PRESSURE LEVELS OF UNIVERSITY STUDENTS: A NARRATIVE REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.3870Keywords:
academic experience promotes changesAbstract
The academic experience promotes changes in the lifestyle of students, as young people adopt practical and fast alternatives to eat. The objective of this study was to analyze the blood pressure levels of university students through a narrative review conducted from June to July 2023, through complete open access scientific articles published in Portuguese from 2012 to 2022. The VHL Health, SciELO and Google Scholar databases were used as a source of data collection with the terms University students, Arterial hypertension, Blood pressure levels. It was possible to observe that the studied public had a propensity to develop Systemic Arterial Hypertension (SAH), a disease that presents itself as multifactorial, characterized by high and sustained levels of Blood Pressure (BP) equal to or greater than 140/90 mmHg. Because it is a pathology with multiple causes, from modifiable to non-modifiable factors, overweight, stress and sedentary lifestyle lead the position of contributing variables to trigger the increase in blood pressure levels of university students. Thus, confirming the need for health actions for its prevention, since the elevation of blood pressure levels in the future will reflect in an increased propensity for the development of SAH. It can be concluded that the monitoring of BP fluctuations serves as a way of screening hypertension and prehypertension, so the performance of physical activity, combined with healthy eating, is effective for the prevention and control of SAH.
Downloads
References
CHEHUEN NETO, José Antonio et al. Fatores de risco cardiovascular em estudantes de graduação de uma universidade pública federal: um estudo epidemiológico transversal. Rev. méd. Minas Gerais, p. 31117-31117, 2022. Disponível em: https://rmmg.org/artigo/detalhes/3868#:~:text=Esses%20fatores%20s%C3%A3o%20divididos%20em,como%20hereditariedade%2C%20idade%20e%20g%C3%AAnero Acesso em 03/07/ 2023
DE AGUIAR, Letícia Alves et al. RASTREAMENTO DA PRESSÃO ARTERIAL ELEVADA E FATORES DE RISCOS ASSOCIADOS EM COMUNIDADE UNIVERSITÁRIA. Revista de Enfermagem e Atenção à Saúde, v. 11, n. 2, 2022. Disponível em :
https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/enfer/article/view/4936 Acesso: 03/07/2023
KELLY, Francinny Alves et al. Síndrome Metabólica: Uma associação entre hábitos de vida não saudáveis e fatores de risco cardiovasculares em estudantes universitários. Tópicos em Ciências da Saúde Volume 30, p. 25 Disponível em:
https://www.poisson.com.br/livros/saude/volume30/Saude_vol30.pdf#page=25 Acesso em 03/07/ 2023
MATAVELLI, Iara Silva et al. Hipertensão arterial sistêmica e a prática regular de exercícios físicos como forma de controle: Revisão de Literatura. Revista Brasileira de Ciências da Saúde, v. 18, n. 4, p. 359-66, 2014. Disponível em:
DE OLIVEIRA DANTAS, Rosimery Cruz et al. Determinantes do controle da pressão arterial em homens assistidos na atenção primária à saúde. O mundo da saúde, v. 40, n. 2, p. 249-256, 2016. Disponível em:http://www.saocamilo-sp.br/pdf/mundo_saude/155574/A12.pdf
Acesso: 03/07/2023
PORTELA, Pollyana Pereira et al. Fatores associados ao descontrole da pressão arterial em homens. Acta paulista de enfermagem, v. 29, p. 307-315, 2016. Disponível em:https://doi.org/10.1590/1982-0194201600043
Acesso: 04/07/2023
SILVA, Raquel Oliveira et al. Fatores de Risco Associados a Doenças Cardiovasculares em Estudantes Universitários. Disponível em:https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rbcs/article/view/52180 Acesso: 04/07/2023
POTTER, P; PERRY, A.G. Fundamentos de enfermagem. 9 ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2018.
CARDOSO, Fernanda Nardy et al. Fatores de risco cardiovascular modificáveis em pacientes com hipertensão arterial sistêmica. Reme: Revista Mineira de Enfermagem, v. 24, 2020 Disponível em: https://www.reme.org.br/artigo/detalhes/1421 Acesso: 05/07/2023
SANTIAGO, Emerson Rogério Costa et al. Prevalência e fatores associados à hipertensão arterial sistêmica em adultos do sertão de Pernambuco, Brasil. Arquivos Brasileiros de Cardiologia, v. 113, p. 687-695, 2019. Disponível: https://www.scielo.br/j/abc/a/SQKrhFy8BzvMFN6vgVFCs9x/?lang=pt Acesso: 05/07/2023.
