THE PERFORMANCE OF THE INSTRUCTIONAL DESIGNER FOR SELF-DIRECTED LEARNING USING DIGITAL TECHNOLOGIES

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
  • Silvania Maria Roque
  • Grazieli Pakulsky Leimann
  • Ellen Cristina Boaratti Santiago
  • Celiney Tavares Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3035

Keywords:

discusses self-directed learning seeking to associate the practical

Abstract

This article discusses self-directed learning, seeking to associate the practical part, addressing its advantages, as well as its disadvantages and the connection with the teaching-learning process in a more dynamic and enriching way, which in turn, is an evaluative educational process that seeks to identify the skills and difficulties of each student in their specificity. Therefore, the instructional design is fundamental for learning in the virtual environment, it is he who ensures that the necessary information reaches the student in a clear, objective and easy to understand way, according to the needs of the students, promoting their teaching learning process, bringing innovations. In this way, one should consider the organization, evaluation and analysis. Thus, it is questioned: how self-directed learning can contribute along with instructional design to the educational development of students with the use of digital technologies. As a methodology for the construction of the article, bibliographic research, internet, magazines, articles and books of great relevance for the construction of the study were used.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Silvania Maria Roque

Graduada em Educação Física pela Faculdade Cidade João Pinheiro (FCJP), Pedagogia pelo Centro Universitário Faveni (UNIFAVENI) e Normal Superior (Unimontes Montes Claros). Especialização em Gestão e Administração Escolar, Inspeção Escolar, Orientação Escolar e Supervisão Escolar pela Associação Educativa do Brasil Faculdade de Janauba (SOEBRAS) e Mestranda em Educação: especialização formação de professores pela Universidade Europeia del Atlântico (UNEATLÁNTICO) – Espanha.

Grazieli Pakulsky Leimann

Graduação em Letras. Pós graduada em Metodologia da Língua Espanhola e Língua Inglesa, Metodologia de Ensino de Língua Portuguesa, Literatura e Língua Inglesa e Educação Infantil - Anos Iniciais e Psicopedagogia. Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

Ellen Cristina Boaratti Santiago

Graduação em Direito pela Faculdades Integradas de Guarulhos. Graduada em Engenharia de Produção Mecânica pela Universidade Nove de Julho. Pós graduada em Aspectos Psicobiológicos da Saúde do Trabalhador na Área de Transportes (UNIFESP), Engenharia de Segurança do Trabalho (UNINOVE) e Empreendedorismo e Inovação Tecnológica nas Engenharias (UNIVESP). Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

Celiney Tavares Santos

Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Santa Cruz, Licenciatura em História - Faculdades de Ciências da Bahia, especialista em Psicopedagogia Organizacional e especialista Gestão da Administração em Educação. Professora do Centro Universitário Leonardo da Vinci- UNIASSELVI e mestranda em Educação - Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico - Espanha. 

References

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Published

17/04/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Maria Roque, S., Pakulsky Leimann, G., Cristina Boaratti Santiago, E., & Tavares Santos, C. (2023). THE PERFORMANCE OF THE INSTRUCTIONAL DESIGNER FOR SELF-DIRECTED LEARNING USING DIGITAL TECHNOLOGIES. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443035. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3035