOMPSON, Rita. Psicomotricidade. In: MAIA, Heber. Neurociências e desenvolvimento cognitivo. 2º ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2011.
TFOUNI, L.V. Letramento e alfabetização. São Paulo, Cortez,1995.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente São Paulo: Martins Fontes, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.