PUBLIC MANAGEMENT: PLAYFULNESS, ART, GAMES AND GAMES TRANSFORMING REALITIES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2536Keywords:
Learning. Ludic. Space-schoolAbstract
The contemporary school presupposes contemplating the multiple areas of knowledge of the being and, there is an absence of the ludic in the School Unit, leaving the environment without life, without light, without joy, a place made for adults, it is necessary to build Schools for children and, consequently literacy spaces for sociable learning to the development of students. The aim is to improve interactivity rates and different learning, bring joy, creativity and playfulness, as well as reduce violence, rush and accidents, challenge yourself to build a different dynamic, creating mechanisms for organizing the educational space and toys with various recyclable materials for fun and leisure in the daily lives of students living in vulnerable areas. The implementation of the dialectic of games, toys and games resulted in a notorious transformation in the student sphere, drawing the attention of educators from the institution and the community to recognize the change. After all, it's playing that we learn, it's playing that we socialize, it's playing that we learn rules, we discipline ourselves by improving our human condition with the help of art, culture, knowledge in all school places, the School is for the student a milestone of significant memories in its existence, based on socio-emotional factors, promoting the well-being of children, wanting to come to school not out of obligation, but because it is a welcoming, fun environment that teaches and learns every day, every hour in a way active, constructive and democratic.Downloads
References
AMARILHA, Marly. Alice que não foi ao País das Maravilhas. Editora Vozes, Rio de Janeiro, 2006.
AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel, São Paulo: Moraes,1982.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum- BNCC. Disponívelem<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em Maio de 2019.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. B823p Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília : 144p.
BRASIL Lei de Bases e Diretrizes da Educação, LDB. 9394/996. Disponível em< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em Julho de 2022.
FUNDAÇÃO BRADESCO. Conceitos de aprendizagem Criativa.[S. l.]: Fundação Bradesco, s. d. Disponível em: https://www.ev.org.br/cursos/conceitos-de-aprendizagem-criativa.Acesso em: fev. 2022.
BRITO, R. Rodrigo de. Quem é Howard Gardner e o que é teoria das Inteligências múltiplas. Disponíveis< https://www.inteligenciadevida.com.br/pt/conteudo/quem-e-howard-gardner-especialistas-em-educacao/> Acesso em Outubro de 2021.
COLOMER, Teresa. CAMPS, Anna. Ensinar a ler ensinar a compreender. Porto Alegre, Artmed, 2002.
FAZENDA, Ivani(org). O que é Interdisciplinarieade. São Paulo: Cortez, 2008.
FERREIRO, Emília. Com todas as letras. São Paulo: Cortez, 1994.
FERREIRO, Emília, TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
GRATIOT- ALFANDERY, Héléne. (org)Elaine Dias. Henry Wallon. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
FREINET, Célestin. A educação pelo trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1998. Publicada originalmente em 1947.
FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. Coleção questões de nossa época; v.23, 5ª edição, São Paulo, Cortez, 2001.
FREIRE, Paulo, A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. Coleção polêmicas do nosso tempo. São Paulo: Autores Associados, Cortez,1983.
GARDNER, Howard. Estruturas da Mente: A teoria das Inteligências Múltiplas. Tradução Sandra Costa Porto Alegre: Artmed, 2002. Disponível em >https://docero.com.br/doc/xs1enc> Acesso Outubro de 2021.
IVIC, Ivan, COELHO, Edgar Pereira (org). Lev Semionovich Vygotsky. Recife, Massangana, 2010.
LENOIR, Rey, B. Fazenda. Les fondements de l’ interdisciplinarité dans la formation á l’enseigment. Canadá. Éditions du CRP/ Unesco, 2001.
LIB NEO, José Carlos, Didática - 2. ed. - São Paulo: Cortez, 2013.Bibliografia, ISBN 978-85-249-16-3-8, 1. Ensino médio - Brasil 2. Pedagogia 3. Prática de ensino 1. Título.
LUCKESI, Cipriano. Avaliação educacional escolar: para além do autoritarismo. Revista da Ande, São Paulo, n.10, 1986.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários a educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2 ed. São Paulo, Cortez, Brasília –DF UNESCO, 2000.
MUNARI, Alberto. Jean Piaget. Tradução e Organização; Daniele Saheb. Recife: Fundação Joaquim Nabuco. Editora Massangana, 2010.
PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens. Porto Alegre: Artmed Editora, 1999.
