FREURIAN CONTRIBUTIONS TO CRITICAL AND POLITICAL THINKING IN CONTEMPORARY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4392Keywords:
Education. Paulo Freire. Educational Politics.Abstract
Seeking as the objective of this article to debate freirianas contributions to critical and political thinking in contemporary Education, this study brings to light the thought that educators, curriculum designers and philosophers from various countries, who are clearly committed to a standard of Education with an emancipatory character, they share the idea that Paulo Freire's ramblings and studies remain constantly in motion, dialoguing with different contemporary themes, as well as bringing subsidies that serve as guides so that there can be the construction of a curricular theory both critically and ethically compelled to humanize subjects. With this panorama in mind, this article seeks to analyze the subsidies that shape the educational proposal of a liberating nature, as well as the founding dialogue of “Freirean” thinking, seeking, therefore, to discuss the themes surrounding the educational curriculum in a clear critical-emancipatory perspective. Thus, to open such a discussion, this study seeks to favor a qualitative approach, naming, as an investigative procedure, bibliographical research.
Downloads
References
ALVES, N. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa; ALVES, Nilda (org.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas. 3. ed. Petrópolis: DP&A, 2008.
KOHAN, W. Paulo Freire, mais do que nunca: uma biografia filosófica. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
LUKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
ORSO, Paulino José (org). Educação, Sociedade de classes e reformas universitárias. Campinas, SP : Autores Associados, 2007.
SANTIAGO, Maria Eliete. Formação, currículo e prática pedagógica em Paulo Freire. In: BATISTA NETO, José; SANTIAGO, Eliete. (Org.). Formação de professores e prática pedagógica. Recife: Massangana, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.