THE INFLUENCE OF THE FAMILY ON THE LEARNING OF STUDENTS AT ESCOLA ESTADUAL PROFESSORA ADA CARIANI AVALONE - MUNICIPALITY OF BAURU/SP

Authors

  • Renata Crepaldi de Maio

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4809

Keywords:

Keywords: Education, Learning, Family, Teacher.

Abstract

Abstract. In the last decades, the discussions involving the participation or absence of the family inside and outside the school, having as consequences the success or failure of the students of basic education, are questions that are not resolved, because there is a stigma that education is the duty of the State, leaving the teacher as the only individual capable of teaching. The present study sets out to discuss the role of the family in the learning processes developed at school. Thirty parents/guardians and 15 teachers participated in this study, who answered a questionnaire made available on Google Forms. Therefore, firstly, the research was theoretically based on the authors mentioned during the work that support their studies and research in the educational area. Once the theoretical framework was constructed, the research used a qualitative approach to analyze the information obtained through a questionnaire. It was found that the teachers of Escola Estadual Ada Cariani Avalone have experience and know how to detect aspects related to the family versus school relationship. Admitting that the issue of family absence in students' school life is a problem that causes several other problems such as lack of interest in studies, indiscipline, lack of commitment to studies, learning difficulties. The research makes it clear that just knowing the aspects of family absence does not solve the problems that arise, but it is a good start, as it provides paths to follow in the search for solutions in search of school success.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renata Crepaldi de Maio

Universidad Internacional Iberoamericana.

References

ALVES, J. R.; BARBOSA, M. J. Ausência dos pais na vida escolar das crianças do ensino fundamental. [S. l.: s. n.], 2010. Disponível em: http://www.webartigos.com/artigo/a-ausencia-dos-pais-na-vidaescolar-das-crianças-do-ensino-fundamental/55083/#izz2B4WKsPrZ. Acesso em: 02 nov. 2021.

ARIÈS, P. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Constituição, 1988. Disponível em: http://www.planalto.govbr/cccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 22 mai. 2021.

CHALITA, G. Pedagogia do amor: a contribuição das histórias universais para a formação de valores das novas gerações. 16. Ed. São Paulo: Gente, 201.

COLLIS, J.; HUSSEY, R. Pesquisa em Administração. 4. Ed. São Paulo: Bookman, 2018.

DESSEN, M. A. Estudando a família em desenvolvimento: desafios conceituais e teóricos. Psicologia: Ciência e Profissão, [online], v. 30 (spe), 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-98932010000500010. Acesso em: 22 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932010000500010

ENGUITA, M. F. Educar em tempos incertos. Porto Alegre: ArtMed, 2004.

FREITAS, H.; MOSCAROLA, J. Da observação à decisão: métodos de pesquisa e de análise quantitativa e qualitativa de dados. RAE - eletrônica, São Paulo, v. 1, n. 1, jan./jun. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/raeel/v1n1/v1n1a06.pdf. Acesso em: 12 dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1676-56482002000100006

FRIGOTTO, G. Qualidade e quantidade da educação básica no Brasil: concepções e materialidade. Rio de Janeiro: [s. n.], 2018.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2020.

KALOUSTIAN, S. M.; FERRARI, M. Família brasileira: a base de tudo. São Paulo: Ed. Cortez-Unicef, 2020.

LIMA, P. A. Educação inclusiva e igualdade social. São Paulo: Avercamp, 2018.

MAHONEY, A. A.; ALMEIDA, L. R. de. Henri Wallon – Psicologia e Educação. São Paulo: Edições Loyola, 2016.

OSÓRIO, L. C. Família Hoje. Porto Alegre: Artes Médicas, 2016.

ROESCH, S. M. A. Projetos de estágio de uma pesquisa em administração: guia para estágios, trabalhos de conclusão, dissertações e estudo de caso. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

SACRISTÁN, J. G. O Currículo: Uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: ArtMed, 2002.

SZYMANSKI, H. A relação família/escola: desafios e perspectivas. Brasília: Liber Livro, 2019.

TIBA, I. Pais e Educadores de alta performance. São Paulo: Integrare Editora e Livraria LTDA, 2020.

VELASCO, H.; DÍAZ DE RADA, A. La lógica de la investigación etnográfica: Un modelo de trabajo para etnógrafos de la escuela. Madrid: Trotta, 1997.

WEIL, S. A condição operária e outros estudos sobre a opressão. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

ZAGURY, T. Livros para pais e educadores. Rio de Janeiro: Tania Zagury, 2015. Disponível em: http://www.taniazagury.com.br/livros-para-professores. Acesso em: 25 fev. 2021.

Published

19/01/2024

How to Cite

Crepaldi de Maio, R. (2024). THE INFLUENCE OF THE FAMILY ON THE LEARNING OF STUDENTS AT ESCOLA ESTADUAL PROFESSORA ADA CARIANI AVALONE - MUNICIPALITY OF BAURU/SP. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(1), e514809. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4809