TEAMS USING THE ENVIRONMENT FOR HYBRID TEACHING DURING THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v2i11.998

Keywords:

Environment Teams, Hybrid teaching.

Abstract

The education system was heavily impacted in 2020 and 2021, with the COVID-19 outbreak classified by the WHO as a pandemic, making meetings in classrooms and physical contact impossible. Managers sought solutions to overcome these adversities, providing teachers with mechanisms that would allow them to meet academic needs and maintain the quality of teaching. The immediate solution to these obstacles was only possible thanks to the evolution and availability of TDICs. In order to carry out this work, which has as its main objective to investigate, based on student feedback, learning in classes built in the Teams environment, we carried out an exploratory research, with data collection in the Forms form, carried out in the second half of 2020 and the first semester of 2021, with interviews carried out in the in-person classes that took place in the second half of 2021. The main conclusions indicate that the evolution of TDICs enabled a rapid transition and adaptation of the process. During the analysis of the information generated, we identified that some actions can be performed by the teacher and offered to students during classes, such as adjustments to methodological procedures, improvement in the organization and consequent clarity of classes and clarification of doubts, which sometimes did not occur in the expected speed. And to continue the hybrid teaching, students need customized educational alternatives to move forward in their achievements as an apprentice. The Teams environmen was satisfactory for the process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Enir da Silva Fonseca

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática. Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração e Relações Internacionais do Centro Universitário Lusíada (UNILUS). Brasil, São Paulo.

Professor para os Cursos de Administração, Relações Internacionais e Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas do Centro Universitário Lusíada (UNILUS). Brasil, São Paulo.

Domeiver Elias Santiago Verni

Mestre em Educação. Possui MBA em Gestão Empresarial com ênfase em Gerenciamento de Projetos com Extensão Universitária em Business and Management for International Professionals. MBA em Finanças e Controladoria. Pós-Graduação em Organização e Métodos e Pós-Graduação em Análise de Sistemas. É graduado em Administração. Coordenador dos cursos de Administração, Relações Internacionais e Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas do Centro Universitário Lusíada-UNILUS.

References

ASSUNÇÃO, M. Â. L. TDICs e Mediação no Processo Educativo. XIII Congresso Internacional de Tecnologia na Educação. 2018. Disponível em: http://www.pe.senac.br/congresso/anais/2015/arquivos/pdf/comunicacao-oral/TDICs%20E%20MEDIA%C3%87%C3%83O%20NO%20PROCESSO%20EDUCATIVO.pdf. Acesso em: 15 de setembro de 2021.

BRANCO, E. P.; ADRIANO, G.; ZANATTA, S. C. Educação e TDIC: contextos e desafios das aulas remotas durante a pandemia da COVID-19. Debates em Educação, [S. l.], v. 12, n. Esp2, p. 328–350, 2020. DOI: 10.28998/2175-6600.2020v12nEsp2p328-350. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10712. Acesso em: 15 de setembro de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Brasília, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 20 de agosto de 2021.

DA SILVA FONSECA, E. Educação 5.0 – O Conectivismo, a Revolução Digital e o Ensino a Distância. Contribuições para o Ensino Híbrido. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, [S. l.], v. 2, n. 4, p. e24197, 2021. DOI: 10.47820/recima21.v2i4.197. Disponível em: http://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/197. Acesso em: 1 dezembro de 2021.

FAVA. R. Educação 3.0 – Aplicando o PDCA nas instituições de ensino. 1ª Edição. São Paulo: Saraiva, 2014.

FONSECA, E. DA S.; ARAÚJO JR., C. F. DE. Learning Analytics para avaliar o desempenho discente em uma disciplina de cursos à distância. RENCIMA - Revista de Ensino de Ciências e Matemática – ISSN 2179-426X, v. 10, n. 4, p. 137-151, 2019. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v10i4.2415. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2415/1151. Acesso em 20 de novembro de 2021.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

INEP. Ministério da Educação. Instrumento de Avaliação de Cursos de Graduação - Presencial e a Distância. Reconhecimento, Renovação de Reconhecimento. Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior. Diretoria de Avaliação da Educação Superior. 2017. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/avaliacao_cursos_graduacao/instrumentos/2017/curso_reconhecimento.pdf. Acesso em 02 de dezembro de 2021.

LIMA, S. G. S.; PEREIRA, E. A. Cibercultura e internet das coisas: os desdobramentos da educação na era digital. Brazilian Journal of Development. 2021. Diponívelm em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/30538/24005. Acesso em: 01 de novembro de 2021.

MORAN, J. M.; MASSETTO, M. T.; BEHRENS M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP. Papirus, 2015.

MICROSOFT. Introdução ao Microsoft Teams. Centro Educador. 2021. Disponível em: https://education.microsoft.com/en-us/resource/d5b62e3e. Acesso em: 15 de outubro de 2021.

MICROSOFT. Microsoft Teams. Impulsione o trabalho em equipe em seu negócio gratuitamente. 2021. Disponível em: https://www.microsoft.com/pt-br/microsoft-teams/free. Acesso em: 15 de setembro de 2021.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2013. ISBN: 978-85-7717-158-3. Disponível em: Disponível em: https://www.feevale.br/institucional/editorafeevale/metodologia-do-trabalho-cientifico---2-edicao. Acesso em: 17 de agosto de 2020.

SILVA, E. G. M.; MORAES, D. A. F. O uso Pedagógico das TDIC no Processo de Ensino e Aprendizagem: Caminhos, Limites e Possibilidades. 2014. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_uel_ped_artigo_edina_guardevi_marques_silva.pdf. Acesso em: 20 de agosto de 2021.

VALENTE, J. A. O Computador na Sociedade do Conhecimento. Organizador – Campinas, SP: OEA_NIED/UNICAMP, 1999. Disponível em: http://www.nied.unicamp.br/oea/pub/livro1/index.html. Acesso em 15 de outubro de 2016.

VALENTE, J. A. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. 2018. Disponível em: https://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2020/08/Metodologias-Ativas-para-uma-Educacao-Inovadora-Bacich-e-Moran.pdf. Acesso em 20 de novembro de 2020.

Published

22/12/2021

How to Cite

Fonseca, E. da S., & Verni, D. E. S. (2021). TEAMS USING THE ENVIRONMENT FOR HYBRID TEACHING DURING THE COVID-19 PANDEMIC. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(11), e211998. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i11.998