FREURIAN CONTRIBUTIONS TO CRITICAL AND POLITICAL THINKING IN CONTEMPORARY EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Emerson Garcia de Souza
  • Ricardo Pacheco de Carvalho
  • Márcia da Silva Santos
  • Rodinei Ribeiro Chaves
  • Josenice de Omena Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4392

Keywords:

Education. Paulo Freire. Educational Politics.

Abstract

Seeking as the objective of this article to debate freirianas contributions to critical and political thinking in contemporary Education, this study brings to light the thought that educators, curriculum designers and philosophers from various countries, who are clearly committed to a standard of Education with an emancipatory character, they share the idea that Paulo Freire's ramblings and studies remain constantly in motion, dialoguing with different contemporary themes, as well as bringing subsidies that serve as guides so that there can be the construction of a curricular theory both critically and ethically compelled to humanize subjects. With this panorama in mind, this article seeks to analyze the subsidies that shape the educational proposal of a liberating nature, as well as the founding dialogue of “Freirean” thinking, seeking, therefore, to discuss the themes surrounding the educational curriculum in a clear critical-emancipatory perspective. Thus, to open such a discussion, this study seeks to favor a qualitative approach, naming, as an investigative procedure, bibliographical research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

 

Emerson Garcia de Souza

Graduado em Letras/Português e suas Respectivas Literaturas. Pós-graduado em Educação Especial Inclusiva e Orientação Educacional. Mestrando em Educação.

Ricardo Pacheco de Carvalho

Graduado em Pedagogia pela UCESP- União Cultural do Estado de São Paulo, Graduado em Ciências com Habilitação em Matemática pela Universidad e Estadual do Maranhão, Graduado em Filosofia pela UNINTER. Pós-graduado em Psicopedagogia pela UCESP e Psicologia da Educação. Mestrando em Educação.

Márcia da Silva Santos

Graduada em Educação Artística e Pedagogia. Pós-graduada em Ensino da Arte e Musicalidade. Mestranda em Educação.

Rodinei Ribeiro Chaves

Graduado em Educação Física e Pedagogia. Bacharel em Educação Física. Mestrando em Educação.

Josenice de Omena Santos

Graduada em Pedagogia. Pós-graduação em Gestão. Mestranda em Educação.

References

ALVES, N. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa; ALVES, Nilda (org.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas. 3. ed. Petrópolis: DP&A, 2008.

KOHAN, W. Paulo Freire, mais do que nunca: uma biografia filosófica. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

LUKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

ORSO, Paulino José (org). Educação, Sociedade de classes e reformas universitárias. Campinas, SP : Autores Associados, 2007.

SANTIAGO, Maria Eliete. Formação, currículo e prática pedagógica em Paulo Freire. In: BATISTA NETO, José; SANTIAGO, Eliete. (Org.). Formação de professores e prática pedagógica. Recife: Massangana, 2006.

Published

24/11/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Garcia de Souza, E., Pacheco de Carvalho, R., da Silva Santos, M., Ribeiro Chaves, R., & de Omena Santos, J. (2023). FREURIAN CONTRIBUTIONS TO CRITICAL AND POLITICAL THINKING IN CONTEMPORARY EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(11), e4114392. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4392