COMMUNITY-BASED PRE-UNIVERSITY REINFORCEMENT IN DISTANCE EDUCATION FOR EJA STUDENTS: PREPARATION IN MATHEMATICS TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.4091Keywords:
Pre-University Reinforcement. Distance Mathematics Education. Practices in Youth and Adult Education.Abstract
This article presents a study on the Distance Learning (DL) community-based pre-entrance exam reinforcement aimed at students in Youth and Adult Education (YAE) in the city of Itacoatiara-AM. The extension project aims to provide opportunities for preparation to enter a Public University, emphasizing the construction of knowledge in mathematics. The methodologies adopted were carefully selected to effectively address the challenges and opportunities of teaching mathematics in a Virtual Learning Environment (VLE). Collaboration with Municipal Schools and YAE enabled the development of DL classes, with the assistance of Computer Science undergraduate students who acted as mediators and instructors. The topics covered in the classes were aligned with the syllabus of the entrance exam for the State University of Amazonas (UEA), aiming to adequately prepare students for entrance exams. Finally, the article concludes that distance mathematics education through community-based DL pre-entrance exam reinforcement shows promising results in preparing YAE students for the entrance exam, as well as contributing to the democratization of quality public education. The final remarks point to the importance of investing in new educational strategies and technologies to continuously improve distance mathematics education and promote a more inclusive and accessible education for all students.
Downloads
References
AMANTE, L., Quintas-Mendes, A., Morgado, L., Pereira, A. Novos contextos de Aprendizagem e Educação online. revista portuguesa de pedagogia, ano 42-3, 2008, 99-119.
AUSUBEL, David P., NOVAK, Joseph D., HANESIAN, Helen. Psicologia educacional. Tradução Eva Nick. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
EDITAL UEA 2020. CONCURSO VESTIBULAR 2021. CONTEUDOS PROGRAMATICOS. Disponível em: https://documento.vunesp.com.br/documento/stream/MTY5MjgwMw%3d%3d acesso em: 31/01/2021
FARIAS, G. O. Educação a Distância: para uma Aproximação da Distância. Dissertação de Mestrado. PUC – RIO. Departamento de Educação, 2001.
FORTUNATO I. Educação de jovens e adultos. REU. V.36, n.3, p.281-283, 2010.
GARCIA ARETIO, Lorenzo. Introdução a Educação a Distância: 1994, p.40.
HOLMBERG, Borje. Educación a Distância: Situacion y Perspectivas. Buenos Aires, ed. Kapelusz. 1985.
LANDIM, C. M das M. P. F. Educação à Distância: Algumas Considerações. Rio de Janeiro. 1997.
MOORE, Michael; KEARSLEY, Greg. Educação a Distancia - Uma visão Integrada. São Paulo: Thomson Learning, 2007.
PERRY, W.; RUMBLE, G. a Short Guide to Distance education. Cambridge: International Extension College. 1987
RUMBLE, G. The Technology of Distance Education in Third World Settings. Conferência proferida na abertura do Seminário Educação 96 - A educação a distância frente aos paradoxos sociais). Cuiaba, out.1996.
SARRAMONA, Jaime, Fundamentos de la educación, Grupo Editorial CEAC, S.A, Perú, pp. 27-47. II. Concepto de Educación. La educación. 1991.
SWELLER, J., van Merrienboer, J. e Paas, F. (1998). Arquitetura cognitiva e design instrucional. Journal of Educational Psychology, 10, 251-296
TEDESCO, P.; Silva, I.; Santos, M. (2010) “Tecnologia Aplicada à Educação a distância”, Universidade Federal Rural de Pernambuco. apud Modelos de Processos de Ensino e Aprendizagem de Inglês On-line: Uma Revisão da Literatura. Produzido por Paula Basto Levay Lage, Patrícia Smith Cavalcante.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.