FEITOSA, E. P. S. et al. Hábitos alimentares de estudantes de uma Universidade pública no Nordeste, Brasil. Alim. Nutr. Araraquara, v. 21, n. 2, p. 225-230, 2010.Disponível em https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/52539/mod_resource/content/1/H%C3%A1bitos%20alimentares%20de%20universit%C3%A1rios.pdf Acesso: 05/07/2023
CANSIAN, A. C. C. et al. Avaliação da ingestão de frutas e hortaliças entre estudantes universitários. Nutrire. São Paulo, v. 37, n. 1, p. 54-63, 2012. Disponível em : http://sban.cloudpainel.com.br/files/revistas_publicacoes/353.pdf Acesso: 05/07/2023
Barros, Alba Lúcia Botura Leite de, et al. "Alterações do nível pressórico e fatores de risco em graduandos de enfermagem." Acta Paulista de Enfermagem 22 (2009): 773-778. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-21002009000600008 Acesso: 05/07/2023
Barroso, Weimar Kunz Sebba, et al. "Diretrizes brasileiras de hipertensão arterial–2020." Arquivos brasileiros de cardiologia 116 (2021): 516-658. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://departamentos.cardiol.br/sbc-dha/profissional/pdf/Diretriz-HAS-2020.pdf Acesso: 05/07/2023
EINLOFT, Fabiana Santini; BAYER, Valéria Maria Limberger; RIES, Edi Franciele. Estratégias de educação em saúde para conscientização sobre a Hipertensão Arterial: uma revisão sistemática. Saúde (Santa Maria), 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2236583444174
Acesso: 06/07/2023
OLIVEIRA, Thatiane Lopes et al. Eficácia da educação em saúde no tratamento não medicamentoso da hipertensão arterial. Acta Paulista de Enfermagem, v. 26, p. 179-184, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-21002013000200012
Acesso: 06/07/2023
VASCONCELOS, Maristela Inês Osawa et al. Educação em saúde na atenção básica: uma análise das ações com hipertensos. Revista de APS, v. 20, n. 2, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.34019/1809-8363.2017.v20.15943
Acesso: 06/07/2023
LEITE, Thatiane Romani Aureliano; DOS SANTOS, Brigitte Rieckmann Martins. PRESSÃO ARTERIAL E ESTILO DE VIDA DE ESTUDANTES UNIVERSITÁRIOS BLOOD PRESSURE AND LIFE STYLE AMONG ACADEMIC STUDENTS. Revista de Atenção à Saúde, v. 9, n. 27, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.13037/rbcs.vol9n27.1334
Acesso: 06/07/2023
DE MOURA, André Almeida; NOGUEIRA, Maria Suely. Enfermagem e educação em saúde de hipertensos: revisão da literatura. JMPHC| Journal of Management & Primary Health Care| ISSN 2179-6750, v. 4, n. 1, p. 36-41, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.14295/jmphc.v4i1.165
Acesso: 06/07/2023
CESTARI, Virna Ribeiro Feitosa et al. Estresse em estudantes de enfermagem: estudo sobre vulnerabilidades sociodemográficas e acadêmicas. Acta Paulista de Enfermagem, v. 30, p. 190-196, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-0194201700029
Acesso: 06/07/2023
BRITO, Bruno JQ; GORDIA, Alex P.; QUADROS, Teresa MB. Estilo de vida de estudantes universitários: estudo de acompanhamento durante os dois primeiros anos do curso de graduação. Medicina (Ribeirão Preto), v. 49, n. 4, p. 293-302, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v49i4p293-302
Acesso: 06/07/2023
FALKENBERG, Mirian Benites et al. Educação em saúde e educação na saúde: conceitos e implicações para a saúde coletiva. Ciência & Saúde Coletiva [online]. 2014, v. 19, n. 03, pp. 847-852. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232014193.0157 Acesso: 06/07/2023
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.