LEARNING DIFFICULTIES IN MATHEMATICAL SUBJECT: FOCUS ON THE CONCEPTIONS OF HIGH SCHOOL STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4604Keywords:
Learning Difficulties. Mathematics teacher. Professor-student relationship.Abstract
This text presents aspects of a course conclusion work, which aimed to analyze some of the causes of difficulties in learning mathematics that high school students present. To this end, among other questions, we had the following research question: what are the possible causes of high school students' difficulties in mathematics? The investigative actions that guided our study aim to understand from the student's point of view how they interpret difficulties in mathematics, and propose a practical intervention using resources that can assist students' mathematical learning in the classroom. When constructing the data, a questionnaire was developed and applied to fifty high school students from a Full-Time High School in the city of Caicó – RN. In our conclusions, we understand, considering the entire research process, that there needs to be a greater dialogue between the teacher and the student, a reflection on the part of the teachers on the teaching methods used, and a constant search to improve teaching. of mathematics and analyze the deficit in elementary school subjects.
Downloads
References
BRASIL. Plano Político Pedagógico, Caicó, RN: Ministério da Educação. Secretaria de Estado da Educação, da Cultura, do Esporte e do Lazer do Rio Grande do Norte, 2019.
CARRIJO, Fátima Araújo; SANTOS, Elton Castro Rodrigues dos. Refletindo acerca das dificuldades de aprendizagem em matemática. Revista Scientific Magazine, São Paulo, v. XIX, n. 125, p. 149-165, 2020.
DICASDEMAT. Sandro Curió. Aprenda Matriz Rápido I Matrizes. Youtube, 04 jun. 2019. Disponível em: Aprenda Matriz Rápido I Matrizes - YouTube. Acesso em: 19 nov. 2021.
FUZATTO, Licia; ARIAS, Alexandre Peres. A importância da tecnologia para fins educativos matemáticos no Ensino Médio. Caderno Intersaberes, v. 9, n. 22, 2020.
GARNICA, A. V. M. História Oral e educação Matemática. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Org.) Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
LOUREIRO, Vanilda. Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio. 2014. 59 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Centro de Ciências Exatas, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2014.
MEDEIROS, Letícia de Azevêdo. Um estudo sobre algumas das dificuldades dos alunos do ensino médio na aprendizagem de conteúdos matemáticos. 2022. Trabalho de conclusão de curso (Graduação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó, 2022.
MONTEIRO, Mayra Alves; GOMES, Thiago Simão. As contribuições das tecnologias educacionais no aprendizado das habilidades matemáticas defasadas no ensino fundamental II. In: SOUZA, Liliane Pereira de. Pesquisas em Educação. 1ª ed. Mato Grosso do Sul: Inovar, 2020, p. 10-17.
PACHECO, Marina Buzin; ANDREIS, Greice da Silva Lorenzzetti. Causas das dificuldades de aprendizagem em Matemática: percepção de professores e estudantes do 3º ano do Ensino Médio. Revista Principia, João Pessoa, v. 38, p. 105-119, 2018.
SILVA, Mercedes Matte da. Dificuldades de alunos do ensino médio em questões de matemática do ensino fundamental. Porto Alegre, 2006. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.