HISTORICAL INFLUENCE AND THE APPLICATION OF NEW EDUCATIONAL CONCEPTIONS IN THE CONSTITUTION OF MATHEMATICS TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i3.1250

Keywords:

article has as its theme the historical

Abstract

This article has as its theme the historical influence of play in mathematics being an important tool in the teaching and learning process, through a qualitative research based on bibliographic aims to demonstrate the teaching of the discipline currently, requiring some changes in its resources and methodologies so that students no longer see it as a difficult discipline to be studied. Thus, this article is justified by the fundamental need of education professionals to remodel the methodologies used in mathematics teaching, aiming especially at ludicity, capable of merging learning with pleasure, strengthening social relationships and contextualizing the contents in order to bring a real experience to students, where concrete materials are extremely relevant for the achievement of games and mathematical games capable of developing more learning is effective. It is very important that teachers aim to promote the transformation of students and not training for the resolution of accounts, therefore, this work concludes from the positive relationship of the range of possibilities of use of ludicity with the development of mathematics teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Professor de Pedagogia, Química, Matemática, Geografia e Física, atuante na Educação Básica e Ensino Superior; Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA) e Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University).

  • Leidiane Aparecida dos Santos

    Graduada em Pedagogia – Universidades Estadual de Goiás – (UEG), Educação Física - Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Metodologia do Ensino e da Pesquisa com Habilitação em Psicopedagogia – (FMB), Gestão Escolar (UNIASSELVI) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES).

References

BORBA, Marcelo de Carvalho. Fases da tecnologia digitais em educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

FONSECA, C. F. R. Maria. Educação Matemática de Jovens e Adultos. Especificidades, desafios e contribuições. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

FORGER, R. Paulo Freire e a educação matemática: reflexões sobre a formação do professor. 2005. f.193. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontífice Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2005.

FRIEDMANN, A. O direito de brincar: a brinquedoteca. 4ª ed. São Paulo: Abrinq, 1996.

GARBI, Gilberto G. A rainha das ciências. 1. ed. São Paulo, 1997.

GADOTTI, Moacir. Programa MOVA-SP: Tornar Possível o que parece não ser possível. In: Brasil. Ministério da Educação e do Desporto. Instituto Paulo Freire. Educação de Jovens e Adultos – A experiência do MOVA-SP, São Paulo: Instituto Paulo Freire, 1996.

GLADCHEFF, Ana Paula; SILVA, Dilma Menezes; ZUFFI, Edna Maura. Um instrumento para avaliação da qualidade de softwares educacionais de matemática para o ensino fundamental. In:, Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, 2001 Fortaleza. Anais [...] Fortaleza: VII Workshop de Informática na Escola, 2001. p. 1-12.

GOMES, M. L. M. História do Ensino da Matemática: uma introdução. Belo Horizonte: CAED-UFMG, 2012.

KLINE, Morris. O fracasso da matemática moderna. São Paulo: IBRASA, 1976.

Kishimoto, T. M. (2002). O brincar e suas teorias. São Paulo: Pioneira-Thomson Learning.

MEDEIROS, C. F. Por uma educação matemática como intersubjetividade. In: BICUDO, M. A. V. Educação Matemática. São Paulo: Cortez, 1987.

MEDEIROS, R, P; Softwares matemáticos: O uso de novos recursos tecnológicos para o processo de ensino e aprendizagem da matemática; REBES - Revista brasileira de educação e saúde; ISSN - 2358-2391; Pombal - PB, Brasil, v. 4, n. 3, p. 6-12, jul.-set., 2014.

MIGUEL, A.; MIORIN, M. A. A História na educação matemática: propostas e desafios. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MORAES, S.C. et al. A Educação de Jovens e Adultos na FACED/PUC-RS: Reconfigurando Saberes. Educação, número especial, 2007.

NOBRE, S. Alguns “porquês” na História da Matemática e suas contribuições para a Educação Matemática. In: Cadernos CEDES 40. História e Educação Matemática. Campinas: Papirus, 1996, pp.29-35.

PCNs - Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Introdução. Brasília: MEC/SEF, 1998.

PIAGET, J. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação. Trad. Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar, 1971.

RODRIGUES, L. L. A Matemática ensinada na escola e a sua relação com o cotidiano. Brasília: UCB, 2005.

SHULTZ, T. O valor econômico do saber. Rio de Janeiro: Zahar, 1962.

SILVA. M. V. DA. As dificuldades de aprendizagem da Matemática e sua relação com a matofobia. Monografia apresentada ao Curso de Especialização Fundamentos da Educação: Praticas Pedagógicas Interdisciplinares da Universidade Estadual da Paraíba, Princesa Isabel- PB, 2014.

SCOZ, B. J. L.; FELDMAN, C.; GASPARIAN, M. C. C. e outras (Orgs.). Psicopedagogia: contribuições para a educação moderna. . Petrópolis, R J.,:Vozes/São Paulo, ABPp, 2004.

VIEIRA, Fábia Magali Santos. Classificação de softwares educacionais. In: Mídias na educação. (S/D).

Published

27/03/2022

How to Cite

HISTORICAL INFLUENCE AND THE APPLICATION OF NEW EDUCATIONAL CONCEPTIONS IN THE CONSTITUTION OF MATHEMATICS TEACHING. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(3), e331250. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i3.1250