TARGETED HOME ACTIVITIES IN A TIME OF PANDEMIC: A CASE STUDY IN A MUNICIPALITY OF RORAIMA

Authors

  • Monaliza Nayara Ribeiro Silva
  • Livia Késsia da Silva Rocha Soares

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i6.1466

Keywords:

Targeted Home Activities; Cultural diversity; BNCC/DCR/RR.

Abstract

This study aims to understand the difficulties that teachers present in the elaboration of targeted home activities, in integrating the differences that permeate the school environment, about documents such as the National Common Curricular Base - BNCC and the Curricular Document of Roraima - DCR / RR ? Thus, the method adopted in this investigation is the case study, operationalized by the structured interview. The research subjects are four teachers from different stages of teaching in the municipal network. One of the challenges is to mediate the intercultural integration of the classes and activities developed. The municipality of Pacaraima/Roraima is located on the Brazil/Venezuela border and has great cultural diversity. As a result, an emergency work plan was prepared by managers, coordinators and teachers, resulting in the delivery of systematized and unified handouts to students in the municipal school system, making it evident that teachers try in one way or another to make this intercultural integration in their schools. classroom.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Monaliza Nayara Ribeiro Silva

    Universidade Estadual de Roraima

  • Livia Késsia da Silva Rocha Soares

    Especialista em Ensino de Línguas no Contexto de Diversidade Linguística, pela Universidade Estadual de Roraima-UERR, graduada em Pedagogia com ênfase em Educação Escolar Indígena, pela Universidade Estadual de Roraima-UERR . Atualmente sou professora efetiva na rede municipal de ensino de Boa Vista/RR. 

References

AMBROSETTI, N.B. O “Eu” e o “Nós”: trabalhando com a diversidade em sala de aula. In: Pedagogias das diferenças na sala de aula. Marli André (org.). São Paulo. Editora Papirus, 1999.

AMIGUINHO, A. (1992): Viver a formação. Construir a mudança. Lisboa, Educa/Instituto das Comunidades Educativas.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base Acesso em: out. 2020.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, Interculturalidade e Educação em direitos Humanos. Rev. Educ. Soc. Campinas, v. 33, nº 118, p.235-250, jan./mar. 2012.

CORTESÃO, Luiza; STOER, Stephen. R. A Interculturalidade e a educação escolar: dispositivos pedagógicos e a construção da ponte entre culturas. Inovação, 9. Ano, 1996.

FLEURI, Reinaldo Matias. Educação intercultural: a construção da identidade e da diferença nos movimentos sociais. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 20, n° 02, jul./dez. 2002.

MOREIRA, Antônio Flávio; CANDAU, Vera Maria (Org.). Multiculturalismo: diferenças Culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

PERRENOUD, Philppe. Pedagogia diferenciada: das intenções às ações. Porto Alegre: Artemed, 2000.

RORAIMA. Documento Curricular de Roraima. Boa Vista, 2017.

WALSH, Catherine. La educación intercultural en la educación. Peru: Ministerio de Educación, 2001. Mimeografado.

Published

10/06/2022

How to Cite

TARGETED HOME ACTIVITIES IN A TIME OF PANDEMIC: A CASE STUDY IN A MUNICIPALITY OF RORAIMA. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(6), e361466. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i6.1466