FINANCIAL THERAPY: FINANCIAL EDUCATION ACTIVITY

Authors

  • Cíntia Senna Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v2i10.900

Keywords:

Financial Therapy, Financial Education, DSOP Methodology

Abstract

This thesis presents the Financial Therapy as an activity, based on Financial Education, having as problem how this activity can help in the lives of people and families. Given that it comes as a solution to combat the cause of various problems related to the lack of financial education, and especially the lack of dreams and purposes of life, which over the years have been forgotten and replaced by the concern to generate income and pay their bills, that is, they have forgotten the true meaning of money in their lives, which must be seen as a means and not an end. The existence of this problem situates as the basic objective of the research to gather the assumptions and main concepts and definitions on Financial Therapy, making them available as a subsidy for those who want to start in this area of human knowledge. In specific terms the research revises the theoretical foundation and historical evolution of Financial Therapy, identifies the assumptions, main concepts and definitions involved with Financial Therapy, collaborates with the pedagogical system making available the results of this research to those who want to start the studies of Financial Therapy , as well as broaden the possibilities of options aimed at the initial understanding of Financial Therapy, creating a reference source that presents Financial Therapy in a clear, direct, objective and operational way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cíntia Senna Santos

Doutoranda (2020) e Mestre (2018) em Administração de Empresas pela Florida Christian University - FCU, Pós-Graduada em Educação e Coaching Financeiro pelo Centro Universitário Sul de Minas (2016), Graduada em Ciências Contábeis pela Universidade São Judas Tadeu (2008). Educadora (2015) e Terapeuta (2017) Financeira pela DSOP Educação Financeira, Planejadora Financeira Pessoal pelo INSPER (2014). Atualmente atua na Controladoria na GLP Brasil Gestão de Recursos e Administração Imobiliária Ltda, Educadora e Terapeuta Financeira na DSOP Educação Financeira LTDA e membro do Conselho Fiscal da Associação Brasileira de Educadores Financeiros. Tem experiência na área de Auditoria, Controladoria e Educação Financeira.

References

BORGES, J. Participação política, internet e competências infocomunicacionais: estudo com organizações da sociedade civil de Salvador. (2011). 252 f. (Doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas) - Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2011.

Dom Miguel Ruiz. Os quatro compromissos: o livro da sabedoria tolteca: um guia prático liberdade pessoal / Tradução: Luís Fernando Martins Esteves. – 24º ed. Revista. Rio de Janeiro: Best-seller, 2017, p. 73.

DOMINGOS, Reinaldo. Curso de Formação de Terapeuta Financeiro. São Paulo: Editora DSOP, 2017.

_, Reinaldo. Caderno da Família: Coleção dos Sonhos. São Paulo: Editora DSOP, 2017.

_, Reinaldo. Empreender Vitorioso com Sonhos e Lucro em Primeiro Lugar. São Paulo. Editora DSOP, 2018.

_, Reinaldo (Org.). Independência Financeira ao Alcance das Mãos: Histórias de sucesso que ensinam os caminhos para chegar lá. São Paulo: Editora DSOP, 2018.

_, Reinaldo. Livre-se das dívidas: como equilibrar as contas e sair da inadimplência / Reinaldo Domingos. São Paulo: DSOP Educação Financeira, 2012.

_, Reinaldo. Mesada não é só dinheiro. São Paulo: Editora DSOP, 2015.

_, Reinaldo. Ter Dinheiro não tem segredo/ Reinaldo Domingos. São Paulo: DSOP Educação Financeira, 2013.

_, Reinaldo. Terapia Financeira: realize seus sonhos com educação financeira / Reinaldo Domingos. São Paulo: DSOP Educação Financeira, 2012.

GIL, Antonio Carlos. Técnicas de Pesquisa em Economia. 15(1) July): 72(2). 1993.

HILL, N. Quem pensa enriquece. São Paulo: Fundamento Educacional, 2009.

ROBAÍNA, C. M. V. O trabalho do Serviço Social nos serviços substitutivos de saúde mental. Serviço Social. São Paulo, n. 102, p. 2-6, abr/jun.2010.

SILVA, Messias; RIBEIRO, Thales; REIS, Claudia. O consumo consciente como fator determinante para a propagação da sustentabilidade na sociedade. RAF - FATEA, v.5, nº 5, p. 109 - 124, jan/dez 2012.

SOARES, Dulce Helena Penna; PEDROSO, Cláudio; VERIGUINE, Nádia Rocha. Orientação Financeira: Uma Nova Possibilidade De Atuação Para O Orientador Profissional. 2009. 14 p. (Psicologia) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Santa Catarina, 2009.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCADORES FINANCEIROS (ABEFIN). Disponível

em:<http://abefin.org.br/>. Acesso em: 10 de out. 2018.

BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR. Disponível em:

<http://basenacionalcomum.mec.gov.br>. Acesso em: 11 de out. 2018.

DSOP Educação Financeira. Disponível em: Acesso em: 20 mar. 2018. Acesso em: 20 out. 2018.

DOMINGOS, Reinaldo. Conceito de Educação Financeira. Disponível em:

<http://www.dsop.com.br/educacao-financeira/ >. Acesso em: 28 de mar. 2018.

DSOP. Curso de Formação de Terapeuta Financeiro. Disponível em:

<http://www.dsop.com.br/curso-de-formacao-de-terapeuta-financeira-dsop/ >Acesso em: 27 de out. 2018.

FARIAS, Walesca. O que é Coaching e o que ele pode fazer por sua carreira. Disponível em: <https://economia.uol.com.br/empregos-e- carreiras/noticias/redacao/2013/12/17/saiba-o-que-e-coaching-e-o-que-ele-pode-fazer- por-sua-carreira.htm> Acesso em: 01 de nov. 2018.

FOLHA UOL. Apenas 4% dos brasileiros poupam para a aposentadoria. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/mercado/2017/01/1847930-apenas-4-dos-brasileiros- poupam-para-a-aposentadoria.shtml > Acesso em: 16 de mar. 2018.

GLOBO.COM. Mais de um terço dos aposentados continua trabalhando, diz pesquisa. Disponível em: <http://g1.globo.com/economia/seu- dinheiro/noticia/2016/09/mais-de-um-terco-dos-aposentados-continua-trabalhando-diz- pesquisa.html> Acesso em: 19 de mar. 2018.

GLOBO.COM. 62% dos brasileiros não guardam dinheiro, dizem SPC Brasil e CNDL. Disponível em: <https://g1.globo.com/economia/seu-dinheiro/noticia/62-dos- brasileiros-nao-guardam-dinheiro-dizem-spc-brasil-e-cndl.ghtml> Acesso em: 19 de mar. 2018.

MODERNELL, Álvaro. Por que educação financeira para crianças? Disponível em:

<http://www.maisativos.com.br/index.php?ac=leiamais&ar=50>. Acesso em: 12 abr. 2018.

VALOR ONLINE. 60,2 milhões de brasileiros tinham restrição ao crédito no final de 2017. Disponível em: <https://g1.globo.com/economia/noticia/602-milhoes-de- brasileiros-tinham-restricao-ao-credito-no-final-de-2017.ghtml> Acesso em: 19 de mar. 2018.

Published

27/11/2021

How to Cite

Santos, C. S. (2021). FINANCIAL THERAPY: FINANCIAL EDUCATION ACTIVITY. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(10), E210900. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i10.900