INTERNSHIP EXPERIENCES IN COMPUTING IN THE CONTEXT OF HIGH SCHOOL: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3866Keywords:
Digital Information and Communication Technology. Experience Reports, High School..Abstract
This work aims to present the experiences of the discipline of Supervised Internship in Computing II, in the undergraduate course of Degree in Computing of Coari (NESCOA), of the University of the State of Amazonas (UEA). The activities were held at the Federal Institute (IFAM) in the city of Coari – Amazonas. The current discipline offers experiences in the teaching area, making the trainee have to fulfill 03 (three) fundamental steps in the course of the process, being: 1st Observation, includes the opportunity to observe the teacher in his scope of work, 2nd Co-participation, entering the classroom with the help of the teacher actively participating in classes and put an end to the 3rd Regency, through the experiences of interventions of the trainees with the students in order to solve challenges through the use of technologies in teaching. The work approaches a qualitative descriptive nature which report in a contextualized way the experiences lived in the practice of the internship. The Digital Information and Communication Technology (TDIC) in education encompasses various tools, such as computers, mobile devices, internet, educational software, online learning platforms, digital resources, virtual and augmented reality, among others. The methodology allows students to have this technological literacy in the right way. Our considerations come through the experiences lived in the institutional and classroom sharing our knowledge of TDIC with teachers and students.
Downloads
References
BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Lei nº 9.394/1996, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 4. Ed. Brasília: senado federal, coordenação de edições técnicas, 2020.
BRASIL. Resolução nº 02, de 22 de dezembro de 2017. Que institui e orienta a implantação da base nacional comum curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da educação básica. Diário oficial da união, seção 1, p. 41-44, brasília, 2017.
BRASIL. Base nacional comum curricular. Ministério da educação. Brasília: mec, 2017. Disponível em: acesso em: 20 maio. 2023.
SILVA, adriana santos da. A tecnologia como nova prática pedagógica. Monografia apresentada ao curso de pós-graduação em supervisão escolar. Vila velha, 2011.
SOFFNER, r. Tecnologia e educação: um diálogo freire–papert. Tópicos educacionais, 19(1).2013
SOUSA j. M. O professor como pessoa. Porto: edições asa, 2000.
TUNES, elizabeth; TACCA, maria c. V. R.; JUNIOR, roberto dos santos b. O professor e o ato de ensinar. Cadernos de pesquisa, v. 35, n. 126, p. 689-698, set./dez. 2005.
UEA - universidade do estado do amazonas. Projeto pedagógico (curso de licenciatura em computação) - cesit/uea. Apêndice “a”. Art. 5º - capítulo iii - dos objetivos. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.