THE PLAYFUL AS AN ALTERNATIVE OF TEACHING IN THE DISCIPLINE OF MATHEMATICS FOR ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS II

Authors

  • Gleidys Sharny da Silva Costa

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2798

Keywords:

Teaching-learning, mathematics, playful component, game, elementary education

Abstract

Since the first civilizations, games have been a part of human beings' lives, virtually, the game can be considered as an innate inclination in people, in this sense, the game is not only a form of entertainment, but also one of the best ways to accomplish. learning, because through it, students learn to face numerous situations that they will have to face in their lives, especially in the first stages of knowledge. This article exposes the importance of the ludic component in the teaching and learning processes of Mathematics, aiming to position ludic activities as a didactic alternative in Elementary School II, through a didactic experience at the Roberto dos Santos Vieira school. An observation-type study was initially used to find out which of the contents the students had the most difficulties with and based on that, two ludic activities were carried out: a bingo and a domino to help in the understanding of the content, in which it is concluded that the game really benefits the task pedagogy in mathematics classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gleidys Sharny da Silva Costa

Universidad De La Integración De Las Américas.

References

AGRANIONIH, N. T.; SMANIOTTO, M. Jogos e aprendizagem Matemática: uma interação possível. Erechim: EdiFAPES, 2014.

ALMEIDA, P. N. Educação lúdica: Técnicas e Jogos pedagógicos. São Paulo: Loyola, 1987.

ANTUNES, C. Jogos para estimulação das inteligências múltiplas. 11. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 1998.

BORIN, J. Jogos e Resolução de Problemas: Uma estratégia para as aulas de matemática. 2ª ed. São Paulo: IME-SP, 1996.

BROUGERÉ, G. Jogo e a Educação. Artes Médicos. Porto Alegre, 2012.

D’AMBRÓSIO, U. Como ensinar matemática hoje? Temas & Debates, ano 2, n. 2, 1989.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da Pesquisa Científica. Fortaleza: UEC, 2002.

DALLABONA, S. R.; MENDES, S. M. S. O lúdico na educação infantil: jogar, brincar, uma forma de educar. Revista de divulgação técnico-científica, v. 1, n. 4, jan./mar., 2004.

FONSECA, M. C. F. R. Por que ensinar Matemática. Presença Pedagógica. Belo Horizonte, 2016.

GONÇALVES, S. G. A formação continuada de professores em matemática: uma análise da formação de professores do centro educacional Arthur Virgílio Filho na cidade de Manaus-AM/BR no período de 2020-2021. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, [S. l.], v. 4, n. 2, p. e422608, 2023. DOI: 10.47820/recima21.v4i2.2608. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/2608. Acesso em: 18 fev. 2023.

GONZAGA, W. Estratégias didáticas na formação de professores do ensino fundamental. Revista Eletrônica Investigative News in Education, Vol. 5, No.1, (1-23), 2005.

GRANDO, R. C. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. 239f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

GUIMARÃES, G. K. G.; XAVIER, A. R. O uso do jogo trilha matemática. Oriximiná: Reunião Regional da SBPC, 2012.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento de cultura. 2.ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.

KISHIMOTO, T. M. Jogos tradicionais Infantil: o jogo, a criança e a educação. Petrópolis: Vozes 2011.

LARA, I. C. M. de. Jogando com a Matemática de 5ª a 8ª série. São Paulo: Rêspel, 2013.

LIELL, C. C. Jogo roletrando dos inteiros: uma abordagem dos números inteiros na 6ª série do ensino fundamental. 158f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas) – Centro Universitário Univates, Lajeado, 2012.

LIKERT, R. A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 22(140), 1-55,1932.

MARQUES, M. de C. P. Contribuição dos jogos matemáticos na aprendizagem dos alunos da 2ª fase do 1º ciclo da Escola Estadual 19 de maio de Alta Floresta, MT

MATTOS, R. A. L. Jogo e matemática: Uma relação possível. Salvador: R.A.L., 2009.

MIRANDA, A. Implementação de estratégias lúdico no ensino de Álgebra.(Tese de bacharelado). Universidade de São Paulo, 2009.

NEVES, L. R. O uso dos jogos teatrais na educação: Possibilidades diante do fracasso escolar/ Libéria Rodrigues Neves, Ana Lydia Bezerra S.- Campinas, SP: papiros, 2009.

SANCHEZ, G. Estratégias de aprendizagem através da componente lúdica. Marcoele, Vol. 11, (1-68), 2010.

SANTOS, S. M. O lúdico na formação do educador. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1997.

SILVA, V. S. da. A importância dos jogos no ensino das quatro operações fundamentais da Matemática: adição, subtração, multiplicação e divisão. Lapa: PDE, 20 2013.

SILVA, V. S. da. A importância dos jogos no ensino das quatro operações fundamentais da Matemática: adição, subtração, multiplicação e divisão. Lapa: PDE THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1985.

STRAPSON, L. P. R. Uso de jogos como estratégia de ensino e aprendizagem da matemática no 1º ano do ensino Médio, 2011.

Published

22/02/2023

How to Cite

Sharny da Silva Costa, G. (2023). THE PLAYFUL AS AN ALTERNATIVE OF TEACHING IN THE DISCIPLINE OF MATHEMATICS FOR ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS II. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(2), e422798. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2798