SCHOOL MANAGEMENT: MAIN CONCEPTS ON HOW TO DEVELOP A TEACHING MODEL USING TECHNOLOGIES

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Silvania Maria Roque
  • Dayse Cordeiro do Amaral Rodrigues
  • Marialva Vieira de Paula Amado

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2782

Keywords:

study's main objective is to evaluate how school management

Abstract

The main objective of the study is to evaluate how school management can contribute to the concrete development of teaching using technologies, demonstrating the efficiency in learning outcomes, seeking to be a democratic school management that, with this, will have influence on the day-to-day of the school unit. The aim of this study is to analyze about the contribution of Management in teaching and learning, revealing that managers have an important role in improving teaching. Therefore, the methodology used for the writing of this study was through bibliographic research, in which the collected materials contributed to the construction of the theoretical approach. Analyzing the material collected and studied during the research, it is clear that the incoherence experienced in the school reality is clear, and school managers need to make decisions that may positively or negatively impact, both on human resourcefulness and on the education of students. It is concluded that management has paramount importance in the students' learning, and should always cherish the well-being of the school unit, in which the manager manages it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Silvania Maria Roque

Graduada em Educação Física pela Faculdade Cidade João Pinheiro (FCJP), Pedagogia pelo Centro Universitário Faveni (UNIFAVENI) e Normal Superior (Unimontes Montes Claros). Especialização em Gestão e Administração Escolar, Inspeção Escolar, Orientação Escolar e Supervisão Escolar pela Associação Educativa do Brasil Faculdade de Janauba (SOEBRAS) e Mestranda em Educação: especialização formação de professores pela Universidade Europeia del Atlântico (UNEATLÁNTICO) – Espanha.

Dayse Cordeiro do Amaral Rodrigues

Graduação em Letras. Pós graduada em Língua Portuguesa. Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

Marialva Vieira de Paula Amado

Graduada em Pedagogia. Pós graduada em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica. Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

References

Chiavenato, I., & Sapiro, A. (2003). Planejamento Estratégico: fundamentos e aplicações. 1. Ed. 13° tiragem. Rio de Janeiro: Elsevier.

Daychouw, M. (2007). 40 Ferramentas e Técnicas de Gerenciamento. 3. ed. Rio de Janeiro: Brasport.

Libâneo, J. C. (2013). Organização e gestão da escola: teoria e prática. 6. ed. Goiânia: Do Autor.

Luck, H. (2010). A gestão participativa da escola. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes.

Martins, L (2006). Marketing: Como se tornar um profissional de sucesso. 1. ed. São Paulo: Digerati Books.

Mello, C; Almeida N, J; Petrilo, R. (2002). Educação 5.0 - Educação para o Futuro. Editora Proesso.

Moyses. F. J. (2010). Et al. Planejamento e Gestão Estratégica em Organizações de Saúde. Rio de Janeiro: Editora FGV.

Neto, E. R. (2011). Análise Swot – Planejamento Estratégico para Análise de Implantação e Formatação de Equipe de Manutenção em uma Empresa de Segmento Industrial. Monografia (Especialização MBA – GESTÃO ESTRATÉGICA DA MANUTENÇÃO, PRODUÇÃO E NEGÓCIOS). Faculdade Pitágoras, São João Del Rei, 2011. Recuperado em: 28 de jan de 2023. Disponível em: http://www.icap.com.br/biblioteca/172349010212_FORMATADA.pdf.

Rezende, D. A. (2012). Planejamento Estratégico Público ou Privado: guia para projetos em organizações de governo ou de negócios. São Paulo: Atlas.

Tani, Z. R. (2022). Evolução do Método PDCA. [e‐book] Flórida: Must University.

Veiga, F. (2012). Envolvimento dos alunos na escola: Elaboração de uma nova escala de avaliação. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 441-449. Recuperado em 24 de janeiro de 2023. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/10032.

Published

21/02/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Maria Roque, S. ., Cordeiro do Amaral Rodrigues, D. ., & Vieira de Paula Amado , M. (2023). SCHOOL MANAGEMENT: MAIN CONCEPTS ON HOW TO DEVELOP A TEACHING MODEL USING TECHNOLOGIES. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(2), e422782. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2782