INTEGRATED LEARNING, SCHOOL MANAGEMENT AND EDUCATIONAL EVALUATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Alexandra Bodnariuc Garattini
  • Sibele Selvina de Oliveira Rodrigues Moniz
  • Edimilson Oliveira Souza
  • João Deoclecio dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3544

Keywords:

Learning assessment. School management. Management Team.

Abstract

This work aims to develop an analysis about the concept of learning assessment developed by a management team in the teaching-learning process. To this end, a theoretical-bibliographic research was developed, taking into account the studies carried out by specialists in the literature to better understand the true role of the management team in the evaluation of learning in the educational scenario. Thus, it was perceived that this discursive trajectory was able to elucidate that the concept of evaluation used by management professionals integrates a model of evaluation of procedural scope, which clearly reveals the various educational practices aimed at effective and satisfactory teaching-learning for the improvement of Education. However, one cannot leave aside the enormous relevance of the families of the students in this teaching-learning process, because when dedicated and strengthened by the desire to fulfill their role of responsible for the formation of the children in partnership with the teachers and committed managers, the success that is so much desired by the school and society tends to become reality much more often.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

Alexandra Bodnariuc Garattini

Graduada em Pedagogia para Educação Infantil pela UFMT. Especialização em Gestão Escolar Integrada e Práticas Pedagógicas pela UCAM Universidade Cândido Mendes do Rio de Janeiro e Mestranda em Educação - Especialização em Organização e gestão de Centros Educativos pela Uneatlantico – Espanha.

Sibele Selvina de Oliveira Rodrigues Moniz

Graduada em Letras: Português e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). Pós graduada em Administração escolar, Supervisão e Orientação pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci, Educação Especial Inclusiva Histórico Profissional Formação Acadêmica pela Faculdade Avantis, Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Universidade Castelo Branco e mestranda em Educação – Especialização em Organização e Gestão de Centros Educacionais pela UNIB – Porto Rico.

Edimilson Oliveira Souza

Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA e Matemática pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci – UNIASSELVI. Pós graduado em Gestão Educacional e Criatividade pela Faculdades Integradas de Patos, Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Redentor e Gestão de Polos pela Uniasselvi. Mestrando em Educação pela Uneatlantico.

João Deoclecio dos Santos

Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso UFMT. Especialização em Gestão em Educação Pública, pela Universidade Federal de Mato Grosso UFMT. Mestrando em Educação pela Uneatlantico.

References

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Brasília, 1988.

______. Lei nº 9394/96 de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Imprensa Oficial, 1996.

GRILLO, Marlene. Projeto Político-Pedagógico e prática avaliativa: uma relação necessária. In: ENRICONE, Délcia; GRILLO, Marlene. Avaliação: uma discussão necessária. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2004.

PARO, Vitor Henrique. Administração escolar: introdução crítica. 4ª Ed. São Paulo: Cortez, 1995.

ROMÃO, José Eustáquio. Avaliação dialógica: desafios e perspectivas. Cortez: Instituto Paulo Freire, 1999.

SILVA, Itamar Mendes da. Self-evaluation and democratic management in school. Ensaio: aval.pol.públ. Educ., vol.18, n.66, pp. 49-64, 2010.

Published

24/07/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Bodnariuc Garattini, A., Selvina de Oliveira Rodrigues Moniz, S., Oliveira Souza , E., & Deoclecio dos Santos, J. (2023). INTEGRATED LEARNING, SCHOOL MANAGEMENT AND EDUCATIONAL EVALUATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473544. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3544