ASSERTIVE PROPEDEUTICAS IN THE NEONATAL INTENSIVE CARE UNIT, IN THE INSERTION OF THE PERIPHERAL INSERTION CENTRAL CATHETER PERFORMED BY NURSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i1.2440

Keywords:

research line Nursing Education and the predominant

Abstract

This study has as research line nursing education and predominant area nursing in the health care of children and adolescents. It is known that the Peripherally Inserted Central Catheter (PICC) is considered of paramount importance in nursing care because it presents several benefits to patients assisted, especially neonates. This is a considerably new procedure, resulting from technological advances in the health area and which, through the support of COFEN resolution no. 258/2001, can be performed by a nurse at the bedside. Currently, studies show that complications often occur due to the lack of professional qualification on the part of nurses and the nursing team that usually handles and maintains the catheter. From this premise, it emerged as a guiding question what would be the good practices and benefits in the use of the Central Catheter of Peripheral Insertion in neonatal intensive care unit by the nurse. Given this, having as object of research the practices and benefits related to the insertion and handling of PICC by the Nurse in neo ICU, the general objective of this study is to identify, through the literature, what appropriate practices to be used by nurses in the use and management of the PICC catheter. Therefore, regarding the methodology, it is an integrative review-type research, of a basic nature, based on secondary sources.

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Author Biographies

Larissa Salles de Souza

Bacharel em Enfermagem . Universidade Estácio de Sá.

Ariane Muniz da Costa

Bacharel em Enfermagem. Universidade Estácio de Sá.

Leandro Barbosa Teixeira

Bacharel em Enfermagem pela Estácio de Sá. Especialização em Auditoria em Serviços de Enfermagem - Saúde pela UNYLEYA. Especialização em Docência em Enfermagem - Área de Conhecimento: Saúde pela UNYLEYA. Especialização em Controle de Infecção Hospitalar pela UNYLEYA. Especialista em UTI Pediátrica e Neonatal pela UNESA. MBA em Gestão e Logística Hospitalar pela UCAM. Especialização em Abordagem Multidisciplinar em Oncologia pela UCAM. Especialização em Saúde Pública e Vigilância Sanitária pela UCAM. Mestrado em Educação em Saúde pela UNESA (em andamento). Professor Titular das Disciplinas dos alunos da Graduação em Enfermagem, Orientador da Liga de Urgência e Emergência (LUENF) e Orientador dos alunos de Graduação em Enfermagem da Universidade Estácio de Sá Nova Iguaçu - RJ. Professor do Curso de Extensão em Preceptor de Estágio da Universidade Estácio de Sa.

Alexandro Alves Ribeiro

Professor Mestre em saúde da família, Especialista em saúde coletiva. Universidade Estácio de Sá.

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Published

04/01/2023

How to Cite

de Souza, L. S., da Costa , A. M., Teixeira, L. B., & Ribeiro, A. A. (2023). ASSERTIVE PROPEDEUTICAS IN THE NEONATAL INTENSIVE CARE UNIT, IN THE INSERTION OF THE PERIPHERAL INSERTION CENTRAL CATHETER PERFORMED BY NURSES. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(1), e412440. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i1.2440