PEDAGOGICAL SELF-ASSESSMENT AND SCHOOL MANAGEMENT: CONCEPTIONS AND PRACTICES OF THE IMPLEMENTATION OF THE NEW HIGH SCHOOL PROGRAM
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2683Keywords:
School management, Public policy, TeachingAbstract
This article is an excerpt from a doctoral research that analyzed pedagogical self-assessment and school management: conceptions and practices of the implementation of the New Middle School Program in schools of the state education network in Manaus-AM. The teaching-learning process currently in Brazil has been suffering severe criticism, either by the country's educational system itself, which conceives and evaluates it from principles somewhat deteriorated by the lack of an efficient educational policy, or by the educational community itself that expects an immediate salvation from all the pedagogical problems faced within the school. Therefore, changes in Brazilian education are always controversial and full of divisions. And this reflects directly on the bases, that is, in schools, where the subjects who build, or at least try to build, a quality education are inserted. Then, the pilot schools adhering to the New Middle School Program appeared. Thus, this research approaches in a qualitative way, using the methodology of bibliographic survey, it presents questions about how the pilot schools are prepared to assume a commitment of change so important for Brazilian education and how the School Manager can contribute in this process.
Downloads
References
ARAÚJO, M. C. M. Gestão Escolar. IESDE Brasil, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação – Lei nº 10.172 de 09 de janeiro de 2001. Diário Oficial da República Federativa do Brasil.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional Escola de Gestores da Educação Básica, Pública. Projeto curso de especialização em gestão escolar (lato sensu): 2009. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acesso em: 25/05/2020.
DIAS SOBRINHO. J. Avaliação: Políticas Educacionais e Reformas da Educação Superior. São Paulo, Cortez, 2003.
FERREIRA, I. Projeto político-pedagógico. Disponível em: <http://www.sed.sc.gov.br/secretaria/ppp>. Acesso em 3 nov. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.