SAVIANI, Dermeval. Educação brasileira: estrutura e sistema. 9 ed. Campinas: Autores Associados, 2005.
SENADO FEDERAL. Constituição Federal de 1988. Brasília, DF: Senado Federal.1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: julho. 2022.
WESTBROOK, Robert B, Anísio Teixeira, José Eustáquio Romão, Verone Lane Rodrigues ( Org). JOHN DEWEY. Coleção Educadores. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
ZABALA, Antoni, A prática educativa: como Ensinar / Antoni Zabala; tradução Ernani F.da F. Rosa - Porto Alegre: Artmed, 1998.
ZILBERMAN, Regina. (org). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre, Mercado Aberto, 1991.
AMARILHA, Marly. Alice que não foi ao País das Maravilhas. Editora Vozes, Rio de Janeiro, 2006.
AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel, São Paulo: Moraes,1982.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum- BNCC. Disponívelem<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em Maio de 2019.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. B823p Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília : 144p.
BRASIL Lei de Bases e Diretrizes da Educação, LDB. 9394/996. Disponível em< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em Julho de 2022.
FUNDAÇÃO BRADESCO. Conceitos de aprendizagem Criativa.[S. l.]: Fundação Bradesco, s. d. Disponível em: https://www.ev.org.br/cursos/conceitos-de-aprendizagem-criativa.Acesso em: fev. 2022.
BRITO, R. Rodrigo de. Quem é Howard Gardner e o que é teoria das Inteligências múltiplas. Disponíveis< https://www.inteligenciadevida.com.br/pt/conteudo/quem-e-howard-gardner-especialistas-em-educacao/> Acesso em Outubro de 2021.
COLOMER, Teresa. CAMPS, Anna. Ensinar a ler ensinar a compreender. Porto Alegre, Artmed, 2002.
FAZENDA, Ivani(org). O que é Interdisciplinarieade. São Paulo: Cortez, 2008.
FERREIRO, Emília. Com todas as letras. São Paulo: Cortez, 1994.
FERREIRO, Emília, TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da Língua Escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
GRATIOT- ALFANDERY, Héléne. (org)Elaine Dias. Henry Wallon. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
FREINET, Célestin. A educação pelo trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1998. Publicada originalmente em 1947.
FREIRE, Paulo. Política e educação: ensaios. Coleção questões de nossa época; v.23, 5ª edição, São Paulo, Cortez, 2001.
FREIRE, Paulo, A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. Coleção polêmicas do nosso tempo. São Paulo: Autores Associados, Cortez,1983.
GARDNER, Howard. Estruturas da Mente: A teoria das Inteligências Múltiplas. Tradução Sandra Costa Porto Alegre: Artmed, 2002. Disponível em >https://docero.com.br/doc/xs1enc> Acesso Outubro de 2021.
IVIC, Ivan, COELHO, Edgar Pereira (org). Lev Semionovich Vygotsky. Recife, Massangana, 2010.
LENOIR, Rey, B. Fazenda. Les fondements de l’ interdisciplinarité dans la formation á l’enseigment. Canadá. Éditions du CRP/ Unesco, 2001.
LIB NEO, José Carlos, Didática - 2. ed. - São Paulo: Cortez, 2013.Bibliografia, ISBN 978-85-249-16-3-8, 1. Ensino médio - Brasil 2. Pedagogia 3. Prática de ensino 1. Título.
LUCKESI, Cipriano. Avaliação educacional escolar: para além do autoritarismo. Revista da Ande, São Paulo, n.10, 1986.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários a educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2 ed. São Paulo, Cortez, Brasília –DF UNESCO, 2000.
MUNARI, Alberto. Jean Piaget. Tradução e Organização; Daniele Saheb. Recife: Fundação Joaquim Nabuco. Editora Massangana, 2010.
PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens. Porto Alegre: Artmed Editora, 1999.
SAVIANI, Dermeval. Educação brasileira: estrutura e sistema. 9 ed. Campinas: Autores Associados, 2005.
SENADO FEDERAL. Constituição Federal de 1988. Brasília, DF: Senado Federal.1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: julho. 2022.
WESTBROOK, Robert B, Anísio Teixeira, José Eustáquio Romão, Verone Lane Rodrigues ( Org). JOHN DEWEY. Coleção Educadores. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
ZABALA, Antoni, A prática educativa: como Ensinar / Antoni Zabala; tradução Ernani F.da F. Rosa - Porto Alegre: Artmed, 1998.
ZILBERMAN, Regina. (org). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre, Mercado Aberto, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.