IDEALISM IN MEDICAL TRAINING IN THE LIGHT OF HOWARD SAUL BECKER'S THOUGHT: A LITERATURE REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2693Keywords:
Medical Education; Symbolic Interactionism; Humanization of Medicine; Sociology of Medical Education.Abstract
Medical education, globally, until the Flexner Report, in 1910, was not regulated by boards of education, and could present diverse curricula. With the flexnerian model of medical graduation, the subjects, the teachers and the contents begin to be presented to the students in the first periods of the course, causing an identity crisis, as observed by Becker et al. in their research carried out at the University of Kansas, which started in 1955. Thus, the present work aimed at doing a literature review on the theme of medical education in Brazil in a dialog with the analysis of the book "Boys in the White: student culture in medical school" (1961). The results identified that, after the Edinburgh Declaration (ED), in 1988, the need to train graduates from higher education all over the world has been observed, with attention focused on social conditions, which in the case of health teachings, consist in determinants of the health and disease process.
Downloads
References
BECKER, H.S.; GEER, B.; HUGHES, E.C.; STRAUSS, A. Boys in white: student culture in medical school. Chicago: The University of Chicago Press. 1961.
BLUMER, H. A natureza do interacionismo simbólico. In: MORTENSEN, C. D. Teoria da comunicação: textos básicos. São Paulo: Mosaico, 1980. 312 p.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Brasília, DF: Senado, 1988. Disponível em: http://www.stf.jus.br/arquivo/cms/publicacaoLegislacaoAnotada/anexo/CF.pdf Acesso em 23 Jan de 2021.
BRASIL. Lei Orgânica de Saúde. 2a ed. Brasília, 1991. Disponível em: https://www.prattein.com.br/home/images/stories/Saude/Lei-org-saude.pdf Acesso em 02 Fev. 2021.
BRASIL. Resolução CNE/CES 3/2014 (2014). Diário Oficial da União, 2014. Brasília: Ministério da Saúde/ Ministério da Educação; 2014. Seção 1, pp. 8-11. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conaes-comissao-nacional-de-avaliacao-da-educacao-superior/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/20138-ces-2014 Acesso em: 25 Jan. 2021.
ENNES, M.A. Interacionismo simbólico: contribuições para se pensar os processos identitários. Perspectivas, São Paulo, 43:3-81, 2013. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/perspectivas/article/view/5956/4859 Acesso em: 10 Jan. 2021.
LIBÂNEO, J.C. Pedagogia e Pedagogos, para quê? 8.ed. São Paulo: Cortez, 2005. 208 p.
MENEZES, R.A. Entre normas e práticas: tomada de decisões no processo saúde/doença. Physis Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, 21 [ 4 ]: 1429-1449, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-73312011000400014&script=sci_abstract&tlng=pt Acesso em 10 Fev. 2021.
NUNES, E.D.; BARROS, N.F. Boys in white: um clássico da pesquisa qualitativa completa cinquenta anos. Hist. cienc. saude-Manguinhos. 21(4). Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/hcsm/v21n4/0104-5970-hcsm-21-4-1179.pdf Acesso em: 29 Dez. 2020.
NUNES, E.D.; HENNINGTON, E.A.; BARROS, N.F.; MONTAGNER, M.A. O ensino das ciências sociais nas escolas médicas: revisão de experiências. Ciência & Saúde Coletiva, 8(1):209-225, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232003000100015 Acesso em: 11 Fev. 2021.
RODRIGUES, V.M.R.; RODRIGUES, K.A.I. Formação médica humanizada: conexões interdisciplinares entre medicina, educação, direitos humanos e políticas sociais para estudo da ortotanásia. LSP – Interdisciplinary Scientific Journal. 1(4):83-98. 2017. Disponível em: http://revista.srvroot.com/linkscienceplace/index.php/linkscienceplace/article/view/307/176 Acesso em: 15 Fev. 2021.
TARDIF, M. Saberes docentes & Formação profissional. 5. Ed. Petrópolis (RJ): Vozes, 2005. 325 p.
TEIXEIRA, L.A.S.; COUTO, M.O.C.; SANTOS, P.V.L. Ação afirmativa em uma escola médica no Brasil: perspectivas dos estudantes. 11(3): 129-137. 2018. Disponível em: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/2670/3309 Acesso em: 12 Fev. 2021.
TENÓRIO, L.P ARGOLO, V.A. SÁ, H.P.; MELO, E.V.; COSTA, E.F.O. Saúde Mental de Estudantes de Escolas Médicas com Diferentes Modelos de Ensino. Revista Brasileira de Educação Médica. 40 (4) : 574-582; 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbem/v40n4/1981-5271-rbem-40-4-0574.pdf Acesso em: 03 Jan. 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO TRIÂNGULO MINEIRO (UFTM). Projeto Pedagógico do Curso de Medicina. 2011 (atualizado em 2015). 172p. Disponível em:
http://www.uftm.edu.br/upload/ensino/PPC_Medicina_2011_atualizado_em_2015.pdf Acesso em: 12 Fev. 2021
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.