TEACHING PRACTICE IN MILITARY POLICE AND FIREFIGHTER PHYSICAL EDUCATION - A PROPOSAL FOR AN APPLIED METHODOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i10.4233Keywords:
teaching practice; physical education; police officer and military firefighter.Abstract
The methodological study of physical education teaching is widespread in the literature, especially from a school perspective. In the police and firefighter teaching environment, few contents explain methodologies or teaching practices in the area focused on training and instruction, and which direct the process towards the specific objectives of these professions. This is a theoretical-bibliographical study, of a qualitative nature. Bibliographical research was used as a methodological resource with the aim of understanding and integrating aspects of higher education methodology, physical education teaching, police and military firefighter physical training, and their relationships with the health and performance of public security professionals. , proposing an applied teaching methodology. As a result, despite the understanding that more studies need to be directed to this topic, which presents a huge gap in the national literature, a specialized teaching practice is proposed, based on active methodologies that can produce knowledge, skills and attitudes in professionals, focusing on teaching on the aspects of health and professional performance, within the specificity of functional capabilities and skills, projecting with contextualization, interdisciplinarity and transversality.
Downloads
References
ALVAR, Brent A.; SELL, Katie; DEUSTER, Patricia A. NSCA's Essentials of Tactical Strength and Conditioning. 1. ed. National Strength & Conditioning Association, 2017.
ANDRADE, M. M. Introdução à metodologia do trabalho científico. 10. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
AZEVEDO, Sandson Barbosa; PACHECO, Veruska Albuquerque; SANTOS, Elen Alves dos. Metodologias ativas no ensino superior: percepção de docentes em uma instituição privada do distrito federal. Rev. Docência Ens. Sup., Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 1-22, 2019.
BALLARIN, M. L. G. S.; PALM, R. del C. M.; CARVALHO, F. B. de; TOLDRA C., ROSÉ C. Metodologia da problematização no contexto das disciplinas práticas terapêuticas supervisionadas. Cad. Ter. Ocup. UFSCar, v. 21, n. 3, p. 609-616, 2013.
BLANKE, A. O.; VARA, M. F. F. Doença arterial coronariana e exercício físico: uma revisão de literatura. Saúde e Movimento, Uninter, v. 14, n. 8, 2019.
BOLDORI, R. Aptidão Física e sua Relação com a Capacidade de Trabalho dos Bombeiros Militares do Estado de Santa Catarina. 2002. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) - Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, UFSC.
BRACHT, V. et al. A prática pedagógica em educação física: a mudança a partir da pesquisa-ação. Rev. Bras. Ciência do Esporte, Campinas, v. 23, n. 2, 2002.
COLLIER, L. S.; SOUZA, C. T.; VIEIRA, S. de. Metodologias ativas na formação do professor de Educação Física. Revista Práxis, v. 9, n. 18, p. 80-88, dez. 2017.
COLARES, K. T. P.; OLIVEIRA, W. Metodologias Ativas na formação profissional em saúde: uma revisão. Revista Sustinere, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 300-320, jul.-dez., 2018.
GONÇALVES, T. C. Fatores de risco e proteção para doenças crônicas não transmissíveis na polícia militar do Estado de São Paulo. 2019. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Paulo. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/6/6138/tde-18112019-103304/publico/GoncalvesTC_MTR_R.pdf
COOPER, K. H. Physical fitness assessments and norms for adults and law enforcement. Dallas, Texas: Cooper Institute, 2007.
CRAWLEY et al. Physical fitness of police academy cadets: Baseline characteristics and changes during a 16-week academy. J. Strength Cond. Res., v. 30, n. 5, 2016. doi: 10.1519/JSC.0000000000001229.
DANTAS, G. R. Didática aplicada à Segurança Pública: um diálogo epistemológico sobre o policial-educador. RIBSP, v. 2, n. 4, jan./jun., 2019.
DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. M. Os princípios da metodologia ativa de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017.
FAGGION, C. A. A prática docente dos professores de Educação Física no Ensino Médio das escolas públicas de Caxias do Sul. Do Corpo: Ciências e Artes, v. 1, n. 2, 2011.
