READ AND WRITE IN STYLE: TEACHER'S PERFORMANCE IN ELEMENTARY SCHOOL II
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2850Keywords:
Literacy, Reading, childlike, Theoretical.Abstract
The problem that motivated this study arose when it was realized that the teachers of the school that was the focus of the research do not have, as their main concern, the focus on reading and writing in the classroom, which leaves teaching with deficiencies, perhaps due to accommodations or because they have little domain. Based on this, this work has the general objective: To analyze the teachers of the initial series as well as the resources that support them. And as specific objectives: To describe relevant points that involve the formation of the teacher of the initial series and to develop reading and writing in a reflexive conception for the students of the initial series using a theoretical discussion on the subject. Taking this into account, we conclude that reading and writing are everywhere, children begin to get in touch with the literate world very early, given that most of the objects around them become inexhaustible sources of incentive aimed at literacy. Concluding this consideration, we can say that it is expected that the notes recorded here will make it possible to highlight embryos for the qualification of teachers who work with the initial grades and who form readers and writers, allowing to point out reflections for possible redirections. We understand that reading this text, as well as others, will complement, providing elements to resize thoughts. Creating new ideas, how to rethink, if necessary, the educational activities of teachers.
Downloads
References
ALVARENGA, D. et al. Da forma sonora da fala à forma gráfica da escrita: Uma análise linguística do processo de alfabetização. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 16, p. 5-30, 1989.
BARBOSA, J. J. Alfabetização e Leitura. São Paulo: Cortez, 1994 – 2,ed. Ver – (Coleção magistério. 2º grau. Série formação do professor; v 16)
BIGNOTTO, N. Nota Metodológica: Guicciardini leitor de Maquiavel. Discurso 29:111-132. 1998
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece a Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Brasília, 1996.
BRASIL, Secretária de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília 1997. 41p. Vol.2
CAGLIARI, L. C. “A Leitura nas Séries Iniciais”. Leitura: Teoria e Prática. Campinas, SP. Revista Semestral da Associação de Leitura do Brasil; Mercado Aberto; Ano 7; Dezembro/1988 – N. 12.
______________. Alfabetização e Lingüística. 10. ed. São Paulo: Scipione, 1997.
______________. Alfabetização sem o ba, bé, bi, bó, bu. São Paulo: Scipione, 1998
______________. Fonética: uma entrevista com Luiz Carlos Cagliari. Revista Virtual de Estudos da Linguagem - ReVEL. Vol. 4, n. 7, agosto de 2006. ISSN 1678-8931 [www.revel.inf.br].
CHARTIER, R. Práticas da Leitura. 1º ed. 268 p., 2001. ISBN: 9788585865146
COLELLO, S. M. G. A escola que (não) ensina a escrever. São Paulo: Summus Editorial, 2007
FERNANDES, D. A avaliação das aprendizagens no sistema educativo português. Educação e Pesquisa, v. 33, 3, pp. 581-600, 2007.
FERREIRO, E. Alfabetização em Processo. São Paulo: Cortez, 1996. 144p.
____________. Reflexões Sobre a Alfabetização. 24. Ed. São Paulo: Cortez, 2001
FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Tradução de Diana Myriam Lichtenstein et al. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 6 ed. São Paulo: Cortez, 1984
GARCEZ, L. H. do C. Técnica de redação: o que é preciso saber para bem escrever. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
GUIMARÃES, Nilma. Da tradição gramatical à perspectiva dialógica: a linguagem como centro da prática educativa. In:COLELLO, Silvia M. Gasparim (org.). Textos em contextos: Reflexões sobre o ensino da língua escrita. São Paulo: Summus, 2011.
JULIÁ, D. A Cultura Escolar como Objeto Histórico. Trad. Gisele de Souza. São Paulo: Editora Autores Associados, 2001. Revista Brasileira de História da Educação; nº 1 jan/jun.
KLEIMAN, A. Oficina da leitura: teoria e prática. Campinas, SP: Pontes, 1993.
KOCH, I. V. Ler e Compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006.
MARTINS, M. H. O que é leitura. São Paulo: Brasiliense, 2003.
MESQUITA, G. R. Vygotsky and the theories of emotions: in search of a possible dialogue. Psicologia: reflexão e crítica, 25 (4), 809-816, 2012.
MIZUKAMI, M. da G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986. (Temas básicos da educação e ensino)
MORTATTI, M. R. L. História dos métodos de alfabetização no Brasil. Conferência: "Alfabetização e letramento em debate", Brasília. 2006.
PIAGET, J. Segunda parte: O Jogo. In: ______ A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho – imagem e representação. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1978.
PIAGET, J.; INHELDER, B. A Função Semiótica ou Simbólica. I: ______ A Psicologia da criança. 3 ed. Rio de Janeiro: Difel, 2007
REGO. T. C. Vigotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis: Rio de Janeiro, 1995.
REZENDE, L. A. de. (Org.). Leitura e visão de mundo: peças de um quebra-cabeça. Londrina: Eduel, 2009.
SAISI, N. B. O desenvolvimento da afetividade, segundo Piaget. In: São Paulo (Estado). Secretaria da Educação. PEC Formação Universitária. p. 415-425, 2002.
SARRAF, M. A. V. A aprendizagem e a língua escrita na perspectiva do professor alfabetizador. In: COLELLO, Silvia M. Gasparim (org.). Textos em contextos: Reflexões sobre o ensino da língua escrita. São Paulo: Summus, 2011.
SEMEGHINI–SIQUEIRA, I. Desafios e soluções em ambientes de ensino e aprendizagem de língua materna para crianças de 6 anos. Educação, Porto Alegre, v. 34, n. 3, p. 330-340, set./dez. 2011.
SILVA, E. T. da. O bibliotecário e a formação do leitor. In: BARZOTTO, Valdir Heitor Estado de leitura. Campinas: mercado das Letras, P. 159-168, 1999.
SOARES, M. Alfabetização e letramento. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2007.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Cláudia Schilling (trad.) 6. ed. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
TUMA, M. M. P. A escola e o tempo. Londrina: Ed. UEL, 2001.
VYGOTSKY, L. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.