SPECIALIZED EDUCATIONAL SERVICE AS A PROPOSAL FOR EQUITY IN EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Conceição Aparecida Brandão
  • Mariele Apolinário Daitx
  • Anne Frank Gomes de Arruda Dutra
  • Vanessa Robbi Bubula Lopes
  • Iraide Soares da Silva

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3661

Keywords:

in relation to school inclusion and how to contribute

Abstract

This study discusses the conceptions of special education in relation to school inclusion and how to contribute to the inclusive trajectory. Most of the time teachers are not prepared to deal with differences found before the students in the school environment, so that they can ensure the learning of all equally, without exclusion. In this way, the playful practice becomes the most efficient way for inclusion to occur, because in addition to the game being part of the subject's life, it is through it that a collaborative work in the classroom is achieved, where students interact and share knowledge with their peers. The purpose of this work is to emphasize inclusive education, making it clear that there are laws that guarantee the right to all students equally. According to the law of Guidelines of Bases of National Education of 1986, it was perceived the enormous progress in the legislation, in view of the way the institution must work so that the inclusion becomes a reality. Therefore, a bibliographic research with qualitative characteristics was carried out, mediated by studies and articles by renowned authors in the area in question with the purpose of evidencing the importance of the inclusion of students, in general, in the educational process, ensuring the participation of all in an effective way, providing educational institutions with the search for new learning models and enhance the continuing education of their teachers so that they can meet this demand with quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).  Doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Conceição Aparecida Brandão

Graduada em Normal Superior pela Universidade Presidente Antônio Carlos. Pós graduada em Psicopedagoga e Neuropsicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Metropolitana. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Mariele Apolinário Daitx

Graduada em Pedagogia. Pós graduada em Educação Infantil, Alfabetização e Letramento, Educação Especial e Inclusiva, Libras. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Anne Frank Gomes de Arruda Dutra

Formada em Letras e Bacharela em Direito. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Vanessa Robbi Bubula Lopes

Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Alfabetização e Letramento. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

Iraide Soares da Silva

Graduada em Pedagogia. Pós graduada em Alfabetização e Letramento. Mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

References

ANACHE, A. A., & RESENDE, D. A. R. Caracterização da avaliação da aprendizagem nas salas de recursos multifuncionais para alunos com deficiência intelectual. Revista Brasileira de Educação, 2016.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

CARVALHO R. E. A nova LDB e a educação especial. Rio de Janeiro: WVA., 1997.

DECLARAÇÃO DE SALAMANCA: Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais, Salamanca-Espanha, 1994.

FERREIRA, M. Ação Psicopedagógica na sala de aula: uma questão de inclusão. São Paulo: Paulus, 2001.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6º ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HAETINGER, M; HAETINGER, D. Jogos, Recreação e lazer. IESDE: São Paulo, 2009.

HUIZINGA, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1992.

MINETTO, M. F. O currículo na educação inclusiva: entendendo esse desafio. 2ª ed. Curitiba: IBPEX, 2008.

MITTLER, P. Educação Inclusiva: contextos sociais. São Paulo: Artmed, 2003.

MONJON, D. G.; GIL, J. R. GARRIDO. Adaptaciones Curriculares. Guia para elaboración. Málaga, Espanha: Aljibe, 1995.

PIMENTEL, S. C., SANTOS, A. J. P. Mediação Pedagógica numa Perspectiva Neuropsicológica: Uma Contribuição ao Processo de Atenção às Necessidades Educacionais Especiais. Rev. Teoria e Prática da Educação, v. 11, n. 2, 2008.

SILVA, M. S. da. Clube da matemática: jogos educativos. 2ª ed. Campina/SP: Papirus, 2005.

SILVEIRA, D. T.; CÓDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDDT, T. E. e SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora de UFRGS, 2009.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. Tradução: Jeferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

_________, L. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

Published

29/07/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Aparecida Brandão, C., Apolinário Daitx, M., Frank Gomes de Arruda Dutra, A., Robbi Bubula Lopes, V., & Soares da Silva, I. (2023). SPECIALIZED EDUCATIONAL SERVICE AS A PROPOSAL FOR EQUITY IN EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e473661. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3661