ENTREPRENEURIAL EDUCATION: ENTREPRENEURSHIP IN EDUCATIONAL MANAGEMENT
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.4053Keywords:
Entrepreneurial Education, Entrepreneurship, ManagementAbstract
This article had as a study the Entrepreneurial Education with the general objective of analyzing the theoretical lines of entrepreneurship in educational management. Specifically, identify the characteristics and verify the influences on the development of pedagogical practices in professional learning. The method used was the qualitative approach of descriptive character. In the procedures, a process of data generation was adopted, which included bibliographic research and documentary research. The research instrument was based on consultations with books, scientific articles, journals and public domain websites that house online academic productions on the Internet, such as dissertation and monograph banks. In the results, a point of attention emerged about the creation of pedagogical teams as precursors of basic knowledge and guiding principles with coverage in incentives for professional qualification and appreciation in the labor market for innovative actions in the axis of creativity. In the analysis and discussion it was noticed that most of the authors demonstrate conceptual thoughts of similar entrepreneurships, but with different perceptions in the line of educational management. As a result, it is concluded that there is a break in paradigms both for the learner in their learning and for the entrepreneurial subject.
Downloads
References
BARBOSA, J. R. A. Administração pública e a escola cidadão. ANPAE, Porto alegre, v. 15, n. 2, p. 217-222, JUL-DEZ 1999.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB) nº 9.394, de 20 de Dezembro de 1996.
BRITO, F.; WEVER, L. Empreendedorismo Brasileiro: vivendo e aprendendo com grandes nomes. 2. Ed Rio de Janeiro: Campus, 2003.
DORNELAS, J. C. A Empreendedorismo: Transformando Ideias Em Negócios. Rio de Janeiro: Campus, 2001.
DRUCKER, P. Inovação e Espírito Empreendedor: práticas e princípios. São Paulo: Pioneira, 1987.
GAROFALO, D. Empreendedorismo e Educação: como eles se relacionam? Disponível em: <https://novaescola.org.br/conteudo/13219/empreendedorismo-e-educacao-como-eles-se-relacionam>. Acesso em: 27 jul. 2023.
GERBER, M. O Mito do Empreendedor: como fazer de seu empreendimento um negocio bem sucedido. 1. ed. SãoPaulo: Saraiva, 1990.
GLOBAL ENTREPRENEURSHIP. Evolução do Empreendedorismo no Brasil. Relatório Nacional: Curitiba, IBQP, 2013
GUERRA, J. D. F. D. C.; TEODÓSIO, A. D. S. D. S. Pedagogia empreendedora:uma critica à luz das invenções do cotidiano. Revista de estudo organizacionais e sociedade, Belo Horizonte, v. 1, n. 2, 2014.
KNIGHT., K. E. A descriptive model of intra-firm innovation process. Journal of Business, p. 478-496, 1967.
LOPES, R. M. A. Educação Empreendedora Conceitos, Modelos e Práticas. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.
LÜCK, H. Ação Integrada: administração, supervisão e orientação educacional. 14. ed. Petropolis: vozes, 1999.
LÜCK., H. Perspectivas da Gestão Escolar e Implicações Quanto à Formação se seus Gestores. Em Aberto,Brasília, v. 17, n. 72, p. 3-33, fev-jun 2000.
NETO, A. S.; MACIEL, L. S. B. O Ensino Jesuítico no Período Colonial Brasileiro: algumas discussões. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/er/n31/n31a11.pdf>. Acesso em: 27 jul. 2023.
OLIVEIRA, M. A. D. Gestão e pedagogia empreendedoras urgem educador-empreendedor. Revista ECCOM, São paulo, v. 1, n. 2, p. 55-60, jul/dez 2010. Disponível em:. Acesso em: 27 jul. 2023.
OLIVEIRA, E. Gestão Educacional e Gestão Escolar. infoescola, 2019. Disponível em:<https://www.infoescola.com/educacao/gestao-educacional-e-gestao-escolar/>. Acesso em: 27 jul. 2023.
PINCHOT, G. Intraempreendedorismo na Prática: um guia de inovação nos negócios. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
SAVIANI, D. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
SEBRAE NACIONAL. O Programa Nacional de Educação Empreendedora (PNEE, 2013). Disponível em: http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/Programas/programa-nacional-da-educacao-empreendedora-pnee,2c7cd24a8321c510VgnVCM1000004c00210aRCRD. Acesso em 27 jul. 2023.
SEBRAE NACIONAL. O que é ser empreendedor. Disponível em: <http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/bis/o-que-e-ser-empreendedor,ad17080a3e107410VgnVCM1000003b74010aRCRD>. Acesso em: 27 jul. 2023.
SILVA, M. C. D. O Empreendedorismo na Gestão Educacional: uma inovação da educação. 2009. 54f. (Monografia do Curso de Pós-Graduação a Distância- Especialização Lato-Sensu em Gestão Educacional). Universidade Federal de Santa Maria -RS. Defendida em 15 de dezembro de 2009. Palmas, Tocantins. Disponível em:<https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/260/Silva_Maria_Cristina_da.pdf?sequence=1&isAllowed=y>.Acesso em: 27 jul. 2023.
VASCONCELOS, M. C. R. L.; JUNIOR, J. Empreendedorismo e aprendizagem numa instituição de ensino superior. Iberoamerican Academy of Management International Conference, São Paulo, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.