TOY LIBRARY: A SPACE FOR LEARNING AND SOCIALIZATION AT CEMEI RUTH YELITA FORTE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i11.5888

Keywords:

Early childhood education, Toy library, Play, Child

Abstract

The proposal of this article, entitled "Brinquedoteca: a space for learning and socialization at Cemei Ruth Yelita Forte", aims to emphasize the importance of the brinquedoteca in child development. The study is divided into sections that characterize childhood, child, play, brinquedoteca, and interview. The research methodology was developed based on bibliographic and documentary research, books, Google forms, and references that support the theme. The research aims to answer the question of the importance of the brinquedoteca in the school environment, especially for the teachers at Cemei Ruth Yelita Forte. The results from the administered forms indicate that the primary use of the space is for free play. Combining the statistical results with the selected authors as references, the study concludes that the brinquedoteca contributes to various factors in child development, such as cognitive development, socialization, and psychomotricity. Key theoretical references include Ariès (1975), DCNs (2013), Freire (2014), Kishimoto (1999), Costa et al. (2018), Zorze (2012), Brougère (1998), Carneiro (2015), Cruz, Castro (2011), Rosa et al. (2011), Piaget (2011), Base Nacional Comum Curricular (2017), and the Projeto Político Pedagógico Cemei Ruth Yelita Forte (2022).

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa Fidelis Ribeiro

Acadêmica do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) – Campus de União da Vitória.

Valéria Aparecida Schena

Orientadora - Professora do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) – Campus de União da Vitória.

References

ARIES, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed. Tradução de Dora Flaksman. Rio de Janeiro: Editora Guanabara, 1986.

BEZERRA, Ana Paula Gonçalves; OLIVEIRA, Marcia Cardoso de; SILVA SOUZA, Silvana Aparecida. Socialização na Educação Infantil. UNIESP, 2011. Disponível em: <https://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170602120808.pdf>. Acesso em: [12 de julho de 2024].

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. ISBN 978-857783-136-4.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CARNEIRO, Maria Aparecida B. *Brinquedoteca: um espaço interessante para favorecer o desenvolvimento da criança*. São Paulo: PUC-SP, 2015.

CRUZ, Castro. Brinquedoteca escolar: espaço de inovação, socialização e aquisição de conhecimentos para os alunos da Educação Infantil. Universidade Federal do Ceará (UFC), 2011.

COSTA, Ferreira,Denise. Maciel e Costa et.al. A Importância da cantiga de roda como instrumento de aprendizagem na Educação Infantil. Revista Científica Semana Acadêmica, 2018.

DONGO MONTAYA, Adrián Oscar (Org.). Jean Piaget no século XXI: escritos de epistemologia e psicologia genéticas. São Paulo: Cultura Acadêmica; Marília: Oficina Universitária, 2011. 236 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed.São Paulo: Paz e Terra, 1996.

KISHIMOTO, T. M. (Org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Editora Cortez, 2017.

KISHIMOTO, T. M. (Org.). O brincar e suas teorias. São Paulo: Editora Cengage Learning, 1998.

PARANÁ. *Projeto Político Pedagógico Cemei Ruth Yelita Forte*. União da Vitória, 2022.

REIS, Daiane Silva; FERREIRA, Maria Cristina Pereira Lima. A brinquedoteca no espaço escolar. Associação Educativa Evangélica, 2021.

RIBEIRO, Larissa Fidelis. Brinquedoteca formulário, Cemei Ruth Yelita Forte.

Professores. União da Vitória-PR, 2024.

ROSA, Fabiane Vieira da; KRAVCHYCHYN, Helena; VIEIRA, Mauro Luís. Brinquedoteca: a valorização do lúdico no cotidiano infantil da pré-escola. Barbarói, Santa Cruz do Sul, n. 33, p. 8-27, dez. 2010.

ZORZE, Paulo Fernando Peixoto. Brinquedoteca e suas contribuições aos processos de ensino e de aprendizagem de crianças da Educação Infantil. Repositório Institucional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2013

Published

30/10/2024

How to Cite

Fidelis Ribeiro, L., & Aparecida Schena, V. (2024). TOY LIBRARY: A SPACE FOR LEARNING AND SOCIALIZATION AT CEMEI RUTH YELITA FORTE. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(11), e5115888. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i11.5888