LEARNING OBJECTS IN MATHEMATICS EDUCATION: AN INTEGRATIVE REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4721Keywords:
Integrative review. Learning in mathematics. Learning objects.Abstract
The use of Learning Objects (LOs) aligns with digital education as a way to support students' learning in Mathematics, considering that learning Mathematics is not considered an easy task in the school context. The objective of this article is to understand how LOs are used in Mathematics education and their relevance to students' learning. An integrative literature review was conducted, consulting the SciELO and IEEE Xplore databases from 2012 to 2022. A total of 452 articles were found, and after analysis, 10 studies were selected to compose the study. The results indicate that the implementation of LOs in the context of Mathematics teaching is of utmost importance, but it needs to be accompanied by reflection and planning on the part of teachers.
Downloads
References
BOTELHO, L. L. R.; CUNHA, C. C. A.; MACEDO, M. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Revista Eletrônica Gestão e Sociedade, v. 5, n. 11, p. 121-136, 2011. https://www.gestaoesociedade.org/gestaoesociedade/article/view/1220/906
DE AZEVEDO, I. F.; DE SOUSA, R. T.; DE AZEVEDO SILVA, M.; ALVES, F. R. V. A visualização de Sequências Repetitivas e Recursivas nos anos iniciais através de Objetos de Aprendizagem. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, v. 31, p. e8-e8, 2022. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-99592022000100009&lang=pt
DE OLIVEIRA, A. G.; MOREIRA, S. A. S.; DA SILVA, G. P.; BRANDÃO, N. S.; RODRIGUES, C. K. Learning object" Come Learn" as an educational resource for the statistics discipline. In: 2018 XIII Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO). IEEE, 2018, October. p. 416-421.
DRAGON, T.; MAVRIKIS, M.; MCLAREN, B. M.; HARRER, A.; KYNIGOS, C.; WEGERIF, R.; YANG, Y. Metafora: A web-based platform for learning to learn together in science and mathematics. IEEE Transactions on Learning Technologies, v. 6, n. 3, p. 197-207, 2013. https://ieeexplore.ieee.org/document/6409348
PILLON, Ana; TECHIO, Leila; ULBRICHT, Vani; VIEIRA DE SOUZA, Marcio. The Digital Technologies of Information and Communication and the Teaching- learning of Mathematics: an Integrative Review Las tecnologías digitales de información y comunicación y la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas: una revisión integradora. Educação Matemática Pesquisa Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 22, p. 229-249, 2021. 10.23925/1983-3156.2020v22i3p229-249.
PINHEIRO, A. C.; RUMENOS, N. N.; TEZANI, T. C. R. Repositórios de objetos de aprendizagem no ensino de ciências e matemática: uma breve análise. InFor, v. 2, n. 1, p. 266-288, 2017.
SABBATINI, M. Reflexões críticas sobre o conceito de objeto de aprendizagem aplicado ao ensino de ciências e matemática. EM TEIA - Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 3, n. 3, 2012.
TAROUCO, L.; GORZIZA, B.; CORRÊA, Y.; AMARAL, É. M.; MÜLLER, T. Virtual laboratory for teaching Calculus: An immersive experience. In: 2013 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). 2013, Marc, p. 774-781.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Anuário Brasileiro da Educação Básica. São Paulo: Moderna, 2020. p. 1-188.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Anuário Brasileiro da Educação Básica. São Paulo: Moderna, 2021. p. 1-188.
TRIANA, M. M.; CEBALLOS, J. F. Valoración de Objetos Virtuales de Aprendizaje (OVA) para la enseñanza de las matemáticas: Un instrumento para professores. 2016. Doctoral (dissertation, Maestría en Educación Matemática) - Universidad de Medellín, Medellín, 2016.
TRIANA-MUÑOZ, M. M.; CEBALLOS-LONDOÑO, J. F.; VILLA-OCHOA, J. A. Una dimensión didáctica y conceptual de un instrumento para la Valoración de Objetos Virtuales de Aprendizaje. El caso de las fracciones. Entramado, v. 12, n. 2, p. 166-186, 2016.
WILEY II, D. A. Learning object design and sequencing theory. 2000. Doctoral (dissertation) - Brigham Young University, 2000.
ZAFFALON, F.; PRISCO, A.; DE SOUZA, R.; BEZ, J. L.; TONIN, N.; PENNA, R.; BOTELHO, S. Estimating Programming Skills with Combined M-ERS and ELO Multidimensional Models. In: 2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), 2020, October p. 1-6.
ZARPELON, E.; BASNIAK, M. I.; RUTZ DA SILVA, S. D. C.; MARTINS DE RESENDE, L. M. Repositórios de objetos de aprendizagem de matemática: uma breve caracterização e discussão a partir dos recursos disponibilizados em três bancos de dados. Revista electrónica de investigación en educación en ciencias, v. 13, n. 2, p. 01-15, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.