ACTIVELY LEARNING SCIENCES: ACTIVE AND INVESTIGATIVE METHODOLOGIES FOR TEACHING AND LEARNING IN ELEMENTARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4715

Keywords:

Active methodologies, elementary school, science.

Abstract

Science teaching in the final years of elementary school includes the perception and understanding of the biological, chemical and physical world. The inclusion of active methodologies and tools that help increase student learning are increasingly requested and put into practice in schools. This work aimed to carry out a survey of the structure of elementary schools in a city in the interior of Minas Gerais, the interest of teachers in active methodologies, in addition to presenting proposals and viable teaching-learning tools for the content taught in sciences, aimed at public, rural and peripheral schools, which have fewer structural and financial resources at their disposal. The result demonstrated the low physical structure of public schools in the city, high interest of local teachers in applying active methodologies and a collection of tools adapted to the context of schools with little infrastructure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Carolina dos Santos Gonçalves

Bióloga, especialista em Análises clínicas e Microbiologia, especialista em Ensino de Ciências, mestre em Biologia e Biotecnologia de Microrganismos, doutora em Genética e Biologia molecular pela Universidade Estadual de Santa Cruz, docente da Universidade do Estado da Bahia - UNEB – Campus DCHT XXIX.

References

BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso Editora, 2018.

BONDIOLI, A. C. C. V.; VIANNA, S. C. G.; SALGADO, M. H. V. Metodologias ativas de Aprendizagem no Ensino de Ciências: práticas pedagógicas e autonomia discente. Caleidoscópio, v. 10, n. 1, p. 23-26, 2018.

BONI, V.; QUARESMA, S. J. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em tese, v. 2, n. 1, p. 68-80, 2005.

BRASIL. Lei n.12.527, de 18 de novembro de 2011.Brasilia; [s. n.], 2011.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. PCN. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC / SEF, 1998. 138 p.

CENPEC - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária. Guia prático Inovações no Ensino de Ciências. [S. l.]: Samsung, 2021. Disponível em https://respostasparaoamanha.com.br/arquivo/29057/guia-pratico-inovacoes-no-ensino-de-ciencias.pdf. Acessado em: out. 2021.

DEWEY, J. Como Pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo, uma reexposição. São Paulo, SP: Editora Nacional, 1979.

HUFFAKER, D. A.; CALVERT, S. L. The new science of learning: Active learning, metacognition, and transfer of knowledge in e-learning applications. Journal of Educational Computing Research, v. 29, n. 3, p. 325-334, 2003.

HUSSIN, A. A. Education 4.0 made simple: Ideas for teaching. International Journal of Education and Literacy Studies, v. 6, n. 3, p. 92-98, 2018.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resultados Saeb 2019: Testes amostrais 2º ano do Ensino Fundamental – Língua Portuguesa e Matemática; 9º ano do Ensino Fundamental – Ciências Humanas e Ciências da Natureza. Brasilia: Inep, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/2020/documentos/Apresentacao_Resultados_Amostrais_Saeb_2019.pdf. Acessado em: 14 dez. 2020.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resultados. Brasilia: Inep, 2021.Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados. Acessado em: 10 out. 2021.

JENSEN, Jamie L.; KUMMER, Tyler A.; GODOY, Patricia D. d M. Improvements from a flipped classroom may simply be the fruits of active learning. CBE—Life Sciences Education, v. 14, n. 1, p. ar5, 2015.

JOEL, M. Where’s the Evidence That Active Learning Works? Advances in physiology education, v. 30, n. 4, p. 159-167, 2006.

LEÃO, D. M. M. Paradigmas contemporâneos de educação: escola tradicional e escola construtivista. Cadernos de pesquisa, p. 187-206, 1999.

LEITE, A. K. L. O desafio de provimento de internet para escolas em regiões remotas do Brasil. 2017. Dissertação (Mestrado) – Centro Universitário Alves Faria (UNIALFA) – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Administração, Goiânia, 2017.

LOVATO, F. L.; MICHELOTTI, A.; DA SILVA LORETO, E. L. Metodologias ativas de aprendizagem: uma breve revisão. Acta Scientiae, v. 20, n. 2, 2018.

MACEDO, K. D. D. S.; ACOSTA, B. S.; SILVA, E. B. D.; SOUZA, N. S. D.; BECK, C. L. C.; SILVA, K. K. D. D. Active learning methodologies: possible paths to innovation in health teaching. Escola Anna Nery, v. 22, 2018.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Brasilia: Ministério da Saúde, 2016.

OCDE - ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Retrato econômico do Brasil. [S. l.]: OCDE, 2021. Disponível em: https://read.oecd-ilibrary.org/view/?ref=1095_1095664-s4eiomplef&title=Perspectivas-economicas-OCDE-mayo2021&_ga=2.102823488.1579240517.16334563271819794687.1633456327; Acessado em: 08 dez. 2021.

OPAS. COVID-19 e desenvolvimento sustentável [livro eletrônico]: avaliando a crise de olho na recuperação. Brasília, DF: Organização Pan-americana da Saúde (OPAS), 2021. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/16086/file. Acessado em: 14 nov. 2021.

PAGEL, Ualas Raasch; CAMPOS, Luana Morati; BATITUCCI, Maria do Carmo Pimentel. Metodologias e práticas docentes: uma reflexão acerca da contribuição das aulas práticas no processo de ensino-aprendizagem de biologia. Rev. Experiências em Ensino de Ciências, v. 10, 2015.

RILEY, S. M. No permission required. Westminster: Visionyst Press, 2014.

RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. Transformando tias em professoras: contribuições do pensamento de Paulo Freire para o processo de profissionalização de quem “ousa ensinar”. Educação & Linguagem, v. 23, n. 2, p. 203-223, 2017.

SANTOS, S. T. Cartilha Metodologias Ativas de Ensino-Aprendizagem. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia de Pernambuco, Olinda, 2019. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/323240071.pdf. Acessado em: 10 nov. 2021.

SÁTYRO, N.; SOARES, S. S. D. A infra-estrutura das escolas brasileiras de ensino fundamental: um estudo com base nos censos escolares de 1997 a 2005. Brasília: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea), 2007.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. 2º Relatório Anual de Acompanhamento do Educação Já! Balanço e Perspectivas 2020. 2. ed. São Paulo: Todos Pela Educação, 2021. Disponível em https://todospelaeducacao.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2021/02/2o-Relatorio-Anual-de-Acompanhamento-do-Educacao-Ja_final.pdf. Acessado em: 14 dez. 2021.

ZANON, D. A. V.; DE FREITAS, D A aula de ciências nas séries iniciais do ensino fundamental: ações que favorecem a sua aprendizagem. Ciências & Cognição, v. 10, 2007.

Published

17/12/2023

How to Cite

Santos Gonçalves, A. C. dos. (2023). ACTIVELY LEARNING SCIENCES: ACTIVE AND INVESTIGATIVE METHODOLOGIES FOR TEACHING AND LEARNING IN ELEMENTARY EDUCATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124715. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4715