IS MATH DIFFICULT? HOW NUMBERS CAN DECEIVE US
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3295Keywords:
Argumentation. Fallacies. Mathematics. Statistic. Mathematics literacy.Abstract
This article arose from the presentation of the books “Numbers (don't) lie” and “How to lie with statistics", which reveal how arguments can be supported by mathematical fallacies, especially when numbers are not given the necessary attention. The fallacies, commented by the authors Charles Seife and Darrell Huff, and the ways to unmask them, and the fear of mathematics, comes from antiquity. Seife is particularly concerned with how numbers can affect democracy in the United States, but the fallacies with numbers appear in the economy, in advertising, in opinion polls, and even in justice. Huff, curiously exposed how statistics have been used by politicians, newspapers, companies and people who have already fallen into fallacious information, for the manipulation of statistical data in order to create a misunderstanding about a certain subject, product or social scenario. Subsequently, an opinion poll was carried out with the students who participated in the exhibition, students of the Postgraduate Program in Language Studies at CEFET- MG, and the result was surprising: 75% of respondents believe they have fallen into some mathematical fallacy, demonstrating that the difficulty in mathematics is not just in basic education.
Downloads
References
GIL, A. C. (2002). Como elaborar Projetos de Pesquisa. Altlas.
GONÇALVES, Heitor Antônio. O conceito de letramento matemático: algumas aproximações. 2010. Disponível em: <http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:uPutELsgruEJ:www.ufjf.br/virtu/files/2010/04/artigo-2a14.pdf+&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br>. Acesso em: 7 nov. 2020.
HUFF, Darrell. Como mentir com Estatística. Rio de Janeiro: Editora Intrínseca, 2016. E-book Kindle.
OECD. Sample Tasks from Pisa 2000 Assesment. Reading mathematical and scientific literacy, 2002.
MORENO, A. C. e OLIVEIRA, E. (2019) Brasil cai em ranking mundial de educação em matemática e ciências e fica estagnado em leitura. G1. Disponível em https://g1.globo.com/educacao/noticia/2019/12/03/brasil-cai-em-ranking-mundial-de-educacao-em-matematica-e-ciencias-e-fica-estagnado-em-leitura.ghtml, acesso em 07/05/2023.
PISA, Ministério da Educação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/33571?start=20. Acesso em: 17 mai. 2023.
SEIFE C. (2012). Os números não mentem. Zahar.
SILVEIRA. M.R. A. (2011). A dificuldade da matemática no dizer do aluno: ressonâncias de sentido de um discurso. Educ. Real., Porto Alegre, v. 36, n. 3, p. 761-779, set./dez. 2011
VALADARES, R. e NEGRÃO, J. (2021) ‘Deus mercado’, um embuste propalado para tapear você e garantir a exploração. Expresso 61. Disponível em https://expresso61.com.br/2021/03/13/deus-mercado-um-embuste-propalado-para-tapear-voce-e-garantir-a-exploracao/, acesso em 07/05/2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.