FARIAS, P. A. M.; MARTINS, A. L. A. R.; CRISTO, C. S. Aprendizagem ativa na educação em saúde: Percurso histórico e aplicações. Rev. Bras. Educ. Méd., 2015.
FEITOSA, W. M. N.; NASCIMENTO, J. V. Educação física: quais competências profissionais? In: SOUZA NETO, S.; HUNGER, J.; DAGMAR, V. (Org.). Formação profissional em educação física: estudo e pesquisa. Rio Claro: Biblioética, 2006.
FERGITZ, A. C. Proposta de pontuação do teste de aptidão física nas fichas de promoção dos oficiais da Polícia militar. Monografia apresentada ao curso de graduação em segurança pública. UNIVALI/PMSC. Florianópolis, 2007.
FIGUEIRÓ, A. M.. Curso de Aperfeiçoamento de Oficiais, Academia Policial Militar do Guatupê. Expectativa de vida dos militares estaduais do Paraná: estudo da mortalidade no período de 2010 a 2018Polícia Militar do Paraná, 2018.
FYFE, J. J.; HAMILTON, D. L.; DALY, R. M. Minimal-Dose Resistance Training for Improving Muscle Mass, Strength, and Function: A Narrative Review of Current Evidence and Practical Considerations. Sports Med, 2022.
LACERDA, D. A. M. Estudo de mortalidade entre policiais militares e profissionais de ensino, no distrito federal. Trabalho de Conclusão de Curso apresentado à Universidade de Brasília, 2015.
LOUREIRO, M. M. et al. O uso da metodologia ativa TBL como método de ensino na aula de monitoria. Braz. J. of Develop., Curitiba, v. 6, n. 7, p. 42-47, jul. 2020.
MARIANO, I. M. et al. Exercise training improves blood pressure reactivity to stress: a systematic review and meta-analysis. Sci Rep, 2023. doi: 10.1038/s41598-023-38041-9.
MARINS, E. F. Aerobic fitness, upper-body strength and agility predict performance on an occupational physical ability test among police officers while wearing personal protective equipment. J. Sports Med. Phys. Fitness, 2019. doi: 10.23736/S0022-4707.19.09482-9
MCINTIRE, R. et al. Suburban firefighter perceptions of health and wellness using patient-reported outcome measures. Work, 2023. doi: 10.3233/WOR-220334
MERINO, Paulo Sérgio. Mortalidade em efetivos da polícia militar do Estado de São Paulo. 2010. Dissertação de mestrado, UNIFESP.
MINISTÉRIO DA DEFESA. Manual de Campanha – Treinamento Físico Militar. 4 ed. Exército Brasileiro. Estado-Maior do Exército, 2015.
MINISTÉRIO DA DEFESA. Manual de Campanha – Treinamento Físico Militar. 5 ed. EB70-MC-10.375. Exército Brasileiro. Estado-Maior do Exército, 2021.
MITRE, S. M. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência e Saúde Coletiva, v. 13, n. 2, p. 2133-2144, 2008.
MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II. UEPG, 2015.
NAZARI, G.; OSIFESO, T. A.; MACDERMID, J. C. Distribution of Number, Location of Pain and Comorbidities, and Determinants of Work Limitations among Firefighters. Rehabil Res Pract, 2020. doi: 10.1155/2020/1942513.
NASÁRIO, S. T.; SHIGUNOV, V. Concepção da prática pedagógica do professor de Educação Física: importância e influência do aluno. In: SHIGUNOV, V.;
OLIVEIRA, Elienai Reis; MONTENEGRO, Gustavo Maneschy. A educação física em contexto da polícia militar do amapá: um estudo sobre a percepção dos policiais. Rev. Bras. Estud. Segur. Pública, 2023, v. 16, Edição 1, p. 109-122.
OMS World Health Organization (WHO). (2020) Global Recommendations on Physical Activity for Health. Geneva, Switzerland: World Health Organization.
PASENIKE, S. C. de O. Docência universitária: o professor de Educação Física e sua prática pedagógica. 2010. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia.
