BLENDED LEARNING INTEGRATED INTO THE PROCESS THAT STRUCTURES ICT IN TEACHING-LEARNING

Authors

  • Rafaela Ribeiro Marinho
  • Elizabeth Martins Ramos Antunes
  • Maria Aparecida dos Santos
  • Vanilce Maria de Medeiros

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3415

Keywords:

article aims to understand access to information

Abstract

This article aims to understand about access to information and content directed to hybrid education. Considering these factors, the general objective is a pedagogical proposal in hybrid education integrated with the processes that structure ICT. The specific objectives permeate to provide a training proposal to the importance of knowledge directed to hybrid teaching integrated to the teaching-learning process in the school context for teachers working at the UNA University Center Sete Lagoas/MG. This methodology is characterized through a quantitative empirical research to the educational sector, in 2023, at the UNA University Center. Describing the reality of this new context, the teachers directed their experiences with the use of ICT. In this scenario, we chose to collect the data, through a structured questionnaire with closed questions.  The research allows us to understand the main factors in the integration between students and technology linked to hybrid teaching. Given these new influences, it was observed that it is concise to distinguish the functions of distance learning necessary for its effective implementation to the new modes of communication. Therefore, it can expand this new view on certain factors, instituting an adjusted environment in discussions and freedom, in the use of teaching in these two modalities of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafaela Ribeiro Marinho

Graduação em Marketing pela Universidade Metodista Izabela Hendrix; Pós Graduação em Educação a distância - gestão e tutoria, pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (Uniasselvi). Graduanda em Letras pela Universidade Católica de Brasília; Mestranda em Educação pela Universidad Del Atlântico.

Elizabeth Martins Ramos Antunes

Professora na rede Estadual de Educação do Rio de Janeiro e na Fundação Municipal de Educação no município de Niterói. Graduada em Letras Português Literatura pela UNIVERSO - Universidade Salgado de Oliveira e pós graduada em Educação Ambiental pela UNICID- Universidade Cidade de São Paulo Mestranda em Educação pela Unimix-MX.

Maria Aparecida dos Santos

Universidad Europea del Atlantico - UNEATLANTICO.

Vanilce Maria de Medeiros

PUC Goiás - Pontifícia Universidade Católica de Goiás.

References

ALFRED, P. Rovai e HOPE, M. Jordan. Blended Learning and Sense of Community:A comparative analysis with traditional and fully online graduate courses, IRRODL (The International Review Of Research in Open and Distributed Learning), AthabascaUniversity, Disponível em http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/192/274,Ago-2004. acessado em 10/05/2023 .

BARRETO, Raquel Goulart. Tecnologia e Educação: Trabalho e Formação Docente,Educ. Soc., Campinas, vol. 25, n. 89, p. 1181-1201, Set./Dez. 2004, Disponível em<http://www.cedes.unicamp.br>.

BELLONI, Maria Luiza. Educação a Distância e Inovação Tecnológica, Trabalho, Educação e Saúde, v. 3 n. 1, p. 187-198, 2005.

BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Sala de Aula Invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. LTC, 2016.

BOROCHOVICIUS, Eli e TORTELLA, Jussara Cristina Barboza. Aprendizagem Baseada em Problemas: Um Método de Ensino-Aprendizagem e suas Práticas Educativas, Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.22, n. 83, p. 263-294, abr./jun. 2014

CARVALHO, Joana. Ensino-Aprendizagem do PLE em Modalidade Híbrida, Revista Animação e Educação, Fevereiro de 2010

CASTELLS, Manuel. A Sociedade em Rede volume 1, Trad. Roneide Venâncio Majer colaboração Klauss Brandini Gerhardt, 8ª edição revista e ampliada, São Paulo: editora Paz e Terra, 1999.

HARVEY, David. Condição pós Moderna, trad. Adail Ubirajara Sobral, 21ª ed., Loyola, 1992

LÉVY, Pierrel. Cibercultura, Trad. Carlos Irineu da Costa, 1ª edição, 1ª Reimpressão, São Paulo: Editora 34, 1999.

MONTEIRO, Angélica Maria Reis; MOREIRA, José António; LEITE, Carlinda. O eLearning em estabelecimentos prisionais: possibilidades e limites para a inclusão digital e justiça social. Revista Diálogo Educacional , v. 16, n. 47, pág. 77-101, 2016.

SANTOS, Gilberto Lacerda. Ensinar e Aprender no Meio Virtual: Rompendo Paradigmas, Educação e Pesquisa, São Paulo, v.37,n.2, p. 307-320, mai./ago. 2011.

SCHLÜNZEN JUNIOR, Klaus: Educação a distância no Brasil: caminhos, políticas e perspectivas. In: ETD - Educação Temática Digital 10 (2009), 2, pp. 16-36.

SILVA, Helena et al. Inclusão Digital e Educação para a Competência Informacional: Uma Questão de Ética e Cidadania, Ci. Inf., Brasília, v. 34, n. 1, p.28-36, jan./abr. 2005.

Published

01/07/2023

How to Cite

Ribeiro Marinho, R., Martins Ramos Antunes, E., dos Santos, M. A., & de Medeiros, V. M. (2023). BLENDED LEARNING INTEGRATED INTO THE PROCESS THAT STRUCTURES ICT IN TEACHING-LEARNING. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473415. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3415