CULTURE IN THE CLASSROOM: STRATEGIES TO OVERCOME CHALLENGES AND PROMOTE THE INTEGRATION OF IMMIGRANT STUDENTS IN BRAZILIAN SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4735Keywords:
Strategies. Challenges. Education. Integration. Foreign students.Abstract
Interculturality is an evident fact in today's society, as our country has received many foreigners, and this represents a great challenge for educational institutions, demanding innovations in teachers' methodological practices. It is necessary to use strategies to minimize the challenges faced by immigrants in Brazilian schools so that they can feel welcomed, integrated into the school environment, and can express themselves without fear of being judged for the cultural difference they bring with them. In view of this, this article aims to present methodological approaches that consider cultural diversity, minimizing the challenges faced by immigrant students in Brazilian schools, providing opportunities for the construction of more meaningful learning for everyone. Regarding the methodological approach, this is a qualitative study, whose research was carried out with 27 foreign students and 32 Brazilian teachers. The article addresses strategies that can be implemented in everyday school life to promote a more inclusive educational environment and points out possibilities to facilitate the integration of foreign students.
Downloads
References
Arzamendi, J. (2022). La cultura como forma de expresión y comunicación. La comunicación se da cuando se habla también la cultura del nuevo idioma. Vídeo do youtube. https://www.youtube.com/watch?v=QHpGWXay5-Y&t=13s&ab_channel=VitecaEstudiantes
Bagno, M. (2007). Preconceito Linguístico o que é, como se faz. São Paulo: Edições Loyola.
Balzan, C. F. P., Souza, M. D., Pedrassani, J. S. & Vieira, L R. (2023). Os desafios no acolhimento e no ensino de língua portuguesa para estudantes imigrantes e refugiados na educação básica. https://doi.org/10.22409/gragoata.v28i60.53123.pt
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo Lisboa: Edições 70.
Barros, A. B. R. de. (2022). O perigo da história única. In: Revista Presença Pedagógica. Edição 148, ano 23, p.47.
Bauer, M. W. & Gaskell, G. (Org.), (2002). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis, RJ: Vozes.
Brasil. (1998). Constituição da República Federativa do Brasil. 42. ed. São Paulo: Saraiva, 2021
Brasil. (2010). Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB nº 7/2010. http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb007_10.pdf.
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME. https://encurtador.com.br/gFRW5
Candau, V. M. (2008). Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: Moreira, A. F. &; Candau, V. M. (Orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2. ed. Petrópolis: Vozes.
Candau, V. M. F. (2012). Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. https://www.scielo.br/j/es/a/QL9nWPmwbhP8B4QdN8yt5xg/?lang=pt
Candau, V. M. (2014). Educação intercultural: entre afirmações e desafios. In: Moreira, A. F. & Candau, V. M. (Orgs.). Currículos, disciplinas escolares e culturas. Petrópolis: Vozes.
Candau, V. M. (2013). Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Moreira, A. F. & Candau V. M. (Orgs.). 10 ed. Petrópolis, RJ: Vozes.
Cavalcanti, L. Oliveira, T. de & Silva, B. G. (2021). Relatório Anual 2021 - 2011-2020: Uma década de desafios para a imigração e o refúgio no Brasil. Brasília: Ministério da Justiça e Segurança Pública; Observatório das Migrações Internacionais.
Cursino, C. A. (2020). Formação de professores numa perspectiva plurilíngue para o acolhimento linguístico de estudantes migrantes/refugiados. Calidoscópio, v. 18, n. 2, p. 415-434.
Debiaggi, S. D. & Paiva, G. J. (orgs.) (2022). Psicologia E/Imigração e Cultura. Ed. Casa do Psicólogo. https://encurtador.com.br/jUXZ3
Fachin, O. (2005). Fundamentos de metodologia. 4. ed. São Paulo: Saraiva.
Faraco, C. A. (2015). Norma culta brasileira: construção e ensino. In: Zilles, A. M. S. & Faraco, C. A. (org.). Pedagogia da Variação Linguística língua, diversidade e ensino. São Paulo: Parábola Editoria.
Feitosa, R.C.M (2016). Aprendizagem cooperativa e colaborativa da língua estrangeira: uso das estratégias de aprendizagem. Londrina/PR. https://monografias.brasilescola.uol.com.br/educacao/aprendizagem-colaborativa-e-cooperativa-uma-metodologia-alternativa-para-melhorar-o-baixo-rendimento-escolar.htm.
Flick, U. (2004). Uma introdução à pesquisa qualitativa São Paulo: Bookman.
França, N. B. M. (2020). Educação intercultural: desafios e possibilidades. CE, v.5, 2020 ISSN 2526-4257 e021028.
Franco, M. L. P. B. (2020). Análise de conteúdo 3. ed. Brasília: Líber Livro.
Funiber (2021). Interculturalidade e educação. (pp. 17,18, 20, 36, 49, 56, 70, 72, 73, 77 e 85). Barcelona. Espanha.
Gil, A. C. (2011). Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2011,
Kirk, J. L. & Miller, M. (1986). Reliability and validity in qualitative research. Beverly Hills, CA: Sage, 1986.
Lopes, A. C. & Macedo, E. (2011). Teorias de currículo. 1ª ed. São Paulo: Cortez.
Nova Escola (2010). O desafio das escolas brasileiras com alunos imigrantes. https://novaescola.org.br/conteudo/1534/o-desafio-das-escolas-brasileiras-com-alunos-imigrantes
Mendes, R. M. (2013). A formação do professor que ensina matemática, as tecnologias de informação e comunicação e as comunidades de prática: uma relação possível. 285 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2013
Mendes, R. M. & Miskulin, R. G. S. (2017). A análise de conteúdo como uma metodologia. Cadernos de Pesquisa v.47 n.165 p.1044-1066 jul./set. https://doi.org/10.1590/198053143988
Santos, L. C. dos. (2017). Questionário: considerações gerais. www.lcsantos.pro.br/
Stoffel, H. T. R; Taveira, I. B.; Zimmermann, J. A. T.& Gonzatti,, L. D. (2023). As tecnologias emergentes na construção da aprendizagem significativa de substantivos num projeto de ensino gamificado. In: Reflexões sobre educação e ensino: Saberes e práticas em diferentes. Organizador, Cleber Bianchessi, Bagai. Curitiba/PR. pp 393- 409.
Stoffel, H. T. R., De Brito. J.G. R. D. & Gonzatti, L. D. (2023). Avaliação: nota ou construção de aprendizagem. Capítulo 6 do livro: Educação: Políticas públicas, ensino e formação 3. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.831221907.
UNESCO. (2021). Declaración Universal de la UNESCO sobre la Diversidad Cultural. París. https://encurtador.com.br/ejkz8
Volmer, L. & Ros, P. da. (2020). Língua como Acolhimento e construção identitária. Humanidades e inovação, Palmas, v. 7, n. 17, p. 87-95.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.