SOCIAL INCLUSION – PERSPECTIVES IN THE EDUCATIONAL PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i5.5223Keywords:
Social Inclusion. Process. Education. SEA.Abstract
This study aimed to gather data that may support reflections on the essential conditions for the establishment of genuinely inclusive schools, eliminating barriers to the use of accessible digital technologies, highlighting their possible contributions to the inclusion, equity, and autonomy of students with disabilities in the context of Specialized Educational Assistance (SEA), emphasizing pedagogical approaches to inclusion, such as the need for curriculum adjustments and the enhancement of teacher training to meet the needs of students with special educational needs. Additionally, it sought to identify the practice of an inclusive school in the face of perspectives in the educational process, both the benefits and the difficulties associated with the implementation of this educational model for the entire school community. Therefore, we can conclude that the process of change in valuing and employing inclusive practices significantly contributes to the development of functional skills of students with disabilities, allowing them to become more independent.
Downloads
References
AINSCOW, Mel. Tornar a educação inclusiva: como esta tarefa deve ser conceituada. Tornar a educação inclusiva, v. 1, p. 11-24, 2009.
BANCO MUNDIAL. Social Protection Sector Strategy: from safety net to springboards. [S. l.]: Banco Mundial, s. d.
BECKER, Mirian Mirna; MEDEIROS, Iury José Sodré; LAMAZON, Vanessa Lima. O uso das tecnologias digitais acessíveis como estratégia de apredizagem no atendimento educacional especializado-AEE. Revista Gepesvida, v. 5, n. 13, 2020.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: adaptações curriculares. Brasilia: MEC/SEF/SEESP, 1998.
CERQUEIRA, Maria Teresa Almeida. Currículo funcional na educação especial para o desenvolvimento do aluno com deficiência intelectual de 12 a 18 anos. Portal da Educação do Estado do Paraná, p. 12-27, 2008.
DE ALMEIDA, Lúcia Maria; DA SILVA, Clécio Danilo Dias; DE OLIVEIRA TORRES, Carina Ioná. Tecnologia educacional e inclusão social na Educação de Jovens e Adultos (EJA). Civicae, v. 3, n. 1, p. 1-12, 2021. DOI: https://doi.org/10.6008/CBPC2674-6646.2021.001.0001
FERNANDES, Florestan. A Formação Política e o Trabalho do Professor. Marília, SP: Lutas Anticapital, 2019.
PASSERINO, L.; MONTARDO, S. Inclusão Social via Acessibilidade Digital: propostade inclusão digital para as pessoas com necessidades especiais. Revista E-compós, v. 8, 2007. DOI: https://doi.org/10.30962/ec.v8i0.144
RANGEL, E. R. L. Educação inclusiva no Brasil: os desafios a serem superados. [S. l.: s. n.], 2017.
RANSON, S. The new learning for inclusion and capability: towards community governance in the education action zones. [S. l.]: OCDE, 2011.
UNESCO. Declaração de Incheon e Marco de Ação para a Implementação do Objetivo do Desenvolvimento Sustentável 4. Paris: Unesco, 2015.
UNESCO. Inclusión y Educación: todos y todas sin excepción. Resumen del informe del seguimiento de la educación en el mundo. Paris: Unesco, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.