CURRICULAR PRESCRIPTION FOR TEACHING MATHEMATICS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION IN THE MUNICIPALITY OF SALVADOR: INDICATIONS AND CHALLENGES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4381Keywords:
Prescribed Curriculum. Mathematics Education. Early Years.Abstract
This paper elucidates the findings of an investigation focused on the extant prescribed curriculum in the municipality of Salvador, specifically targeting Mathematics education in the early years of primary schooling. Utilizing a document analysis approach, the study scrutinizes the Municipal Curriculum Framework for the Early Years of Elementary Education. The discourse is underpinned by content analysis methodology, grounded in Bardin (2016), facilitating an in-depth understanding of the pedagogical paradigms embedded in the document, particularly in the curricular prescriptions governing early Mathematics education. Our analysis reveals that the current prescribed curriculum of Salvador's Municipal Education Network is misaligned with Brazil's National Common Curricular Base (BNCC, 2018), the prevailing normative document. This misalignment manifests in divergent pedagogical approaches and the omission of key concepts essential for ensuring equity in learning outcomes for students in Basic Education. The findings also encompass a 2018 report submitted to the municipality, which juxtaposes the local prescribed curriculum with the BNCC, albeit without a rigorous examination of the curricular configurations in Mathematics for the early educational years.
Downloads
References
ALLEVATO, N. S. G. Associando o computador à resolução de problemas fechados: análise de uma experiência. 2005. 370f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, SP, 2005.
ALLEVATO, N. S. G.; ONUCHIC, L. R. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: por que Através da Resolução de Problemas? In: ONUCHIC, L. R. et al. (Org.). Resolução de problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 11 mar. 2019.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997. vol. 3.
BRASIL. LDB, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017.
BROUSSEAU, G.; GIBEL. Fondements et méthodes de la Didactiques de Mathematiques. In: BRUN, J. Didactiques de Mathematiques. Paris: Délachaux Niéstle, 1996, p. 44-111.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução Magda Lopes; consultoria, supervisão e revisão técnica desta edição Dirceu da Silva. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
D’AMBROSIO, U. A História da Matemática: questões historiográficas e políticas e reflexos na Educação Matemática. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999.
D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: da Teoria à Prática. 17. ed. Campinas: Papirus Editora, 1996. (Coleção Perspectivas em Educação Matemática).
D’AMBROSIO, U. Educação para uma sociedade em transição. 2. ed. Campinas, São Paulo: Papirus, 2001.
LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora: novas Exigências educacionais e profissão docente. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
MARQUES, W. C. Narrativas sobre a prática de ensino de matemática de professores dos anos iniciais do ensino fundamental. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista. Rio Claro, São Paulo, 2013.
NACARATO, A. M.; MENGALI, B. L. S.; PASSOS, C. L. B. A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. São Paulo: Autêntica, 2009. (Coleção Tendências em Educação Matemática).
PIRES, C. M. C. Matemática: currículos de matemática: da organização linear à ideia de rede. São Paulo: FTD, 2000.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: os conteúdos do ensino ou uma análise da prática? In: PÉREZ GÓMEZ, A. I.; SACRISTÁN, J. G. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 119-148.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Tradução: Ernani F. da Fonseca Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SADOVSKY, P. Explicar na aula de matemática, um desafio que as crianças enfrentam com prazer. São Paulo: Escola da Vila, 2010. Disponível em: https://goo.gl/BQZiz5. Acesso em: 17 out. 2023.
SALVADOR. Base Nacional Comum Curricular e a política Nossa Rede: concepções articuladas. Salvador: SMEC: 2018.
SALVADOR. Referencial Curricular Municipal para os anos iniciais do Ensino Fundamental. Salvador: SMEC, 2015.
SANTOS, M. C. dos; LIMA, P. F. Considerações sobre a Matemática no Ensino Fundamental. Anais [...] I Seminário Nacional: Currículo em Movimento – Perspectivas Atuais. Belo Horizonte, 2010.
SILVEIRA, T. C. Currículo de Matemática da Cidade de São Paulo: uma análise do eixo álgebra para o Ensino Fundamental. 2019. 112f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) - Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.