THE USE OF THE VISUAL CLASS NET PLATFORM AND THE CLASS NET OFFLINE APPLICATION AS A TECHNOLOGICAL RESOURCE IN THE 6th YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL II IN POST-PANDEMIC TIMES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i1.2909Keywords:
Visual Class Net. Visual Class Net Offline application; Face-to-face classes. Simulated; Technological Resource.Abstract
This research project addresses the use of the Visual Class Net platform and the Class Net Offline Application in the application of courses, activities, evaluation and answer card, developed in the class creation wizard in the Visual Class Net system itself, which is automatically corrected, facilitating the teacher's work. This project was carried out at the State School Dr. Fernando Ellis Ribeiro in the municipality of Itacoatiara - AM. Which was performed in a sample constituted in a class in 6th grade I of elementary school II in the morning shift. Having as main objective to use the technological resources, and analyze the reports available in the system for the contribution with return of face-to-face classes during the post-pandemic period. In line with the technological system, we sought to enable contact between the teacher and the students and the tool, thus contributing to the improvement of learning teaching and evaluating the acceptance of the use of the smartphone and the software itself. The methodological processes used are based on information gatherings through bibliographic research in online publications such as newsletters, articles, dissertations, legislation and the search for data in virtual reports of renowned institutions in the area of education. Thus, it is possible to identify that the innovative technological resources addressed in this work are of great importance to strengthen the educational process in public school networks.
Downloads
References
BARBOSA, L. S. O; Silva, F. E. A Produção e Correção Automática de Simulados da Prova Brasil com o Visual Class FX NE e o Visual Class Net Server. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/65268. Acesso: 04 out. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br>. Acessado em: 04 outubro.2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria no. 343, de 17 de março de 2020. Brasília, DF, 2020.
CAFARDO, Renata. Educação a Distância para alunos de escolas públicas deve ser feita por meio de celulares. Disponível em: <https://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,educacao-a-distancia-paraalunos- de-escolas-publicas-deve-ser-feita-por-meio-de-celulares,7000> . Acesso 04 outubro 2021.
COSTA, F. A. (2013). O potencial transformador das TIC e a formação de professores e educadores.In: Almeida, MEB; Dias, P; Silva, BD(Org.). Cenários de inovação para educação na sociedade digital. São Paulo: Loyola, p. 47-74
CADORSO, Gustavo. A mídia na sociedade em rede. Rio de Janeiro, FGV, 2007.
Chaves, Kuka(2021). Governo do Amazonas retoma aulas 100% presenciais em 61 municipios do interior. Disponível em: http://www.amazonas.am.gov.br> Acesso em 29 de novembro 2021.
DOS SANTOS, Nadriane Dolzane; DE OLIVEIRA Barbosa, Luiz Sergio. Produção e Correção Automática de Simulados da Prova Brasil com o Visual Class Fx NE e o Visual Class Net Server.
FARIA, E. T. O professor e as novas tecnologias. Ser professor, v. 5, p. 57-72, 2004.
FERREIRA, M. J. M. A. Novas tecnologias na sala de aula. Monografia do Curso de especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares. Universidade Estadual da araíba, Pró-Reitoria de Ensino Médio, Técnico e Educação à Distância, Departamento da PROEAD, Sousa, PB, 2014.
FORTE, S. H. C. Manual de elaboração de tese, dissertação e monografia. Fortaleza: Unifor, 2004.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5ª ed. São Paulo, Atlas, 2010.
GIRAFFA, Lúcia M. M. Recursos de Learning Analytics para compor indicadores auxiliares na avaliação dos estudantes. Em Rede: Revista de Educação a Distância, UniRede. v. 2, n. 2, 2015. Disponível em: < http://repositorio.pucrs.br/dspace/bitstream/10923/8702/2/RECURSOS_DE_LEARNING_ ANALYTICS_PARA_COMPOR_INDICADORES_AUXILIARES_NA_AVALIACA
O_DOS_ESTUDANTES.pdf > Acesso em: 04 outubro 2021.
HAETINGER, Max G. Informática na Educação – Um olhar criativo. São Paulo: Coleção Criar, 2003.
GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de empresas, v. 35, n. 3, p. 20-29, 1995.
IBGE. Pesquisa nacional por amostra de domicílios contínua - PNAD Contínua: revisão da série de rendimentos do trabalho da PNAD contínua: identificação e tratamento de rendimentos outliers na série 2012/2019 e revisão de valores repetidos na base de 2014. Rio de Janeiro: IBGE, jul. 2019a. 4 p. Nota técnica jul./2019. Disponível em: https:// www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/17270-pnad-continua. html?=&t=notas-tecnicas.
KING, M.; CAVE, R.; FODEN, M.; STENT, M. Personalised Education: from curriculum to career with cognitive systems. IBM Education. UK, 2016.
LEITÃO, Gabriel de Souza. Uma plataforma de suporte ao docente no contexto da Educação Digital. 2017. 77 f. Dissertação (Mestrado em Informática) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2017.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Editora Cortez, 1994. _et al. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 5.ed. São Paulo : Cortez, 2007.
LUCKESI, Cipriano C. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem bem escolar: estudos e proposições. Cortez Editora, 22ª ed. São Paulo, 2011.
MEC.2020. Portaria 343. 17.03.2020. Brasília. Disponível em: <http://www.crub.org.br/blog/mec-publica-a-portaria-39520-e-prorroga-as- aulas remotas-no-sistema-federal-de-ensino-superior/.> Acesso em: 04 outubro 2021.
MASETTO, Marcos T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN,
J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M.A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2012.
MOISSA, B.; GASPARINI, I.; KEMCZINSKI, A. Educational Data Mining versus Learning Analytics: estamos reinventando a roda? Um mapeamento sistemático. In: Anais do XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2015.
NASCIMENTO, Mari Clair Moro. Avaliação da aprendizagem: repercussões de modelos pedagógicos nas concepções docentes. 2012.
Nunes, P. T. Finanças Pessoais: Um estudo de caso em uma Instituição Religiosa. Revista de Administração e Contabilidade da FAT, 9 (3). 2018.
OLIVEIRA, FRANCIELLE F, CARDOSO, ALEXANDRE, JUNIOR, Edgard L: Sistema
de Criação de Ambientes Virtuais para a Educação Inclusiva, 2008. Acesso em: 05 de outubro de 2021.Disponível em: http://www2.fc.unesp.br/wrva/artigos/50403.pdf.
ORGANIZAÇÃO Pan Americana da Saúde. Folha Informativa – COVID19. Disponível em < https:/ /www. paho.org /bra/index. php?option= com_ content&view=article&id=6101:covid19&Itemid=875 >. Acesso em: 06 outubro de 2021.
PINHEIRO, R. C.; RODRIGUES, M. L. O uso do celular como recurso pedagógico nas aulas de língua portuguesa. Revista Philologus, v. 18, n. 52, p. 119- 128, jan.-abr., 2012.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. Editora Feevale, 2ª Edição. 2013. 52
PORFÍRIO, Francisco. "Isolamento Social"; Brasil Escola. Disponível em:<https://brasilescola.uol.com.br/sociologia/isolamento-social.htm.> Acesso em 06 outubro 2021
Plano de Retorno às Atividades Presenciais (2021). Disponível em: http://www.educação.am.gov.br/ plano-de-retorno-as-atividades-presenciais/
Silva, R. & Silva, P. O contributo dos métodos qualitativos na investigação em contabilidade de gestão. Indagatio Didactica, 5(2). 2013.
TATIZANA, Celso. Plataforma Virtual de Ensino Visual Class Net Server, 2018. São Paulo – SP.
Tatizana, Celso. Boletim Boletim Class News de setembro de 2020.www.class.com.br.Disponível em: http://www.class.com.br/news/2020/classnews092020.pdf
Tatizana, Celso. Boletim Boletim Class News de março de 2021. www.class.com.br. Disponível em: http://www.class.com.br/news/2021/classnews032021.pdf.2021.
VIVIAN, C. D.; PAULY, E. L. P. O uso do celular como recurso pedagógico na construção de um documentário intitulado: Fala sério! Revista Digital da CVA - Ricesu, v. 7, n. 27, fev., 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.