LEARNING DIFFICULTIES IN MATHEMATICAL SUBJECT: FOCUS ON THE CONCEPTIONS OF HIGH SCHOOL STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4604

Keywords:

Learning Difficulties. Mathematics teacher. Professor-student relationship.

Abstract

This text presents aspects of a course conclusion work, which aimed to analyze some of the causes of difficulties in learning mathematics that high school students present. To this end, among other questions, we had the following research question: what are the possible causes of high school students' difficulties in mathematics? The investigative actions that guided our study aim to understand from the student's point of view how they interpret difficulties in mathematics, and propose a practical intervention using resources that can assist students' mathematical learning in the classroom. When constructing the data, a questionnaire was developed and applied to fifty high school students from a Full-Time High School in the city of Caicó – RN. In our conclusions, we understand, considering the entire research process, that there needs to be a greater dialogue between the teacher and the student, a reflection on the part of the teachers on the teaching methods used, and a constant search to improve teaching. of mathematics and analyze the deficit in elementary school subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Letícia de Azevêdo Medeiros

Graduada em Licenciatura em Matemática, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Curso técnico de agronegócio pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, na Escola Agrícola de Jundiaí. Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) e do Programa Residência Pedagógica (PRP). Professora da rede estadual do Rio Grande do Norte. Especialista em Matemática, suas tecnologias e o mundo do trabalho pelo Centro de Educação Aberta e a Distância/UFPI, especialista em Ensino da língua portuguesa e matemática em uma perspectiva transdisciplinar, pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN), em convênio com a Universidade Aberta do Brasil (UAB) e está cursando o Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela UFRN, campus Natal.

Maria Maroni Lopes

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho UNESP/ Campus de Rio Claro SP, com período Sanduíche na Universidade de Salamanca USAL/Espanha. Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte UFRN, Especialização em Psicopedagogia pela mesma instituição e Licenciatura em Matemática pela UERN. Professora do Departamento de Ciências Exatas e Aplicadas DCEA/UFRN/CERES Caicó RN. 

Jarlyson César Silva Pereira

Graduado em licenciatura em matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), participou do Programa Residência Pedagógica (PRP), monitor das disciplinas Geometria Plana e Geometria Espacial durante a graduação. Cursando uma especialização em ensino de matemática para ensino médio pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN).

References

BRASIL. Plano Político Pedagógico, Caicó, RN: Ministério da Educação. Secretaria de Estado da Educação, da Cultura, do Esporte e do Lazer do Rio Grande do Norte, 2019.

CARRIJO, Fátima Araújo; SANTOS, Elton Castro Rodrigues dos. Refletindo acerca das dificuldades de aprendizagem em matemática. Revista Scientific Magazine, São Paulo, v. XIX, n. 125, p. 149-165, 2020.

DICASDEMAT. Sandro Curió. Aprenda Matriz Rápido I Matrizes. Youtube, 04 jun. 2019. Disponível em: Aprenda Matriz Rápido I Matrizes - YouTube. Acesso em: 19 nov. 2021.

FUZATTO, Licia; ARIAS, Alexandre Peres. A importância da tecnologia para fins educativos matemáticos no Ensino Médio. Caderno Intersaberes, v. 9, n. 22, 2020.

GARNICA, A. V. M. História Oral e educação Matemática. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Org.) Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

LOUREIRO, Vanilda. Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio. 2014. 59 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Centro de Ciências Exatas, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2014.

MEDEIROS, Letícia de Azevêdo. Um estudo sobre algumas das dificuldades dos alunos do ensino médio na aprendizagem de conteúdos matemáticos. 2022. Trabalho de conclusão de curso (Graduação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Caicó, 2022.

MONTEIRO, Mayra Alves; GOMES, Thiago Simão. As contribuições das tecnologias educacionais no aprendizado das habilidades matemáticas defasadas no ensino fundamental II. In: SOUZA, Liliane Pereira de. Pesquisas em Educação. 1ª ed. Mato Grosso do Sul: Inovar, 2020, p. 10-17.

PACHECO, Marina Buzin; ANDREIS, Greice da Silva Lorenzzetti. Causas das dificuldades de aprendizagem em Matemática: percepção de professores e estudantes do 3º ano do Ensino Médio. Revista Principia, João Pessoa, v. 38, p. 105-119, 2018.

SILVA, Mercedes Matte da. Dificuldades de alunos do ensino médio em questões de matemática do ensino fundamental. Porto Alegre, 2006. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2006.

Published

27/12/2023

How to Cite

de Azevêdo Medeiros, L., Maroni Lopes, M., & César Silva Pereira, J. (2023). LEARNING DIFFICULTIES IN MATHEMATICAL SUBJECT: FOCUS ON THE CONCEPTIONS OF HIGH SCHOOL STUDENTS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(1), e514604. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4604