THE ROLE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT) IN THE INCLUSION OF PEOPLE WITH DISABILITIES IN REGULAR SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i3.1268

Keywords:

inclusion of people with disabilities in

Abstract

The inclusion of people with disabilities in mainstream schools has been going through different types of challenges, which vary according to each school reality. There are problems related to accessibility, lack of training of education professionals to work with students with disabilities and also the low uptake of technologies as a way to help in the educational process. Therefore, the research aimed to identify the conceptions about the inclusion of people with disabilities through the use of Information and Communication Technologies (ICT). For data collection, searches were performed in Capes Journal and in Academic Google, and the data were analyzed by the method of Content Analysis of Bardin (2011), in a qualitative way. It was found that technologies are used as a way to support the teacher in the process of teaching students with disabilities and also contribute to issues related to accessibility. Thus, the use of technological tools can provide the development of different types of skills to students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Michael Silva

    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano - if sertao pe

  • Matheus Vinicius Vidal de Andrade

    UNIVERSIDADE FEDERAL DO VALE DO SÃO FRANCISCO

  • Philip Ramon de Araujo Santos

    Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano - if sertao pe

References

ABREU, B. M. Inclusão e Acessibilidade em tempos de Pandemia. Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v.13, n. 1, 2020.

ALBUQUERQUE, C. M. P.; PEREIRA, C. E. C. A inclusão das pessoas com deficiência: panorama inclusivo no ensino superior no Brasil e em Portugal. Educ. rev. (spe.3), Oct-Dec, 2017.

AMORIM, S. S. Educação inclusiva: uma escola para todos. Revista Educação Especial | v. 31 | n. 60 | p. 81-92 | jan./mar. 2018

BARBOZA, H. H.; JUNIOR, V. A. A. Reconhecimento e Inclusão Das Pessoas Com Deficiência. Revista Brasileira de Direito Civil – RBDCivil | Belo Horizonte, vol. 13, p. 17-37, jul./set. 2017.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BONILHA, M. H. S.; MACHADO, T. A.; SILVA, M. C. C. C. Tecnologias Digitais e Deficiência Visual: A Contribuição Das Tic Para A Prática Pedagógica no Contexto da Lei Brasileira de Inclusão. Revista Pesquisa Qualitativa. São Paulo (SP), v. 6. n. 12, 2018.

CAMPOS, C. M. S.; PESSOA, N. M. A inserção das TIC na educação inclusiva: desafios e possibilidades. IV COLBEDUCA e II CIEE. Braga e Paredes de Coura, Portugal, 2018.

MEDEIROS, M. M.; QUEIROZ, M. J. Tics Na Educação: O Uso De Software Livre na Promoção da Acessibilidade. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica. Vol 1, 2018.

MELO, C. C. B. de O. .; LUCENA, A. M. A. de . Desafios Enfrentados Pelos Professores De Uma Escola Pública De Maragogi Para Inserir As Tics Como Recurso Pedagógico: Da Formação A Atuação Docente. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação , [S. l.], v. 7, n. 5, p. 279–293, 2021.

ONU. A experiência internacional com os impactos da COVID- 19 na educação. Disponível em: <https://nacoesunidas.org/artigo-a-experiencia-internacional-com-os-impactos-da-covid-19-na-educacao/>. Acesso em: 29 set. 2021.

OLIVEIRA, I. M.; VIEIRA, A. B.; VICTOR, S. L. Educação Especial Inclusiva. Instituto Brasil Multicultural de Educação e Pesquisa. Campos do Goytacazes-RJ, 2017.

TEIXEIRA, M. L. O uso das TIC no processo de aprendizagem dos estudantes com deficiência. SCIAS - Educação, Comunicação e Tecnologia, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 127–157, 2019.

TRIÑANES, M. T. T. TICs na ETI: deficiência visual e a percepção de professores. FOCO: Caderno de Estudos e Pesquisas, n. 10, 2016.

Published

20/03/2022

How to Cite

THE ROLE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT) IN THE INCLUSION OF PEOPLE WITH DISABILITIES IN REGULAR SCHOOLS. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(3), e331268. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i3.1268