MOTIVATING STRATEGIES AS AN INTERVENTIONAL RESOURCE TO HELP STUDENTS WITH LEARNING DIFFICULTIES: STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS OF THE 5TH YEAR OF THE STATE SCHOOL OF FULL TIME TEACHER CINTHIA REGIA GOMES DO LIVRAMENTO, MANAUS/AMAZONAS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i1.2518Keywords:
Strategies, Motivation, Learning Difficulties.Abstract
The aim of this study was to investigate how the teachers of the 5th year of the State School of Full Time Professor Cinthia Regia Gomes do Livramento, in Manaus, Amazonas, perceive the importance of motivation as a strategy to help students with learning difficulties in the educational process. Assuming that an individual produces with a higher quality when he feels motivated, we sought to know how teachers work this issue in the classroom, in this research students and teachers were heard to have an overview of the issue raised. Based on the Theory of Social Representations, initiated by Serge Moscovici, to achieve the objectives proposed in this dissertation, a qualitative research was used and the collected material was treated based on semi-structured research, with the focus group technique, in which the data were transcribed and are arranged in the context of this work. The discourse of the teachers subject to this research points to the learning strategies in the classroom as a necessity in the act of inclusion of students with learning difficulties.
Downloads
References
BORDENAVE, J. D.; PEREIRA, A. M. Estratégias de ensino-aprendizagem. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
BORUCHOVITCH, E. Estratégias de aprendizagem e desempenho escolar: considerações para a prática educacional. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 12, n. 2, p. 361-376, 1999.
_______. Compreendendo as relações entre estratégias de aprendizagem e ansiedade de alunos do ensino fundamental de Campinas. Psicologia Reflexão e Crítica, v. 17, n. 1, p.15-24, 2015.
CARVALHO, D. Inclusão e Educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2016.
COHEN, J. A. A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. Petrópolis Rio de Janeiro: Vozes Ltda., 2015.
DELL’AGLI, B. A. V. Aspectos afetivos e cognitivos da conduta em crianças com e sem dificuldades de aprendizagem. Tese de Doutorado Campinas: Faculdade de Educação/UNICAMP, 2016.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 7ª ed. Paz e Terra. São Paulo. 1996.
GAZZANIGA, M. Ciência psicológica: mente cérebro e comportamento. Porto Alegre: Artmed, 2015.
GÓMEZ, A. M. S.; TERÁN, N. E. O que é aprender? Dificuldades de aprendizagem: detecção e estratégias de ajuda: manual de orientação para pais e professores. 4ª ed. Equipe Cultural. Edição MMIX, 2015.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2013.
MOREIRA I. Inovação, mudança e cultura docente. Brasília/DF/BRA: Liber Livro, 2013.
MOREIRA, Ana Elisa da Costa. Relações entre as estratégias de ensino do professor, com as estratégias de aprendizagem e a motivação para aprender de alunos do ensino fundamental I. Universidade Estadual de Londrina, Centro de Educação, Londrina, 2014.
MOSCOVICI, Serge. Representações Sociais: Investigações em psicologia social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.
PERRENOUD, P. Construir competências é virar as costas aos saberes? In: Revista Pátio, Porto Alegre: ARTMED, ano 03, nº 11, jan. 2000.
PIAGET, J. Tratado de Lógica e Conocimiento. Buenos Aires: (Editorial Paidos, 1997), v. 4.
POZO, J. Estratégias de aprendizagem. Desenvolvimento psicológico e educação: psicologia da educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2016.
REGO, Teresa Cristina. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 5ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
SILVA, J. A. Motivação: Querer aprender. Petrópolis: Vozes, 2015.
SMITH, C. STRICK, L. Dificuldades de aprendizagem de A a Z. 3ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2017
VYGOTSKY, L. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1983.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. 12 ª ed. Tradução Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.