SOCIAL INCLUSION – PERSPECTIVES IN THE EDUCATIONAL PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i5.5223

Keywords:

Social Inclusion. Process. Education. SEA.

Abstract

This study aimed to gather data that may support reflections on the essential conditions for the establishment of genuinely inclusive schools, eliminating barriers to the use of accessible digital technologies, highlighting their possible contributions to the inclusion, equity, and autonomy of students with disabilities in the context of Specialized Educational Assistance (SEA), emphasizing pedagogical approaches to inclusion, such as the need for curriculum adjustments and the enhancement of teacher training to meet the needs of students with special educational needs. Additionally, it sought to identify the practice of an inclusive school in the face of perspectives in the educational process, both the benefits and the difficulties associated with the implementation of this educational model for the entire school community. Therefore, we can conclude that the process of change in valuing and employing inclusive practices significantly contributes to the development of functional skills of students with disabilities, allowing them to become more independent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Keila Cristina de Paiva Silva

Fundação Universitária Iberoamericana – Funiber.

Kleber Araujo da Cruz

UNIB - Universidade Internacional Iberoamericana.

Antonia Rafisa de Oliveira Silva

Universidad Europea del Atlantico UNEATLANTICO.

Rita de Cassia Gomes Domingues Pereira

UNIB - Universidade Internacional Iberoamericana.

Maristela Barbosa dos Santos

Universidad Europea del Atlantico UNEATLANTICO.

References

AINSCOW, Mel. Tornar a educação inclusiva: como esta tarefa deve ser conceituada. Tornar a educação inclusiva, v. 1, p. 11-24, 2009.

BANCO MUNDIAL. Social Protection Sector Strategy: from safety net to springboards. [S. l.]: Banco Mundial, s. d.

BECKER, Mirian Mirna; MEDEIROS, Iury José Sodré; LAMAZON, Vanessa Lima. O uso das tecnologias digitais acessíveis como estratégia de apredizagem no atendimento educacional especializado-AEE. Revista Gepesvida, v. 5, n. 13, 2020.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: adaptações curriculares. Brasilia: MEC/SEF/SEESP, 1998.

CERQUEIRA, Maria Teresa Almeida. Currículo funcional na educação especial para o desenvolvimento do aluno com deficiência intelectual de 12 a 18 anos. Portal da Educação do Estado do Paraná, p. 12-27, 2008.

DE ALMEIDA, Lúcia Maria; DA SILVA, Clécio Danilo Dias; DE OLIVEIRA TORRES, Carina Ioná. Tecnologia educacional e inclusão social na Educação de Jovens e Adultos (EJA). Civicae, v. 3, n. 1, p. 1-12, 2021. DOI: https://doi.org/10.6008/CBPC2674-6646.2021.001.0001

FERNANDES, Florestan. A Formação Política e o Trabalho do Professor. Marília, SP: Lutas Anticapital, 2019.

PASSERINO, L.; MONTARDO, S. Inclusão Social via Acessibilidade Digital: propostade inclusão digital para as pessoas com necessidades especiais. Revista E-compós, v. 8, 2007. DOI: https://doi.org/10.30962/ec.v8i0.144

RANGEL, E. R. L. Educação inclusiva no Brasil: os desafios a serem superados. [S. l.: s. n.], 2017.

RANSON, S. The new learning for inclusion and capability: towards community governance in the education action zones. [S. l.]: OCDE, 2011.

UNESCO. Declaração de Incheon e Marco de Ação para a Implementação do Objetivo do Desenvolvimento Sustentável 4. Paris: Unesco, 2015.

UNESCO. Inclusión y Educación: todos y todas sin excepción. Resumen del informe del seguimiento de la educación en el mundo. Paris: Unesco, 2020.

Published

15/05/2024

How to Cite

de Paiva Silva, K. C., Araujo da Cruz, K., Rafisa de Oliveira Silva, A., Matias, C. C., Gomes Domingues Pereira, R. de C., & Barbosa dos Santos, M. (2024). SOCIAL INCLUSION – PERSPECTIVES IN THE EDUCATIONAL PROCESS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(5), e555223. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i5.5223