CONSTRUCTIVE DIALOGUES: MIGNOLO X FREIRE AND THE ORGANIZATION OF DIDACTIC WORK CARRIED OUT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.3831Keywords:
Decolonial, Marxism, Child educationAbstract
This work arises from the need to present the historicization of childhood education, following a path to reach the stage of early childhood education. This stage is the focus of a particular Research Project developed in a mentioned Professional Master's Program in Education at a State University in the state of Mato Grosso do Sul. In this proposal, historical facts are associated with considerations about how the Decolonial and Marxist epistemologies can contribute to the didactic actions carried out at this stage of teaching within a certain Early Childhood Education Center assisted by the State Education Network of Mato Grosso do Sul. To carry out this investigation, the methodology to be used is a qualitative approach, in a historical perspective, based on bibliographical and documentary research and aspects of the organization of didactic work: the mediation instruments used in classes, physical space, didactic resources and technologies used.
Downloads
References
AVILA, Milena Abreu. Colonialidade e Decolonialidade: você conhece esses conceitos? Politize! 2021. Disponível em https://www.politize.com.br/colonialidade- e-decolonialidade/ Último Acesso Outubro 2022.
ARIÉS, Philippe. História social da criança e da família. Tradução: Dora Flaksman. Rio de Janeiro: Guanabara, 1981.
BARELA, J. A. Aquisição de habilidades motoras: do inexperiente ao habilidoso. Motriz, Rio Claro – SP, v. 5, n. 1, p. 53-57, 1999.
BESSA-OLIVEIRA. Marcos Antônio. Arte, Cultura e Educação na Formação Docente com perspectivas dos estudos e culturas. Revista de Educação do Programa de Pós-Graduação. Faculdade de Educação. Ano 6. Número 11. 2019.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Lei 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 1990.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. BRASIL. FREIRE, Paulo. SHOR, Ira. Medo e Ousadia: O cotidiano do Professor. 15ª edição. Paz e Terra. 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa.
ª Ed. Paz e Terra. 2002. P. 36-52, 2004.
HEYWOOD, Colin. Uma história da infância: da Idade Média à época contemporânea no Ocidente. Porto Alegre: Artmed, 2004.
MANSON, Michael. História dos Brinquedos e dos Jogos. Brincar através dos tempos. Lisboa, Portugal: Teorema, 2002.
MIGNOLO, Walter D. La opción decolonial: desprendimiento y apertura. Um manifiesto y un caso. Tabula Rasa, n.8, p. 243-282, 2008.
MIGNOLO, Walter D. Desafios decoloniais hoje. Tradução de Marcos de Jesus Oliveira. In: Revista Epistemologias do Sul. Foz do Iguaçu, PR. V.1, n.1, 2017, p. 12-32. Disponível em:
https://revistas.unila.edu.br/epistemologiasdosul/article/download/772/645. Acesso em: 27 de fevereiro 2020.
MIGNOLO, Walter D. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Tradução Ângela Lopes Norte. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: literatura, língua e identidade, n. 34, p. 287- 324, 2008.
MIGNOLO, Walter. Novas reflexões sobre a ideia de América Latina: a direita, a esquerda e a opção descolonial. Caderno CRH, v. 21, n. 53, p. 239-252, maio/ago. 2008. Disponível em:<https://www.scielo.br/pdf/ccrh/v21n53/a04v21n53.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2020.
ROTERDÃ, Erasmo de. A Civilidade Pueril. Coleção Grandes Obras do Pensamento Universal – 22. 2.ª Edição.
SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. — Brasília: MEC/SEF, 1998. 3v.: il.
SILVA, Paulo Robério Ferreira. Teoria Decolonial: Horizontes epistemológicos a partir da periferia global pós-ocidental. VII Congresso em Desenvolvimento Social – Saberes e direitos em disputa – PPGDS – UNIMONTES.2021
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.