PUBLIC POLICIES ON INCLUSION AND SPECIAL EDUCATION: BETWEEN RANCES AND ADVANCES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i10.4129Keywords:
Inclusive education, Society, Teachers, Special StudentsAbstract
This article aims to bring Inclusive Education based on the principle that every human being has the right to study in a regular school. The methodology adopted was the qualitative one of bibliographic and documentary nature. As a general objective, it was outlined: to analyze how the current Educational Legislation can contribute to the guarantee of access and permanence of students with Special Educational Needs or with disabilities in Regular Education. As specific objectives: List stories of inclusion and overcoming present in contemporary society; to verify how the challenge of guaranteeing access and permanence in the educational context has been; reflect on teaching practice in the context of inclusion. Professionals in the area of education must be qualified to know how to act before these students, making them beings belonging to the environment, transforming the mentality of other students and emphasizing how important and capable they are, within their limitations, breaking the mesh of injustice. Humanized students will be able to provide a truly inclusive education, developing a more civilized society.
Downloads
References
BRASIL, Constituição da República Federativa do Brasil, Brasília,1988.
BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União de 23 de dezembro de 1996.
BRASIL, Ministério da Justiça. Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência. Normas e recomendações internacionais sobre deficiência. Brasília: Corde, 1997.
_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 1994.
______. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. MEC/SEESP, 2001.
_______. Estatuto da Criança e do Adolescente no Brasil. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Brasília,1990.
_______. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica - Resolução nº 02 de 11 de setembro de 2001. Brasília, 2001.
_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial. Brasília: SEESP, 1994.
_______. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica - Resolução nº 02 de 11 de setembro de 2001. Brasília, 2001.
_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial. Brasília: SEESP, 1994.
_________. Saberes e práticas da inclusão: recomendações para a construção de escolas inclusivas. [2. ed.] Coordenação Geral SEESP/MEC. – Brasília: MEC, Secretaria de Educação Especial, 2006.
BARONN, Ivan, disponível em: @ivanbaronn.instagram.com, acesso em abril de 2022.
FERREIRA, Júlio Romero. A exclusão da diferença: a educação do portador de deficiência. Piracicaba: Unimep, 1993.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projeto de pesquisa. 4. ed. São Paulo.Atlas,2002.
LAKATOS, Eva Maria & MARCONI, Mariana de Andrade. Fundamentos de Metodologia Científica. 5°ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LEONTIEV, Aléxis. O Desenvolvimento do Psiquismo. Tradução Manuel Dias Duarte. Lisboa: Ed. Horizonte, 1978.
MARINHO, Clara, deficiência é diferente de doença, clarinhamaroficial.youtube.com, 21 de agosto de 2020, disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Cu4sUor-3eY, acesso em abril de 2022.
MARINHO, Clara, @clarinhamaraoficial.instagram.com, acesso em abril de 2022.
PESSOTTI, Isaías. Deficiência Mental: da superstição às ciências. São Paulo: Edusp, 1994.
SASSAKI, Romeu. Atitudes Inclusivas fundamentais em Educação. 1998.
______. Inclusão: Construindo uma sociedade para todos. 8°ed. Rio de Janeiro. WVA, 2010.
SÊNECA, Apud Silva. Pessoa com Deficiencia aspectos teóricos e práticos Organizador. 1986.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: Uma Introdução às Teorias de Currículo. 3ª Edição. Editora Autêntica, 2010.
SILVA, Otto Marques da. A epopeia ignorada: a pessoa deficiente na história do mundo de ontem e hoje. São Paulo: Dedas, 1998.
TABORDA, Lidia Araceli Grilo; Ana Lara; CASAGRANDE Florianópolis: Revista do curso de Pedagogia séries iniciais – Habilitação Educação Especial do Projeto Magister/UFSC. V.2.p.48-52, janeiro/fevereiro de 2000.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.