EMPOWERING HIGH SCHOOL GIRLS THROUGH THE “COMPUTAÇÃO NA ESCOLA PARA MULHERES” PROJECT: A LOGIC PROGRAMMING TEACHING APPROACH USING SCRATCH SOFTWARE TO PROMOTE PARTICIPATION IN HIGHER COMPUTER SCIENCE COURSES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.4125Keywords:
Women in Computing, Scratch, ProgrammingAbstract
This present article highlights the project "Computação na Escola para Mulheres" conducted by CESIT (Center for Higher Studies in Itacoatiara), affiliated with the State University of Amazonas (UEA). The project focused on third-year female high school students in public schools in the municipality of Itacoatiara, aiming to stimulate their participation in higher education courses in the field of computing. The employed method included teaching algorithms and programming logic through the Scratch Software. The results were positive, with the students demonstrating a satisfactory assimilation of the content and a notable interest and enthusiasm in pursuing higher education in the field of computing.
Downloads
References
About Snap!. Snap. Disponível em: http://snap.berkeley.edu. Acesso em: 27 ago. 2023.
Benefícios de ensinar a lógica de programação desde cedo. I Do Code. Disponível em: https://idocode.com.br/blog/programacao/logica-de-programacao-desde-cedo/#:~:text=Ter%20experiência%20em%20desenvolver%20algoritmos,de%20realizar%20tarefas%20mais%20complexas. Acesso em: 27 ago. 2023.
CESARIO, Gisela; DA SILVEIRA, Noélya Gonçalves; BIM, Sílvia Amélia; MACIEL, Cristiano. Por Mais Mulheres na Computação: análise dos trabalhos publicados no X Women in Information Technology. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 11., 2017, São Paulo. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2017.3409. Acesso em: 24 ago. 2023.
CRUZ, F. L.; BARBOSA, L. S. de O. Computação na escola para mulheres: uso do software scratch com alunas do ensino médio como incentivo as areas de computação / Computing at school for women: use of scratch software with high school students as an incentive to computer areas. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 12841–12854, 2020. DOI https://doi.org/10.34117/bjdv6n3-228. Acesso em: 16 sep. 2023.
DE OLIVEIRA, Milena; DE SOUZA, Anderson; FERREIRA, Aline; BARREIROS, Emanoel. Ensino de lógica de programação no ensino fundamental utilizando o Scratch: um relato de experiência. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 22., 2014, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2014. p. 239-248. ISSN 2595-6175. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wei/article/view/10978. Acesso em: 27 ago. 2023.
GALENO, Larissa M. da F.; LUCENA, Maria Eduarda H.; LIMA, Tainá da S.; CAMPOS, Maria Luiza M.. Minerv@s Digitais: encorajando e acolhendo mulheres na computação. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 14., 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 70-79. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2020.11277. Acesso em: 24 ago. 2023.
LAUSCHNER, Tanara; DE FREITAS, Rosiane; NAKAMURA, Fabíola; LOBO, Ludymila. Cunhantã Digital: programa de incentivo à participação de mulheres da região amazônica na Computação e áreas afins. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 10., 2016, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016. p. 20-24. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2016.9693. Acesso em: 16 set. 2023.
LOUZADA, C. S. ; GOMES, W. F. ; NUNES, M. A. S. N. ; SALGUEIRO, E. M. ; CARVALHO, B. T. A. ; LIMA, P. S. . Um mapeamento das publicações sobre o ingresso das mulheres na computação. In: 40 CLEI/ VI Congreso de la Mujer Latinoamericana en la Computación (LAWCC), 2014, Montevideo. 40 CLEI/VI Congreso de la Mujer Latinoamericana en la Computación (LAWCC). Montevideo: Montevideo, 2014. v. 1. p. 1-12. Disponível em: http://almanaquesdacomputacao.com.br/gutanunes/publications/CLEI2014.pdf. Acesso em: 15 set. 2023.
NUNES, Daltro José. Educação Superior em Computação Estatísticas – 2020. SBC - Sociedade Brasileira de Computação, 2020. Disponível em: https://sbc.org.br/documentos-da-sbc/summary/133-estatisticas/1420-educacao-superior-em-computacao-estatisticas-2020. Acesso em: 27 ago. 2023.
NUNES, Maria Augusta S. N.; LOUZADA, Carolina S.; SALGUEIRO, Edilayne M.; ANDRADE, Beatriz T.; DE LIMA, Patricia S.; FIGUEIREDO, Raquel M. C. T.. Mapeamento de iniciativas brasileiras que fomentam a entrada de mulheres na Computação. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 10., 2016, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016. p. 56-60. ISSN 2763-8626. DOI: https://doi.org/10.5753/wit.2016.9701. Acesso em: 22 ago. 2023.
Por que as mulheres “desapareceram” dos cursos de computação? Jornal da USP, 07 mar. 2018. Disponível em: https://jornal.usp.br/universidade/por-que-as-mulheres-desapareceram-dos-cursos-de-computacao/ . Acesso em: 22 ago. 2023.
SANTOS, Wilk Oliveira dos. Mulheres Na Computação: Uma Análise Da Participação Feminina Nos Cursos De Licenciatura Em Computação. In: VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 2017, Recife. Anais [...]. Recife: VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 2017. DOI:10.5753/cbie.wcbie.2017.814. Acesso em: 22 ago. 2023.
SILVA, Yale. PROJETO COMPUTAÇÃO NA ESCOLA PARA MULHERES: Ensinando Algoritmos por meio do Scratch às alunas do Ensino Médio. Portal ItaCultura, 11 jan. 2023. Itacoatiara - AM. Disponível em: https://fb.watch/mGb9Doo-3h/. Acesso em: 26 ago. 2023.
SILVA, Yale. PROJETO COMPUTAÇÃO NA ESCOLA PARA MULHERES: Ensinando Algoritmos por meio do Scratch às alunas do Ensino Médio. Portal ItaCultura, 04 jun. 2023. Itacoatiara - AM. Disponível em: https://fb.watch/mGbbPC1fCm/. Acesso em: 26 ago. 2023.
Sobre o Scratch. Scratch. Disponível em: http://scratch.mit.edu. Acesso em: 27 ago. 2023.
WANGENHEIM, Christiane Gresse von; NUNES, Vinícius Rodrigues; SANTOS, Giovane Daniel dos. Ensino De Computação Com Scratch No Ensino Fundamental – Um Estudo De Caso. Revista Brasileira de Informática na Educação (RBIE), v. 22, n. 3, 2014, (ISSN: 1414-5685; online: 2317-6121). DOI: https://doi.org/10.5753/rbie.2014.22.03.115. Acesso em: 27 ago. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.