TYPES OF ACTIVE METHODOLOGIES APPLIED FROM HIGH SCHOOL TO THE FAVORING OF MEANINGFUL LEARNING TO STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i5.1505

Keywords:

High school. Active methodologies. Meaningful learning.

Abstract

This article presents a brief description of the active methodologies applied to promote meaningful learning for high school students. Therefore, the proposed objectives are to conceptualize active methodology, relate active methodologies to types of learning, identify the types of active methodology that can be used in high school. The methodological matrix is ​​qualitative in nature, focusing on the type of bibliographic and documentary research. It is shown in the final considerations that the use of active methodologies in the classroom motivates students to improve their school performance, because they are able to relate the knowledge acquired with their daily activities of their social life. Thus, it is believed that active methodologies appropriate to the reality of students and, if well planned, are motivating and encourage students to participate in classes and provide a more dynamic and meaningful learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luzina Mateus da Silva

    UNIDA

References

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva, Lisboa: Editora Plátano, 2003.

BACICH, Lilian et al (Org) Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação; Porto Alegre: Penso, 2015.

BACICH, Lilian; MORAN, José (orgs). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática; Porto Alegre: Penso,2018.

BERBEL, Neusi. As metodologias ativas e a promoção da autonomia dos estudantes. Seminário: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011.

BERGAMINI, Cecília W. Motivação: uma viagem ao centro do conceito. FGV-EAESP. RAE executivo. Vol I, N° 2. 2003. P. 63 – 67

BRASIL. [Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (1996)] LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei 9.394/1996 – Rio de Janeiro: Lamparina, 2008. 288p.: 16 x 23 cm

BRASIL.Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018

BRASIL.MINISTERIO DA EDUCAÇÃO. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF, p. -2000. Acesso 10/10/2021

CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie. A sala de aula de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso 2018.

CHIAVENATO, Idalberto. Administração de Recursos Humanos: Fundamentos Básicos [documento eletrônico]. 7 Ed. Rev. Atual. Barueri, SP: Manole, 2009. Reimpressão 2010

CORDOVIL, Maria Cícera; FABER, Myrian Abecassis. METODOLOGIA ATIVAS. Pós-graduação UNINORTE, Manaus, ano 12, v. 1, n. 3, ed. 1, p. 1-10, 6 nov. 2019.

CRESWELL, Jonh W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativos e misto/ John W. Creswell; tradução Luciana de Oliveira Rocha. 2ed. Porto Alegre: Armed,2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa / Paulo Freire. - 17. Ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. - (Coleção Leitura)

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GIL, Antônio Carlos, 1946-Como elaborar projetos de pesquisa/Antônio Carlos Gil. -

graduação UNINORTE, Manaus, p. 1-10, 21 nov. 2019.

HORN, Michael B. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação / Michael B. Horn, Heather Staker; [tradução: Maria Cristina Gularte Monteiro; revisão técnica: Adolfo Tanzi Neto, Lilian Bacich]. – Porto Alegre: Penso 2015. Xxvi,292p.;25cm.

LIBÂNEO, J. C. Planejamento escolar. In: LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.p.(221) –(247)

MARRAS, Jean Pierre. Administração de Recursos Humanos: do operacional ao estratégico. 14.ed. São Paulo: Futura, 2011.

MORAN, José. Educação Híbrida. In BACICH, Lilian, NETO, Adolfo Tanzi, TREVISANI Fernando de Mello (Org). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. – Porto Alegre: Penso, 2015. 270 p.il.; 23 cm.

MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. [Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II] Carlos Alberto de Souza e Ofélia Elisa Torres Morales (orgs.). PG: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015.

MOREIRA, Marco A. Aprendizagem significativa:a teoria e textos complementares. São Paulo: Livraria da Física, 2011a.

PEREIRA, A. et al. Storytelling Imersivo Colaborativo: Time2Play no Second Life. VI Simpósio Brasileiro de Sistemas Colaborativos. Fortaleza - CE, 2009 ISBN: 978-0-7695-3918-8, Ed. IEEE-CS, pp. 99-105. Disponível em http://groupware.les.inf.puc-rio.br

PEREIRA, Rodrigo. Método Ativo: Técnicas de Problematização da Realidade aplicada à Educação Básica e ao Ensino Superior. In: VI Colóquio internacional. Educação e Contemporaneidade. São Cristóvão, SE. 20a 22setembro de 2012.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar /Philippe Perrenoud; trad. Patrícia Chittoni Ramos. – Porto Alegre: Artmed, 2002.

SILVA, Luzina Mateus da. As metodologias ativas aplicadas nas turmas de 1º ano do ensino médio, em língua portuguesa. 2022. 106f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Ciência da Educação Universidad de La Integración de Las Américas, 2022.

VASCONCELLOS, Celso dos S: Planejamento Projeto de Ensino-Aprendizagem e Projeto Político-Pedagógico Ladermos Libertad-1. 7º Ed. São Paulo, 2000.

XAVIER Spener, Leandro Carlos; FABER Abecassis, Myrian. EDUSCRUM: A UTILIZAÇÃO DE METODOLOGIAS ÁGEIS NO ENSINO SUPERIOR. UNINORTE, UNINORTE, ano 25, v. 1, n. 1, 14 nov. 2019. Pós-graduação, p. 1-10.

Published

26/05/2022

How to Cite

TYPES OF ACTIVE METHODOLOGIES APPLIED FROM HIGH SCHOOL TO THE FAVORING OF MEANINGFUL LEARNING TO STUDENTS. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(5), e351505. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i5.1505