PUBLIC MANAGEMENT: PLAYFULNESS, ART, GAMES AND GAMES TRANSFORMING REALITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2536

Keywords:

Learning. Ludic. Space-school

Abstract

The contemporary school presupposes contemplating the multiple areas of knowledge of the being and, there is an absence of the ludic in the School Unit, leaving the environment without life, without light, without joy, a place made for adults, it is necessary to build Schools for children and, consequently literacy spaces for sociable learning to the development of students. The aim is to improve interactivity rates and different learning, bring joy, creativity and playfulness, as well as reduce violence, rush and accidents, challenge yourself to build a different dynamic, creating mechanisms for organizing the educational space and toys with various recyclable materials for fun and leisure in the daily lives of students living in vulnerable areas. The implementation of the dialectic of games, toys and games resulted in a notorious transformation in the student sphere, drawing the attention of educators from the institution and the community to recognize the change. After all, it's playing that we learn, it's playing that we socialize, it's playing that we learn rules, we discipline ourselves by improving our human condition with the help of art, culture, knowledge in all school places, the School is for the student a milestone of significant memories in its existence, based on socio-emotional factors, promoting the well-being of children, wanting to come to school not out of obligation, but because it is a welcoming, fun environment that teaches and learns every day, every hour in a way active, constructive and democratic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Alexandre Firme de Oliveira

Graduated in Pedagogy from the State University of Vale do Acaraú (2003), he is a specialist in Literacy from the Potiguar University (UnP), 2010. Master in Education (2021) from the University of Santa Cruz do Sul - UNISC. He is currently a primary school teacher at the Municipality of Macaíba and Parnamirim. He has experience in the field of Education, with an emphasis on Meaningful Learning and Active Methodologies, Reading and Interactive Poetry, he developed projects and productions in the area of ​​Information and Communication Technology (Educational Robotics and Scientific Dissemination Articles) working mainly on the following topic: evaluation, learning, psychology and literacy in the 9-year Elementary School.

Luana Pricila Vieira Oliveira, UFRN

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Rio Grande do Norte-UERN, Especialista em Língua Portuguesa e Matemática Numa Abordagem Transdisciplinar pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte-IFRN, Bacharela em Gestão de Políticas Públicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN. 

References

AMARILHA, Marly. Alice que não foi ao País das Maravilhas. Editora Vozes, Rio de Janeiro, 2006.

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel, São Paulo: Moraes,1982.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum- BNCC. Disponívelem<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em Maio de 2019.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. B823p Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília : 144p.

BRASIL Lei de Bases e Diretrizes da Educação, LDB. 9394/996. Disponível em< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em Julho de 2022.

FUNDAÇÃO BRADESCO. Conceitos de aprendizagem Criativa.[S. l.]: Fundação Bradesco, s. d. Disponível em: https://www.ev.org.br/cursos/conceitos-de-aprendizagem-criativa.Acesso em: fev. 2022.

BRITO, R. Rodrigo de. Quem é Howard Gardner e o que é teoria das Inteligências múltiplas. Disponíveis< https://www.inteligenciadevida.com.br/pt/conteudo/quem-e-howard-gardner-especialistas-em-educacao/> Acesso em Outubro de 2021.

COLOMER, Teresa. CAMPS, Anna. Ensinar a ler ensinar a compreender. Porto Alegre, Artmed, 2002.

FAZENDA, Ivani(org). O que é Interdisciplinarieade. São Paulo: Cortez, 2008.

FERREIRO, Emília. Com todas as letras. São Paulo: Cortez, 1994.

FERREIRO, Emília, TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

GRATIOT- ALFANDERY, Héléne. (org)Elaine Dias. Henry Wallon. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

FREINET, Célestin. A educação pelo trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1998. Publicada originalmente em 1947.

FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. Coleção questões de nossa época; v.23, 5ª edição, São Paulo, Cortez, 2001.

FREIRE, Paulo, A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. Coleção polêmicas do nosso tempo. São Paulo: Autores Associados, Cortez,1983.

GARDNER, Howard. Estruturas da Mente: A teoria das Inteligências Múltiplas. Tradução Sandra Costa Porto Alegre: Artmed, 2002. Disponível em >https://docero.com.br/doc/xs1enc> Acesso Outubro de 2021.

IVIC, Ivan, COELHO, Edgar Pereira (org). Lev Semionovich Vygotsky. Recife, Massangana, 2010.

LENOIR, Rey, B. Fazenda. Les fondements de l’ interdisciplinarité dans la formation á l’enseigment. Canadá. Éditions du CRP/ Unesco, 2001.

LIB NEO, José Carlos, Didática - 2. ed. - São Paulo: Cortez, 2013.Bibliografia, ISBN 978-85-249-16-3-8, 1. Ensino médio - Brasil 2. Pedagogia 3. Prática de ensino 1. Título.

LUCKESI, Cipriano. Avaliação educacional escolar: para além do autoritarismo. Revista da Ande, São Paulo, n.10, 1986.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários a educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2 ed. São Paulo, Cortez, Brasília –DF UNESCO, 2000.

