FACTORS THAT INFLUENCE CUSTOMER LOYALTY OF AGRICULTURAL MACHINERY
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4524Keywords:
Loyalty. Client. Quality.Abstract
The agricultural machinery sector plays a key role in global agricultural productivity. Customer loyalty in this market is of great importance, as customer retention can significantly impact company profits. This scientific article aims to investigate the main factors that influence customer loyalty in the agricultural machinery sector. The research is based on a review of existing literature, which highlights the relevance of factors such as product quality, after-sales services, customer service, brand reliability and competitive pricing. Furthermore, the study considers the influence of technological changes and the demands of the consumer market. The results of this research contribute to a more comprehensive understanding of the elements that impact customer loyalty in the agricultural machinery sector. These findings can guide the marketing and customer relationship strategies of companies in the sector, aiming to improve customer retention and, consequently, business profitability. This study emphasizes the importance of creating lasting bonds with customers through the delivery of quality products and services, in addition to highlighting the need to be aware of changes in the market and consumer expectations to remain competitive in the agricultural machinery industry.
Downloads
References
APPOLINÁRIO, Fábio. Dicionário de metodologia científica: um guia para a produção do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2007. p. 300.
BACHA, C. J. C. Economia e política agrícola no Brasil. São Paulo: Atlas, 2004.
BLACKWELL, R. D.; MINIARD, P. W.; ENGEL, J. F. Comportamento do consumidor. Tradução: Eduardo Teixeira Ayrosa. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005.
CHRISTENSEN, Angela Da Rocha. Marketing: teoria e prática no brasil. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
FOWLER, E. D. investigação sobre a utilização de programas de qualidade nas universidades federais de ensino superior. 2008. Dissertação (mestrado em ciências em engenharia de produção) – Universidade Federal de Itajubá, Itajubá, 2008.
GAIARDELLI, P.; SACCANI, N.; SONGINI, L. Performance measurement systems in after-sales service: an integrated framework, international. Journal of business performance management, v. 9, n. 2. 2007.
GALE, B. T. Gerenciando o valor do cliente: criando qualidade e serviços que os clientes podem ver. São Paulo: Pioneira, 1996.
GODRI, D. Conquistar e manter clientes. 32. ed. Blumenau: EKO, 1994.
GORDON, I. Marketing de relacionamento. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2000.
GUMMESSON, E. Total relationship marketing. Oxford: Butterworth-Heinemann, 1999.
HOFFMANN, K. D.; BATESON, J. E. G. Princípios de marketing de serviços: conceitos, estratégias e casos. São Paulo: Pioneira Thomson Learming, 2003.
KOTLER, P. Administração De Marketing. 5. ed. São Paulo: Prentice Hall, 1998.
KOTLER, P. Administração de marketing: a edição do novo milênio. 10. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2000.
KOTLER, P. Marketing essencial: conceitos, estratégias e casos. Tradução de Sabrina Cairo. São Paulo: Prentice Hall, 2005.
KOTLER, P. Marketing para o século XXI: como criar, conquistar e dominar mercados. São Paulo: Futura, 2006.
KOTLER, P.; ARMSTRONG, G. Princípios de marketing. 9. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2003.
LAMB JR, Charles W.; HAIR JR, Joseph F. Hair. Princípios de marketing. São Paulo: Pioneira Thomoson Learning, 2004.
LEVITT, T. Production-line approach to service. Harvard business review, set./out. 1983.
MELLO, D. Qualidade: a responsabilidade é de todos. [S. l.]: Blog da qualidade, 2014. Disponível em: https://blogdaqualidade.com.br/qualidade-responsabilidade-e-de-todos/. Acesso em: 16 set. 2023.
MICHEL, Maria Helena. Metodologia e pesquisa científica em ciências sociais: um guia prático para acompanhamento da disciplina e elaboração de trabalhos monográficos. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2015. ISBN 9788597001136.
MINAYO, Maria. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência e saúde coletiva, v. 17, n. 3, p. 621-626, 2012.
MOREIRA, Roberto R. O uso da reclamação como meio de coleta de informações nas ouvidorias públicas. 2006. Dissertação (Mestrado em ciência da informação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2006.
NETO, J. A. A indústria de máquinas agrícolas no Brasil: Origens e evoluções, revista de. Administração de. Empresas (RAE), Rio de Janeiro, v. 25, n. 3, p. 57-69, jul./set 1985.
OLIVA, R.; KALLENBERG, R. Managing the transition from products to services. International journal of service industry management; v. 14, n. 2, p. 160, 2003.
PATELLI, L.; PELIZZARI, M.; PISTONI, A.; SACCANI, N. The after-sales service for durable consumer goods. Methods for process analysis and empirical application to industrial cases, 13th international working seminar on production economics, igls (innsbruck), austria, 16–20 february, pre-prints, v. 3, p. 289–299, 2004.
REICHHELD, Frederick F. The loyalty effect. Harvard business school press. [S. l.: s. n.], 1996.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999. 336p.
SHAPIRO, B. P.; SVIOKLA, J. J. Mantendo clients. Tradução de Pedro Catuanda. São Paulo: Makron Books, 1994.
SHETH, Jagdish N. Comportamento do cliente: indo além do comportamento do consumidor. São Paulo: Atlas, 2001.
UNIVEM, V. É. H.; UNIVEM, M. A. T.; BARBOSA, D. H.; LOPES, L. O. A logística reversa como fonte de vantagem competitiva no segmento de máquinas e equipamentos agrícolas: estudo de caso da empresa x. In: XIII SIMPEP - Bauru, SP, Brasil, 06 a 08 de novembro de 2006.
VIEIRA, W. C. (ed.). Agricultura na virada do milênio: velhos e noves desafios. Viçosa: [s. n.], 2000. p. 93-116.
WISE, R. Baumgartner. Go downstream the new profit imperative in manufacturing. Harvard Business Review, p.133-141, set./oct. 1999.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.