THE CHALLENGES OF INCLUSIVE EDUCATION IN PHYSICAL AND PEDAGOGICAL ADEQUACY, NUANCES OF A PUBLIC SCHOOL IN GOIÁS – BR
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.4130Keywords:
Inclusive Education, Accessibility, Pedagogical Practice 4Abstract
This research addresses Inclusive Education, the subject of debates in education in recent years, provoked by various segments of organized civil society, in search of qualifying the debate, in favor of an inclusive and quality proposal, therefore accessible. This research investigated pertinent issues such as: what are the obstacles to accessibility in school life and pedagogical practice, in the light of an Inclusive Education. In this sense, the investigation aimed to analyze how Inclusive Education is understood, as well as to highlight the existing conflict and point out positive alternatives that facilitate an attitude with a view to overcoming the challenges of Inclusive Education in the physical and pedagogical adaptations in a public school in Goiás, Brazil. Thus, bibliographic and field research on the light of the inductive scientific method in qualitative methodology was used. It was concluded, after data analysis, that the lack of continuing education in the specific area of inclusive education, the lack of structural and environmental conditions, lack of didactic material and methodology are some of the obstacles that hinder the inclusion of many students, including those who need Special Education.
Downloads
References
BRANDÃO, André Augusto; DA DALT, Salete; GOUVEIA, Victor Hugo. Comunidades quilombolas no Brasil: características socioeconômicas, processos de etnogênese e políticas sociais. EdUFF, 2010.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues et al. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1981.
BRASIL, Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, Centro Gráfico, 1988.
_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada Alfabetização, diversidade e Inclusão. Secretaria de Educação Profissional e Tecnologia, Conselho Nacional da Educação, Câmara Nacional de Educação Básica, Diretrizes, Brasilia: MEC, SEB, DICEL, 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários a prática educativa. 56ª ed. São Paulo: Paz e terra, 1996.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projeto de pesquisa. 6. ed. São Paulo. Atlas, 2017.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? Editora Moderna. São Paulo, 2003.
PARO, Vitor Henrique. Qualidade do ensino: a contribuição dos pais. 3ª ed. São Paulo. Xamã, 2007.
________, Crítica da Estrutura da Escola. São Paulo: Cortez, 2011.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma Introdução às teorias do currículo. 3ª Edição. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.