USE OF ACTIVE METHODOLOGY IN THE TEACHING OF THE AZYGOUS VEIN SYSTEM
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v2i11.890Keywords:
Methodology; Anatomy; Azygos VeinAbstract
Anatomy is an essential tool for describing species and comparing them when they are morphologically similar, in addition to solving clinical practice problems. In addition, the azygous vein system drains the back of the thoracoabdominal walls and mediastinal viscera. It presents many variations, not only in its origin but also in its path, tributaries, anastomosis and terminations. Therefore, this research aims to carry out a study on the azygous vein system based on active teaching and learning methodology. Two groups of students were analyzed, with only one being influenced by the active methodology and, later, both were compared regarding the learning provided by each method. It was concluded that the use of active methodologies contributed satisfactorily to the student's learning, increasing his ability to fix the content and interact with the material, in addition to maintaining motivation in the active search for learning.
Downloads
References
ALLIPRANDINI PMZ, LIMA CF, OLIVEIRA DEB, SCHIAVONI A. DIFERENÇAS ENTRE GÊNERO NO USO DE ESTRATÉGIAS DE APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO À DISTÂNCIA. IN ANAIS: SEMINÁRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA REGIÃO SUL, 2012.
BAKHTIN M. MARXISMO E FILOSOFIA DA LINGUAGEM. SÃO PAULO: HUCITEC, 1999.
CARABETTA JÚNIOR V. METODOLOGIA ATIVA NA EDUCAÇÃO MÉDICA. REVISTA DE MEDICINA. 2016; 95(3), 113-121.
COLARESK, OLIVEIRA W. METODOLOGIAS ATIVAS NA FORMAÇÃO PROFISSIONAL EM SAÚDE: UMA REVISÃO. REVISTA SUSTINERE. 2019;6(2),300-20.
COSTA, J. R. B., ROMANO, V. F., COSTA, R. R., GOMES, A. P., & SIQUEIRA-BATISTA, R.. (2011). ACTIVE TEACHING-LEARNING METHODOLOGIES: MEDICAL STUDENTS' VIEWS OF PROBLEM-BASED LEARNING. REVISTA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MÉDICA, 35(1), 13-19.
DIESEL A, BALDEZ ALS,MARTINS SN. . OS PRINCÍPIOS DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE ENSINO: UMA ABORDAGEM TEÓRICA. REVISTA THEMA, LAJEADO. 2017; 14(1), 268-88.
GARCIA S. METODOLOGIAS ATIVAS EM EAD NA VISÃO DOS EDUCADORES. IN ANAIS: 24° CIAED CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA; 2018.
HUSSERL E. INVESTIGAÇÕES LÓGICAS: SEXTA INVESTIGAÇÃO: ELEMENTOS DE UMA ELUCIDAÇÃO FENOMENOLÓGICA DO CONHECIMENTO. SÃO PAULO: ABRIL CULTURAL, 1980.
LOPES AO. AULA EXPOSITIVA: SUPERANDO O TRADICIONAL. IN: VEIGA, ILMA PASSOS DE ALECANTRO (ORG.) TÉCNICAS DE ENSINO: POR QUE NÃO? CAMPINAS: PAPIRUS, 2000. 11ª EDIÇÃO.
ITACARAMBI AA, SANTOS GL, OLIVEIRA IG, GUIMARÃES NN. ANÁLISE DAS VARIAÇÕES ANATÔMICAS MAIS FREQUENTES DESCRITAS ENTRE 2010 E 2012. REVISTA UNIARAGUAIA. 2017; 5(5), 114-122.
MACEDO KD, ACOSTA BS, SILVA E, SOUZA N, BECK CC, SILVA K. METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM: CAMINHOS POSSÍVEIS PARA A INOVAÇÃO NO ENSINO EM SAÚDE. ESCOLA ANNA NERY. 2018; 22(3), 1-9.
MOORE KL, DALLEY AF. ANATOMIA ORIENTADA PARA A CLÍNICA. 4. ED. GUANABARA KOOGAN, 2001.
PRINCE M. DOES ACTIVE LEARNING WORK? A REVIEW OF THE RESEARCH. JOURNAL OF ENGINEERING EDUCATION. 2004; 93(3), 223-231.
PEREIRASG, SANTOSALQ, BORGES DCS, QUEIROZ PRR, SILVAJOR.ANATOMIA ÓSSEA E MUSCULAR DA ESCAPULA E BRAÇO DE CHRYSOCYON BRACHYURUS (CARNÍVORA, CANIDAE). CIÊNCIA ANIMAL BRASILEIRA. 2016; 17(4), 622-632.
TAVANO PT. ONDE A MORTE SE COMPRAZ EM AUXILIAR A VIDA: A TRAJETÓRIA DA DISCIPLINA DE ANATOMIA HUMANA NO CURRÍCULO MÉDICO DA PRIMEIRA FACULDADE OFICIAL DE MEDICINA DE SÃO PAULO – O PERÍODO DE RENATO LOCCHI (1937-1955). DISSERTAÇÃO (MESTRADO EM EDUCAÇÃO) FACULDADE DA EDUCAÇÃO DA UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO, 2011.
THOMAS JR, NELSON JK. RESEARCH METHODS IN PHYSICAL ACTIVITY. 3.ED. CHAMPAIGN: HUMAN KINETICS, 2014.
SANTOS RO, MENDONÇA CTM, OLIVEIRA PLLMG, LOSANO TV, COSTA MLF. O USO DAS METODOLOGIAS ATIVAS NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO A DISTANCIA. IN ANAIS: XV CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR À DISTÂNCIA, 2018.
SANTOS JW, JUNIORRB, NARCISO AS, VILARINHOGS, FRANÇAGLM. METODOLOGIAS DE ENSINO APRENDIZAGEM EM ANATOMIA HUMANA. ENSINO EM RE-VISTA. 2017; 1(1), 364-386.
VALENTE JA. COMUNICAÇÃO E A EDUCAÇÃO BASEADA NO USO DAS TECNOLOGIAS DIGITAIS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO. REVISTA UNIFESO – HUMANAS E SOCIAIS. 2014; 1(1), 141-66.
VOHRAS, KHOSHHALK, KAIMKHANI Z, KHAN MM.CLINICAL SIGNIFICANCE OF CADAVERIC DISSECTION FOR FUTURE CLINICIANS. MIDDLE EAST J FAM MED. 2011; 9(2), 25-8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.