KNOWLEDGE OF EDUCATION PROFESSIONALS IN FIRST AID AT A PUBLIC SCHOOL IN RIO BRANCO - ACRE
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.3995Keywords:
First aid. Education. Knowledge. Lucas law.Abstract
Introduction: First aid is care provided to the victim of urgent and emergency situations in order to ensure life, provide well-being and avoid aggravation of injuries. The main occurrences affect school-age children and adolescents, and education professionals are the first to have contact with the incident until the arrival of the emergency service. Objective: to identify the knowledge of education professionals about first aid in a public school in Rio Branco - Acre. Method: This is a basic study, exploratory-descriptive, with a qualitative-quantitative approach involving 31 education professionals. For data collection, a questionnaire was applied to recognize the situation of education professionals regarding the provision of first aid care. Results: It was observed that 71% of the education professionals never performed any type of training in notions of first aid, the knowledge about first aid was insufficient and most of the participants, although they considered important orientations, felt unprepared to attend any emergency in the school space. Conclusion: It is necessary to carry out actions and measures to train the team of professionals in first aid in order to comply with current legislation, as well as these guidelines can also be extended to students.
Downloads
References
GALINDO NETO, N. M. et al. Vivências de professores acerca dos primeiros socorros na escola. Revista Brasileira de Enfermagem, v.71 p.1775-1782, 2017.
MAGALHÃES, D.F. et al. Acidentes na primeira infância: contribuições da Enfermagem na construção de orientações preventivas. Research, Society and Development, v. 10, n. 2, e21010212415, 2021.
SÃO PAULO. Secretaria da Saúde. Manual de prevenção de acidentes e primeiros socorros nas escolas/ Secretaria da Saúde. Coordenação de Desenvolvimento de Programas e Políticas de Saúde. CODEPPS. São Paulo: SMS, 2007.
POSSUELO, L.G. et al. Primeiros socorros na educação infantil. 1. ed. - Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2022. Disponível em: www.unisc.br/edunisc.
TINOCO, V. A. et al. O enfermeiro promovendo saúde como educador escolar: atuando em Primeiros Socorros. Revista Transformar, n.6, 106p, 2014. Disponível em: http://www.fsj.edu.br/transformar/index.php/transformar/article/view/16/15.Acesso em junho de 2022.
LEITE, H. S. et al. Primeiros socorros na escola: Conhecimento da equipe que compõe a gestão educacional. Temas em Saúde, p. 290-312, 2018.
FERREIRA, J; SOUZA, T. V. Desobstrução de vias aéreas superiores em crianças menores de um ano. Revista Enfermagem Profissional, v.1, n.1, p. 268 2014.
BRASIL. Lei Nº 13.722, de 4 de outubro de 2018. Torna obrigatória a capacitação em noções básicas de primeiros socorros de professores e funcionários[…]. Brasília: Presidência da República[2018]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20152018/2018/lei/l13722.htm.
CARVALHO, L. S. et al. A abordagem de Primeiros Socorros realizada pelos professores em uma Unidade de Ensino Estadual em Anápolis – GO. Ensaios Ciência: Ciências Biológicas, Agrárias e da Saúde, v.18, n.1, 25p, 2014. Disponível em http://www.pgsskroton.com.br/seer/index.php/ensaioeciencia/article/view/407/2899. Acesso em maio de 2022.
PEREIRA, R.S. et al. A mulher no mercado de trabalho no Brasil. II Jornada internacional de políticas públicas. São Luís, 2005.
ALMEIDA, J. N. et al. Primeiros socorros no âmbito escolar: necessidade versus desafios. Temas em Saúde: João Pessoal, 2020.
NASCIMENTO, L.G. et al. Primeiros socorro no âmbito escolar: uma discussão indispensável. Conedu: VI congresso nacional de educação, 2018.
BUCK, E. M. et al. Caminho educacional baseado em evidencias para a integração do treinamento em primeiros socorros nos currículos escolares. Ressuscitação, v.94, n.1, p.8-22, 2015.
DANTAS, R. A. et al. Abordagem dos primeiros socorros na escola: crianças, adolescentes e professores aprendendo a salvar vidas. Enfermagem Brasil, v.17, n.3, p.259-265, 2018.
MOTTA, M. V. et al. Urgência e emergência: os conceitos frente às normas administrativas e legais e suas implicações na clínica médica. Revista de Saúde ética e Justiça, v.22, n.2, p81-94, 2017.
BOPSIN, M. S; HAN, N. R. Conhecimento sobre primeiros socorros dos profissionais que atuam em escolas públicas em um munícipio do Sul Catarinense. 2022. 74 f. Trabalho de Conclusão de curso (Obtenção do título de Enfermeiro) - Universidade do Extremo Sul Catarinense- UNESC, Criciúma-SC, 2022.
BASTARRICA, E. G et al. Perfil epidemiológico dos pacientes em parada cardiorrespiratória: uma revisão integrativa/ Epidemiological profile of crdiorespiratory parade patients: and integrative review. Research, Society and Development, v.9, n.12, p. 1-13, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.