PAWLAK, Ross et al. The Effect of a Novel Tactical Training Program on Physical Fitness and Occupational Performance in Firefighters. J. Strength Cond. Res., 2014. doi:10.1519/JSC.0000000000000663
PEREIRA, E. F.; MEDEIROS, C. C. C. Metodologia do ensino superior nos programas de pós-graduação Stricto Sensu em Educação Física no Brasil: a formação docente em questão. Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 4, p. 165-183, out./dez. de 2011.
PINHO, R. A. Doença Arterial Coronariana, Exercício Físico e Estresse Oxidativo Coronary Heart Disease, Physical Exercise and Oxidative Stress. Arq. Bras. Cardiol., Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, SC – Brasil, 2010.
RAS et al. Effects of cardiovascular health, musculoskeletal health and physical fitness on occupational performance of firefighters: protocol for a systematic review and meta-analysis. BMJ Open, 2022. doi: 10.1136/bmjopen-2022-061435
PMESC. Manual de Educação Física da Polícia Militar de Santa Catarina. Secretaria de Estado da Segurança Pública. Polícia Militar do Estado de Santa Catarina. Departamento de Educação Física e Desportos. 1ª Ed. Diretoria da Imprensa Oficial e Editora de Santa Catarina. Florianópolis, 2013.
SCAGLIA, A. J.; REVERDITO, R. S. Perspectivas pedagógicas do Esporte no século XXI. In: Educação física e esporte no século XXI (17ª ed.). Editora Papirus, 2016.
SCOFIELD, D. E.; MAED, C. S.; KARDOUNI, R. The Tactical Athlete: A Product of 21st Century Strength and Conditioning. Military Performance Division, U.S. Army Research Institute of Environmental Medicine, Natick, Massachusetts, 2015.
SEBOLD, L. F; MARTINS, F. E; ROSA, R da; CARRARO, T E; MARTINI, J; KEMPFER, S. S. Metodologias ativas: uma inovação na disciplina de fundamentos para o cuidado profissional de enfermagem. Cogitare Enferm., v. 15, n. 4, p. 753-756, out./dez., 2010.
SENASP. Matriz Curricular Nacional para ações formativas dos profissionais da área de segurança pública. Livro. Ministério da Justiça. Brasil, 2014.
SERRANO-IBÁÑEZ, E. R. Psychological Variables Associated With Post-Traumatic Stress Disorder in Firefighters: A Systematic Review. Trauma Violence Abuse, 2023. doi: 10.1177/15248380221082944
SILVA, L. F. N.; LEONARDO, L.; SCAGLIA, A. J. Epistemologia da prática pedagógica na Educação Física e esporte. Lecturas: Educación Física y deportes, 2021.
SILVA, M. M., OLIVEIRA, G. S.; SILVA, G. O. A pesquisa bibliográfica nos estudos científicos de natureza qualitativos. Revista Prisma, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 91-109, 2021.
SILVA, M. C. A percepção do docente do curso de bacharelado em educação física sobre as metodologias ativas como estratégias no processo de ensino. 2020. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino em Saúde) - Centro universitário do Estado do Pará.
SILVA, A. J. Normalização da Avaliação Física do Corpo de Bombeiros. Monografia apresentada no curso de especialização em segurança pública. Florianópolis: UNISUL,2001.
SHIGUNOV NETO, A. (Orgs.) A formação profissional e as práticas pedagógicas: ênfase nos professores de Educação Física. Londrina: Midiograf, 2001.
SOUSA, M. C., et al. Utilização de metodologia ativa de ensino-aprendizagem na graduação de enfermagem. Academus revista científica da saúde, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 50-59, maio/ago. 2019.
SPIELBERGER, C. D. et al. The Police Stress Survey: sources of stress in law enforcement. Tampa, FL: Human Resources Institute, 1981.
RASTEIRO, A.; SANTOS, V.; MASSUÇA, L. M. Physical Training Programs for Tactical Populations: Brief Systematic Review. Healthcare, 2023. https://doi.org/10.3390/healthcare11070967
VALMARI, E. G. et al. A systematic review of lifestyle and health among patrolling police officers. Scand J Occup Ther, 2023. doi: 10.1080/11038128.2022.2083013.
VEIGA, I. P. A. Docência universitária na educação superior. VI Simpósio Instituto de Estudos e Pesquisas Educacionais "Anísio Teixeira" (INEP). Brasília, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.