CULTURE IN THE CLASSROOM: STRATEGIES TO OVERCOME CHALLENGES AND PROMOTE THE INTEGRATION OF IMMIGRANT STUDENTS IN BRAZILIAN SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4735

Keywords:

Strategies. Challenges. Education. Integration. Foreign students.

Abstract

Interculturality is an evident fact in today's society, as our country has received many foreigners, and this represents a great challenge for educational institutions, demanding innovations in teachers' methodological practices. It is necessary to use strategies to minimize the challenges faced by immigrants in Brazilian schools so that they can feel welcomed, integrated into the school environment, and can express themselves without fear of being judged for the cultural difference they bring with them. In view of this, this article aims to present methodological approaches that consider cultural diversity, minimizing the challenges faced by immigrant students in Brazilian schools, providing opportunities for the construction of more meaningful learning for everyone. Regarding the methodological approach, this is a qualitative study, whose research was carried out with 27 foreign students and 32 Brazilian teachers. The article addresses strategies that can be implemented in everyday school life to promote a more inclusive educational environment and points out possibilities to facilitate the integration of foreign students.

 

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Author Biographies

Helena Teresinha Reinehr Stoffel

Mestrado em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Especialização em Letras e em Educação Inclusiva. Graduada em Letras Português/Inglês. 

Aloisio Oliveira Ramos

Mestrando em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Especializações em História e Metodologia do Ensino Superior. Bacharel em Arquivologia pela UFBA. 

Eliane Moraes da Cruz Gomes

Mestranda em  formação de professores pela Universidad Europea del Atlántico, Espanha (UNEA). Graduada em Geografia, especialização em metodologia do ensino história e geografia. Graduada em pedagogia, especialização em psicopedagogia. 

Luciane Demiquei Gonzatti

Mestranda em Educação com especialização em Educação Superior - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). 

Luciana Borges Felipe Netto

Mestranda em Educação com especialização em Organização e Gestão de Centros Educativos. Graduada em Letras pela Universidade Federal  de Goiás. 

Márcia Helena Arozi

Mestranda em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduada em História. 

Katiuscia Souza Rêgo

Mestranda em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico. 

Valéria Lúcia Albuquerque

Mestranda em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduada em História. 

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Published

01/01/2024

How to Cite

Reinehr Stoffel, H. T., Oliveira Ramos, A., Moraes da Cruz Gomes, E., Demiquei Gonzatti, L., Borges Felipe Netto, L., Arozi, M. H., … Albuquerque, V. L. (2024). CULTURE IN THE CLASSROOM: STRATEGIES TO OVERCOME CHALLENGES AND PROMOTE THE INTEGRATION OF IMMIGRANT STUDENTS IN BRAZILIAN SCHOOLS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(1), e514735. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4735