THE PANDEMIC AS A FACTOR ASSOCIATED WITH TEACHER STRESS DURING THE COVID-19 PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4337Keywords:
arrival of the pandemic, the State GovernmentAbstract
With the arrival of the pandemic, the State Government had to take emergency measures by decree for educational institutions to close their classes, as a means of preventing the spread of the coronavirus (Covid-19). Faced with such concern, schools had to act immediately so that their students did not lose learning and lose the school year, however, the options did not prove attractive, leaving only one: remote study. Faced with this unforeseen event and concerned with solving this problem, institutions had to make an effort and create technology-based teaching-learning strategies, using online platforms for direct and interactive access to students and promoting learning through video classes and entirely digital content. On the other hand, not all school units were prepared to serve their audience remotely, as their professionals did not have adequate preparation, nor did all students have access to the internet, due to numerous reasons. Ahead of this obstacle, this work aims to explain how the quality of teaching-learning took place, through the moment of social isolation, due to the pandemic, as well as to place the pandemic as a factor of teacher stress, using a bibliographic research through renowned authors on the theme addressed here.
Downloads
References
ALMEIDA, M. E. Informática e formação de professores. Brasília: Ministério da Educação, 2000.
BEHAR, P. A. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Jornal da Universidade UFRGS, Porto Alegre, 02 jul. 2020.
BOTO, Carlota. A educação e a escola em tempos de Corona Vírus. Jornal da USP, 8 abr. 2020.
BRASIL. Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus -COVID-19. D.O.U 18/03/2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 03 out. 2021.
CARVALHO, E. M. dos S.; ARAUJO, G. C. Ensino remoto, saberes e formação docente: uma reflexão necessária. REVISTA COCAR (ONLINE), v. 14, p. 1-19, 2020.
COSTA, B. R.; CARVALHO, K. G.; SILVA, E. L.; FERREIRA, M. F.; SOUZA, S.; HERNANDES, L. F.; PINHEIRO, M.D. S. L. B. Impacto da COVID-19 na saúde mental de educadores do ensino superior. In: I Congresso Inter.de Psicologia da Faculdade América, Cachoeiro de Itapemirim, 2021.
FANTINI, A. J. E.; MACEDO, D. C. F.; SOUZA, M. A. P.; OSCAR, S. G. F.; RIBEIRO, S. C. S. Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Manual Cuidando da saúde no trabalho remoto-Orientações Ergonômicas sobre Ergonomia. Minas Gerais: Departamento de Atenção à Saúde do Trabalhador (DAST), 2020.
GATTI, Bernardete A. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Internacional de Formação de Professores, v. 1, n. 2, 2016.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2002.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
MERCADO, L. P. L. Formação docente e novas tecnologias. In: IV Congresso RIBIE. Brasília/DF, 1998.
MOYSÉS, L. M. O desafio de saber ensinar. 2. ed. Campina: Papirus; Rio de Janeiro: Editora da Universidade Federal Fluminense, 1995.
PEREIRA, Márcio Donizete et al. Estudo da poluição sonora por estudantes do ensino médio usando smartphone. [S. l.: s. n.], 2017.
PEREIRA, Márcio Donizete; BIANCO, Luís Cláudio Montesino Simone. Os jogos no ensino de ciências e matemática: suas possibilidades de aplicações e suas limitações. Scientia Vitae, v. 7, n. 23, jan./mar. 2019.
PIZZANI, L. et al. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v. 10, n. 2, jul./dez, 2012.
VALENTE, J. A. O computador na sociedade do conhecimento. São Paulo/SP: [s. n.], 1991. (Coleção Informática na Educação).
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.