DEATH EDUCATION IN UNDERGRADUATE MEDICAL EDUCATION IN THE FACE OF SOCIAL DETERMINANTS OF MENTAL HEALTH IN THE PANDEMIC

Authors

  • Victor Hugo Meneses Milagres
  • Caroline Silva de Araujo Lima
  • Ramon Aragão Dutra Neto
  • Maria Gabriela Teles de Moraes
  • Maria Eduarda de Aragão Peixoto
  • Marianna de Aragão Peixoto
  • Melissa Ramos Passos
  • Márcia Farsura de Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2760

Keywords:

Health Education, Coronavirus, Mental Health, Mourning

Abstract

The pandemic caused by the new coronavirus reinforced the idea that the social determinants of health, related to occupational conditions, directly affect the mental health of professionals working in primary, secondary and tertiary levels of health care. Thus, the present study aimed to review in the scientific literature which teaching methodologies used in death education, during medical graduation, in face of the social determinants of mental health during the pandemic of the new coronavirus. For this, a review was made in the scientific databases SciELO, PubMed and Periódicos Capes, using the descriptors "Emergencies" AND "Mental Health"; "Coronavirus" AND "Mental Health"; "Health Education" AND "Coronavirus"; "Health Education" AND "Coronavirus"; "Coronavirus" AND "Health Education" AND "Mental Health". The result identified, after the analysis of seven articles, was: the pedagogical planning of the health education activity should be aimed at overcoming the fact that farewell rites have relevance, since observing/seeing the deceased person ensures the subjectivity of the individual, who perceives the rupture of the bonds of coexistence, the conditionings of the real state that, although hurting, are essential for the ratification of the absence of interaction with the one whose life has come to an end.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victor Hugo Meneses Milagres

Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga- FADIP.

 

Caroline Silva de Araujo Lima

Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga- FADIP.

Ramon Aragão Dutra Neto

Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga- FADIP.

Maria Gabriela Teles de Moraes

Centro Universitário Fametro.

Maria Eduarda de Aragão Peixoto

Centro Universitário Fametro.

Marianna de Aragão Peixoto

Centro Universitário Fametro.

Melissa Ramos Passos

Universidade Nilton Lins.

Márcia Farsura de Oliveira

Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga- FADIP.

References

AMORIM-RIBEIRO, E. M. B. DE; MELO, C.S. B. DE; TOSTES, J.G.A.; REIS, L.P.C.; MOURA, Y.G.; RONZANI, T.M.; SVACINA, M.A.; LOPES, R.T. Protocolo Calma nessa hora: acolhimento interdisciplinar em saúde mental para situações de crise e emergências. Psico (Porto Alegre); 52(3). 2021. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1344796 Acesso em: 26 Jan. 2023.

BARARI, S.; CARIA, S.; DAVOLA, A.; FALCO, P.; FETZER, T.; FIORIN, S.; SLEPOI, F.R. Evaluating COVID-19 public health messaging in Italy: self-reported compliance and growing mental health concerns. 2020. Disponível em: http://gking.harvard.edu/covid-italy Acesso em: 10 Jan. 2021.

BIKBOV, B.; BIKBOV, A. Communication on COVID-19 to community: measures to prevent a second wave of epidemic. OSF Preprints. Version 3. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.31219/osf.io/ea9jm Acesso em: 10 Fev. 2021.

BROOKS, S. K.; WEBSTER, R. K.; SMITH, L. E.; WOODLAND, L.; WESSELY, S.; GREENBERG, N.; RUBIN, G. J. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, 395(102227), 912-920. 2020. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8 Acesso em 01 Mar. 2021.

BRASIL. Ministério da Saúde. Relatório Final da 8ª Conferência Nacional da Saúde. Brasília, 1986. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/8_conferencia_nacional_saude_relatorio_final.pdf Acesso em: 24 dez. 2021.

CAVALCANTI, F.G. Discutindo a guerra contemporânea: trauma, catástrofe e risco. Psic. Clin., 30(3), p. 597 – 601, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pc/v30n3/11.pdf Acesso em: 10 Mar. 2021.

CECCON, R.F. SCHNEIDER, I.J.C. Tecnologias leves em tempos de pandemia. Platform & workflow by OPS/PKP. Disponível em: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/136 . Acesso em: 11 mai. 2020.

COMISSÃO NACIONAL SOBRE OS DETERMINANTES SOCIAIS DA SAÚDE (CNDSS). Carta aberta aos candidatos à Presidência da República. Setembro de 2006. Disponível em: www.determinantes.fiocruz.br. Acesso em: 20 Dez. 2020.

FIORATI RC, ARCÊNCIO RA, SOUZA RB. As iniquidades sociais e o acesso à saúde: desafios para a sociedade, desafios para a enfermagem. Revista Latino-Americana de Enfermagem. 2016. 24:1-8.

CULLEN, W.; GULATI., G.; KELLY, B. D. Mental health in the Covid-19 pandemic. QJM: An International Journal of Medicine, 113(5), pp. 311-312. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1093/qjmed/hcaa110 Acesso em: 03 Mar. 2020.

LEMOS, P.; ALMEIDA-FILHO, N.; FIRMO, J. COVID-19, desastre do sistema de saúde no presente e tragédia da economia em um futuro bem próximo. Brazilian Journal of Implantology and Health Sciences, 2(4), p. 39-50, 2020. Disponível em: https://bjihs.emnuvens.com.br/bjihs/article/view/147 Acesso em: 01 Mar. 2021.

LIMA, C. K. T.; CARVALHO, P. M. M.; LIMA, I. A. S.; NUNES, J. A. V. O.; SARAIVA, J. S.; SOUZA, R. I.; Rolim Neto, M. L. The emotional impact of coronavirus 2019-Ncov (new Coronavirus Disease). Psychiatry Research, 287, e112915, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112915 Acesso em: 05 Fev. 2021.

LOPES AAF. Cuidado e Empoderamento: a construção do sujeito responsável

por sua saúde na experiência do diabetes. Saúde e Sociedade, 2015. 24:486-500.

MUSSELIN L, et al. O desafio para as ações interdisciplinares no cuidado em saúde frente a diversidade e desigualdade social. Disciplinarum Scientia. Série: Ciências da Saúde, Santa Maria, 2019. 20(1):123-136.

OMS. Ottawa charter for Health Promotion. Ottawa, 1986.

SILVA JUNIOR, J.B.; GOMES, F.B.C.; CEZÁRIO, A.C.; MOURA, L. Doenças e agravos não transmissíveis: bases epidemiológicas. In: Rouquayrol MZ, Almeida Filho. Epidemiologia & Saúde. 6ª ed. Rio de Janeiro: Medsi; 2003. p.289-31.

Published

20/02/2023

How to Cite

Meneses Milagres, V. H., Silva de Araujo Lima, C., Aragão Dutra Neto, R. ., Teles de Moraes, M. G., Aragão Peixoto , M. E. de ., Aragão Peixoto, M. de ., … Farsura de Oliveira, M. . (2023). DEATH EDUCATION IN UNDERGRADUATE MEDICAL EDUCATION IN THE FACE OF SOCIAL DETERMINANTS OF MENTAL HEALTH IN THE PANDEMIC . RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(2), e422760. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2760