MUNARI, Alberto. Jean Piaget. Tradução e Organização; Daniele Saheb. Recife: Fundação Joaquim Nabuco. Editora Massangana, 2010.

PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens. Porto Alegre: Artmed Editora, 1999.

SAVIANI, Dermeval. Educação brasileira: estrutura e sistema. 9 ed. Campinas: Autores Associados, 2005.

SENADO FEDERAL. Constituição Federal de 1988. Brasília, DF: Senado Federal.1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: julho. 2022.

WESTBROOK, Robert B, Anísio Teixeira, José Eustáquio Romão, Verone Lane Rodrigues ( Org). JOHN DEWEY. Coleção Educadores. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

ZABALA, Antoni, A prática educativa: como Ensinar / Antoni Zabala; tradução Ernani F.da F. Rosa - Porto Alegre: Artmed, 1998.

ZILBERMAN, Regina. (org). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre, Mercado Aberto, 1991.

AMARILHA, Marly. Alice que não foi ao País das Maravilhas. Editora Vozes, Rio de Janeiro, 2006.

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel, São Paulo: Moraes,1982.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum- BNCC. Disponívelem<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em Maio de 2019.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. B823p Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília : 144p.

BRASIL Lei de Bases e Diretrizes da Educação, LDB. 9394/996. Disponível em< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em Julho de 2022.

FUNDAÇÃO BRADESCO. Conceitos de aprendizagem Criativa.[S. l.]: Fundação Bradesco, s. d. Disponível em: https://www.ev.org.br/cursos/conceitos-de-aprendizagem-criativa.Acesso em: fev. 2022.

BRITO, R. Rodrigo de. Quem é Howard Gardner e o que é teoria das Inteligências múltiplas. Disponíveis< https://www.inteligenciadevida.com.br/pt/conteudo/quem-e-howard-gardner-especialistas-em-educacao/> Acesso em Outubro de 2021.

COLOMER, Teresa. CAMPS, Anna. Ensinar a ler ensinar a compreender. Porto Alegre, Artmed, 2002.

FAZENDA, Ivani(org). O que é Interdisciplinarieade. São Paulo: Cortez, 2008.

FERREIRO, Emília. Com todas as letras. São Paulo: Cortez, 1994.

FERREIRO, Emília, TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

GRATIOT- ALFANDERY, Héléne. (org)Elaine Dias. Henry Wallon. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

FREINET, Célestin. A educação pelo trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1998. Publicada originalmente em 1947.

FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. Coleção questões de nossa época; v.23, 5ª edição, São Paulo, Cortez, 2001.

FREIRE, Paulo, A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. Coleção polêmicas do nosso tempo. São Paulo: Autores Associados, Cortez,1983.

GARDNER, Howard. Estruturas da Mente: A teoria das Inteligências Múltiplas. Tradução Sandra Costa Porto Alegre: Artmed, 2002. Disponível em >https://docero.com.br/doc/xs1enc> Acesso Outubro de 2021.

IVIC, Ivan, COELHO, Edgar Pereira (org). Lev Semionovich Vygotsky. Recife, Massangana, 2010.

LENOIR, Rey, B. Fazenda. Les fondements de l’ interdisciplinarité dans la formation á l’enseigment. Canadá. Éditions du CRP/ Unesco, 2001.

LIB NEO, José Carlos, Didática - 2. ed. - São Paulo: Cortez, 2013.Bibliografia, ISBN 978-85-249-16-3-8, 1. Ensino médio - Brasil 2. Pedagogia 3. Prática de ensino 1. Título.

LUCKESI, Cipriano. Avaliação educacional escolar: para além do autoritarismo. Revista da Ande, São Paulo, n.10, 1986.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários a educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2 ed. São Paulo, Cortez, Brasília –DF UNESCO, 2000.

MUNARI, Alberto. Jean Piaget. Tradução e Organização; Daniele Saheb. Recife: Fundação Joaquim Nabuco. Editora Massangana, 2010.

PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens. Porto Alegre: Artmed Editora, 1999.

SAVIANI, Dermeval. Educação brasileira: estrutura e sistema. 9 ed. Campinas: Autores Associados, 2005.

SENADO FEDERAL. Constituição Federal de 1988. Brasília, DF: Senado Federal.1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: julho. 2022.

WESTBROOK, Robert B, Anísio Teixeira, José Eustáquio Romão, Verone Lane Rodrigues ( Org). JOHN DEWEY. Coleção Educadores. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

ZABALA, Antoni, A prática educativa: como Ensinar / Antoni Zabala; tradução Ernani F.da F. Rosa - Porto Alegre: Artmed, 1998.

ZILBERMAN, Regina. (org). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre, Mercado Aberto, 1991.

Published

22/12/2022

How to Cite

Firme de Oliveira, C. A., & Pricila Vieira Oliveira, L. . (2022). PUBLIC MANAGEMENT: PLAYFULNESS, ART, GAMES AND GAMES TRANSFORMING REALITIES. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(12), e3122536. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2536

Issue

Section

REVIEWS - TRANSLATIONS - INTERVIEWS

Categories