(RE) CONFIGURING TRAINING TRAILS IN INTERPROFESSIONAL EDUCATION: CONSTRUCTION AND PRODUCT VALIDATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v2i10.760Keywords:
College education, Teacher Training, Interprofessional Education, Educational ProductAbstract
This article aims to describe the processes of a research for a Professional Master's Degree in Teaching in Health Sciences and the Environment, which culminated in the development of an educational material to discuss the theme of Interprofessional Education, with teachers who work in courses at area of health. This is a methodological study whose stages are structured from the experience of the activities proposed by PET-Saúde/Interprofessionalidade and the results obtained through the Workshop “Theoretical Approaches to Interprofessional Education”. The course “Interprofessional Education: training the health professional of the future” will be developed in the modality of remote learning. In the construction of the educational product, aspects related to the understanding of Interprofessionality articulated to the units of meaning that will sustain the necessary curricular change for the training of health professionals were observed. To this end, it is proposed, through a digital form (Forms), to be made available to Higher Education teachers who work in courses in the health area, in order to obtain contributions for the validation of an educational material to be used, in future formative processes in this area.
Downloads
References
REFERÊNCIAS
BARR, H.; KOPPEL, I.; REEVES, S.; HAMMICK, M.; FREETH, D. Effective Interprofessional Education: Arguments, Assumption & Evidence. Oxford: Blackwell; 2005.
BATISTA, N.A. Educação interprofissional em saúde: concepções e práticas. Caderno FNEPAS, v.2, p. 25-8, 2012.
BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Políticas de formação docente para a Educação Básica no Brasil: embates contemporâneos. Revista Brasileira de Educação, v. 20, nº 62, jul./set. 2015.
BATISTA, C.B. Movimentos de reorientação da formação em saúde e as iniciativas ministeriais para as universidades. Barbaroi, Santa Cruz do Sul, n. 38, p. 97-125, 2013.
BECKER, S.;KUNZE, C.; VANCEA, M. Community energy and social entrepreneurship: Addressing purpose, organisation and embeddedness of renewable energy projects. Journal of Cleaner Production,v. 147, p. 25–36,2017.
BOFF, Leonardo. Sustentabilidade: o que é -o eu não é. 2.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013, p.107.
CASTANHO, M.C. Professores de ensino superior da área da saúde e sua prática pedagógica. Interface-Comunic, Saúde, Educ, 2002, v. 6, n.10, p.51-62.
CIHC. Canadian Interprofessional Health Collaborative. A National Interprofessional Competency Framework, 2010.
FERREIRA, L. C. Sustentabilidade: uma abordagem histórica da sustentabilidade. In.: BRASIL. Encontros e caminhos: formação de educadoras (es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2005. Disponível em:https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos10/31_cons%20teor%20bacha. pdf. Acesso em: 14 nov. 2020.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 58. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.
GARCIA, M. A. A. Saber, agir e educar: o ensino-aprendizagem em serviços de saúde. Interface (Botucatu). 2001;5(8):89-100. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/QxXkW3C7DFsRMnYnJ5j4cZg/abstract/?lang=pt Acesso em: 14 nov. 2020.
GOMES, Manoel Messias; GOMES, Francisco das Chagas; ARAUJO NETO, Benjamim Bento de; MOURA, Niege Dagraça de Sousa; MELO, Severina Rodrigues de Almeida; ARAUJO, Suelda Felício de; NASCIMENTO, Ana Karina do; MORAIS, Lourdes Michele Duarte de. Reflexões sobre a formação de professores: características, histórico e perspectivas. Revista Educação Pública, v. 19, nº 15, 6 de agosto de 2019. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/15/reflexoes-sobre-a-formacao-de-professores-caracteristicas-historico-e-perspectivas Acesso em: 14 nov. 2020.
IPIRANGA, Ana Silva Rocha; GODOY, Arilda Schmidt. Relatório Brundtland. RAM, Rev. Adm. Mackenzie (Online), São Paulo, v.12, n.3, jun. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-69712011000300002&lng=pt&tlng=pt. Acesso em:14nov. 2020.
MACEDO, S. M. F. Formação profissional docente: revisitando sentidos e modelos: Revisiting Meanings and Models. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 2, p. 317–336, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n2.59006. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/59006. Acesso em: 6 set. 2021.
MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 8 ed. Campinas, SP: Papirus, 2000.
MARCHAND, L. Características e problemáticas específicas: a formação universitária pela videoconferência. In: ALAVA, Seraphin & colaboradores. Ciberespaço e formações abertas: rumo a novas práticas educacionais. Porto Alegre: Artmed, 2002.
NÓVOA, A.; AMANTE, L. Em busca da liberdade. A pedagogia universitária do nosso tempo. Revista Docencia Universitaria, enero-abril, 2015, v.13. n,1, p. 21-34.
NÓVOA, Antonio. Prefácio. In: JOSSO, M. C. (Org.). Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004. p. 11-17.
PEDUZZI, Marina et al. Educação interprofissional: formação de profissionais de saúde para o trabalho em equipe com foco nos usuários. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 47, n. 4, p. 977-983, 2013.
PIMENTA, S.G. Saberes pedagógicos e atividade docente. 8. ed. – São Paulo: Cortez, 2012.
WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Framework for action on interprofessional education and collaborative practice. Geneva: WHO, 2010.
RAIMANN, Elizabeth Gottschalg. A profissionalização docente e seus desafios. V Seminário Internacional sobre Profissionalização Docente – SIPO – Cátedra Unesco. PUC-PR. Curitiba, de 26 a 29 de outubro de 2015.
ROCHA, Thelma; GOLDSCHMIDT, ANDREA (Coords). Gestão dos Stakeholders: como gerenciar o relacionamento e a comunicação entre as empresas e seus públicos de interesse. São Paulo: Saraiva, 2010. p.1.
SANTOS, F. M. A Positive Theory of Social Entrepreneurship. Journal of Business Ethics, v. 111, p. 335–351,2012
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 2015. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo, v. 40).
SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad.Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000, 256p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.